Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billigaste alternativ av uppvärmning av kall lägenhet  (läst 33725 gånger)

Willie

• Uppland
Hej!
Jag har ett litet problem som jag tänkte lyfta på det här forumet.
Jag bor i en lägenhet och är inte nöjd med värmen här (ska tillägga att jag inte kan påverka den något eftersom det är hyreslägenhet. :()
Hur som helst så är jag ute efter billiga alternativ till att värma upp kåken mera, har just nu ett el element som jag kör på nätterna vilket jag kommer ångra när elräkningen kommer sen. :'(
Brukar även köra värmeljus när jag är hemma, men även det blir dyrt i längden när jag kör 10 åt gången.
vill gärna kunna värma under dagarna när jag själv inte är hemma då jag även har 2 fåglar som jag tror skulle uppskatta lite mer värme också.
Jag skulle vara ytterst tacksam för tips som är billiga och skulle kunna hjälpa.

Mvh Willie

Existens?

• Gäst
SV: Billigaste alternativ av uppvärmning av kall lägenhet
« Svar #1 skrivet: 01 feb-12 kl 12:22 »
Det spelar ingen större roll vilken värmekälla du väljer, det kostar ungefär lika mycket att få den värme du vill ha. Det enda som kan bli billigare är ju att göra upp en brasa eller sätta in nån form av vedkamin, och inget av de alternativen är ju kanske helt enkelt.
Vill man värma upp en lägenhet extra för 2 fåglar, så får man nog hursom räkna med att det kostar lite.

kackelmann

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 01 feb-12 kl 12:27 »
Hur kallt har du det? Enligt Hyresgästföreninegn ska det inte vara lägre än 18 grader i lägenhet. Är det 18 grader och du ändå fryser så är väl raggsockor och långärmat att rekommendera..
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #3 skrivet: 01 feb-12 kl 12:29 »
Är det hyresvärden som är snål med värmen  eller "läcker" lägenheten?

Jag märkte en stor skillnad  när jag täckte fönster och dörrar med tjocka gardiner.

LimJans

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 01 feb-12 kl 12:37 »
Du betalar för el i din lgh? Då är det ju lite knepigt.

Vad är hyresvärdens tips? Hur många av grannarna tycker också att det är kallt?

poe5

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 02 feb-12 kl 18:28 »
Om man bortser från fåglarna...
Jag har fixat värmen på de platser där jag brukar befinna mig.
1) Bäddvärmare i sängen så att den inte är kall och fuktig.
2) Ett elelement under kökssoffan så att där är varmt.
3) Har funderat på värmeplattor som används för att torka skor vid utsatta ställen för fötterna.
4) Har även provat med självreglerande värmeslinga, sådan för bla vattenrör. Lite dyra i inköp men låg förbrukning, 10 watt/meter, läggs där man vill ha lite extravärme. Favoritfotöljen kanske.
5) Om du står ut med fläktljudet och har lite fukt i lägenheten får du upp komforten och lite extra värme med en avfuktare i rummet, mina ger ungefär dubbla effekten, 250 watt in 500 watt ut i värme. Men dom brukar höras lite väl bra...

//pär

malarmaster

• Småland
« Svar #6 skrivet: 02 feb-12 kl 19:21 »
Hur varmt har du i lägenheten? att jag frågar är att jag jobbat som vicevärd o en del hyresgäster vill ha 23-24 grader i lägenheten vilket är otänkbart ur ekonomisynpunkt.18-20 hade vi som målsättning att leverera. det man skall tänka på om man väljer att extravärma sin lägenhet är att termostaterna på elementen(om det finns termostater) oftast är spärrade på 20 grader och därefter slår av om man extravärmer. det innebär att ett extra elelement därefter får ta hela uppvärmningen själv,du betalar därmed värmen 2 gånger,en över hyresavin o en över elräkningen.
sedan beror det ju givetvis på hur gammalt o hur välskött huset är,finns det tätningslister i fönstren? vanligt fel på äldre hus med slappa hyresvärdar.
enklaste värmen som dessutom är en engångskostnad är tofflor o kofta.med fåglar är det förståss värre,värmematta under buren? Ulf

kurt

« Svar #7 skrivet: 03 feb-12 kl 04:26 »
Har man gratis varmvatten i lägenheten, så kan man ju använda det för uppvärming!

