Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  värdet på en värphybrid höna?  (läst 5793 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
värdet på en värphybrid höna?
« skrivet: 01 feb-12 kl 15:10 »
Vad är en vit värphybrid på ett år värd?
Jag fick ett bud på 10kr st..

Fjäderfän och kaniner

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: värdet på en värphybrid höna?
« Svar #1 skrivet: 01 feb-12 kl 15:15 »
Vad är en vit värphybrid på ett år värd?
Jag fick ett bud på 10kr st..

Beror väl på. Om man ska köpa så är det rätt, ska man sälja så fattas det en nolla.  o:)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