malarmaster

• Småland
« Svar #8 skrivet: 03 feb-12 kl 08:20 »
Har man gratis varmvatten i lägenheten, så kan man ju använda det för uppvärming!
och öka luftfuktigheten,mögel o annat skit.och inget är gratis,går det åt mycket varmvatten slår det på en hyreshöjning,visserligen utslaget på samtliga hyresgäster. det bästa hade varit att installera enskilda energimätare för varje lägenhet,något som det i vissa länder är lag på,t.ex tyskland.då kan den snåle påverka sin hyra o slösarna får betala sitt.
hade ett fall med en utlänsk familj där mannen var tvungen att duscha varje gång han varit nära en kvinna. han ensam tömde varmvattenberedaren flera gånger dagligen.övriga hyresgäster klagade då de inte kunde duscha samt så steg naturligtvis energiförbrukningen i fastigheten.efter utredning blev han uppsagd och fick flytta då han vägrade ändra beteende.lägenheten fick dessutom renoveras då luftfuktigheten orsakat skador på tak o väggmaterial. Ulf

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 03 feb-12 kl 08:27 »
Det billigaste sättet, om hyresvärden följer reglerna, är att kolla om tätningslisterna är fräscha. Byt dem om det behövs. Läcker mycket värme genom dörrar och fönster, så fixa draperier, helst sådana som går från golv till tak (om inte elementen sitter under fönstren, då måste givetvis elementen vara fria). Man monterar vanliga gardinskenor, c-skenor, i taket, syr ett draperi, gärna med ett täcke i, ungefär som ett sovtäcke med påslakan. Montera ett fingerband i ovankanten, sätt i fingerkrokar och häng upp draperiet, som nu är lätt att dra för eller ifrån.

Till fåglarna kan man lämpligen göra en liten avdelning med isolerande draperier runt och en lampa över, ev en värmeplatta under, då får man upp värmen bara där, utan att elementen slutar värma lägenheten.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #10 skrivet: 03 feb-12 kl 08:47 »
Om elementen har termostatventiler så blir det lätt kallt i lägenheten om det inte är fri luftväxling runt dem (t ex för att möbler eller gardiner finns alldeles inpå dem), då känner ju termostaten inte temperaturen i rummet utan den känner av den varmluft som samlas runt elementet och inte kan ta vägen någonstans.
Så en bra början är att se till att det är fritt runt alla element och inga gardiner hänger ner under fönsterbänksnivå.

Om fönstren är dragiga och man inte kan få värden att sätta dit tätningslister så är en bra nödlösning att tejpa igen dem. Men använd en tejp som går att ta bort utan att den skadar färgen eller lämnar klet efter sig, även om den har fått sitta där flera månader.

En vanlig värmeläcka är balkongdörrar som är dåliga och gistna, kanske helt utan fyllning. Där kan en frigolitskiva ställd på insidan göra god nytta.

tinna.m

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 03 feb-12 kl 08:57 »
Kolla så att hela elementet blir varmt. I annat fall behövs det luftas.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Willie

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 03 feb-12 kl 09:37 »
Hur kallt har du det? Enligt Hyresgästföreninegn ska det inte vara lägre än 18 grader i lägenhet. Är det 18 grader och du ändå fryser så är väl raggsockor och långärmat att rekommendera..

Tycker det är rätt tragiskt att man ska behöva ha på sig raggsocker och tjocktröja hemma, men självklart blir det ju ett måste i den här situationen.
Finns ju alltid folk som har det värre.

Willie

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 03 feb-12 kl 09:43 »
Om elementen har termostatventiler så blir det lätt kallt i lägenheten om det inte är fri luftväxling runt dem (t ex för att möbler eller gardiner finns alldeles inpå dem), då känner ju termostaten inte temperaturen i rummet utan den känner av den varmluft som samlas runt elementet och inte kan ta vägen någonstans.
Så en bra början är att se till att det är fritt runt alla element och inga gardiner hänger ner under fönsterbänksnivå.

Om fönstren är dragiga och man inte kan få värden att sätta dit tätningslister så är en bra nödlösning att tejpa igen dem. Men använd en tejp som går att ta bort utan att den skadar färgen eller lämnar klet efter sig, även om den har fått sitta där flera månader.

En vanlig värmeläcka är balkongdörrar som är dåliga och gistna, kanske helt utan fyllning. Där kan en frigolitskiva ställd på insidan göra god nytta.

Det här med gardinerna var ju faktiskt smart, ska kolla det och åtgärda direkt.
För övrigt så tycker jag försterlisterna är täta, bortsett från ett område mellan 2 fönster vilket jag ska göra någonting åt.
Tror att det sitter termostatventiler i elementen vilket jag stör mig lite på, skulle ju vilja byta ut dem så man har ett konstant flöde på max. Vet du om det är möjligt? och vad kan utbytesventiler kosta?
Tack för tipsen.. :)

Willie

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 03 feb-12 kl 09:49 »
Är det hyresvärden som är snål med värmen  eller "läcker" lägenheten?

Jag märkte en stor skillnad  när jag täckte fönster och dörrar med tjocka gardiner.

Jag anser att hyresvärden är snål med värmen, då jag tycker att man ska kunna gå runt inne med t-shirt och shorts utan att frysa.
Frysa hemma gör att man vantrivs och känner sig osäker, iaf jag.

ca

« Svar #15 skrivet: 03 feb-12 kl 09:50 »
Troligen är radiatorerna injusterade för de minimumtemperaturer som är ett krav och naturligtvis kan dessa värden justeras upp med strypningen innanför termostaten. Ett ingrepp som säkert inte anammas av hyresvärden men ......

Willie

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 03 feb-12 kl 09:57 »
Hur varmt har du i lägenheten? att jag frågar är att jag jobbat som vicevärd o en del hyresgäster vill ha 23-24 grader i lägenheten vilket är otänkbart ur ekonomisynpunkt.18-20 hade vi som målsättning att leverera. det man skall tänka på om man väljer att extravärma sin lägenhet är att termostaterna på elementen(om det finns termostater) oftast är spärrade på 20 grader och därefter slår av om man extravärmer. det innebär att ett extra elelement därefter får ta hela uppvärmningen själv,du betalar därmed värmen 2 gånger,en över hyresavin o en över elräkningen.
sedan beror det ju givetvis på hur gammalt o hur välskött huset är,finns det tätningslister i fönstren? vanligt fel på äldre hus med slappa hyresvärdar.
enklaste värmen som dessutom är en engångskostnad är tofflor o kofta.med fåglar är det förståss värre,värmematta under buren? Ulf

Okej, folk lär väl tycka att jag är konstig om jag påstår att jag tycker det är kallt när jag har runt 19 hemma, vilket dom får tycka.
Över lag så hade jag inte klagat på 23-24 grader, men dock så hade jag varit nöjd med 21-22, vilket kan låta löjligt men jag tycker det är stor skillnad.
Huset i sig är välskött och läcker inte mycket.
Den här termostaten som kommer på tal hela tiden, går den att ställa högre? bytas ut?
Vad är alternativet?
Eftersom jag bor på ett hörn så är ju väggarna lite kyligare än i andra lägenheter.

Tack för svar.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #17 skrivet: 03 feb-12 kl 10:27 »
Har du 19oC så är ditt problem ett lyxproblem, och du lär knappast behöva göra några åtgärder för att fåglarna ska må bra. Bor i eget hus och håller ca 16oC av fri vilja, för att spara på uppvärmningskostnaderna. Man fryser inte med tröja och strumpor, man vänjer sig.

Om det är 19oC kan man utan problem ha t-tröja och shorts, det har man ju utomhus vid den temperaturen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #18 skrivet: 03 feb-12 kl 10:37 »
Det här med gardinerna var ju faktiskt smart, ska kolla det och åtgärda direkt.

Man kan köpa lite tjockare gardiner som man kapar av så att de inte går ner över elementen som man använder på vintern.
Har man vattenburet i elementen kan man göra gardinerna precis så långa att man kan knöla ner dom lite bakom elementen.

Men det går inte om man har vanliga elelement för då blir det så varmt på elementen att det kan ta eld i gardinerna.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #19 skrivet: 03 feb-12 kl 10:57 »
Vi har hängt ett fleece draperi från golv till tak.
Visserligen till en övervåning
men man kanske kan göra det där man känner att det drar.
Köpte billiga fleecefiltar på Jysk som jag sydde ihop.
Finns ännu billigare på IKEA
« Senast ändrad: 03 feb-12 kl 12:33 av Lycka »
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

303 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser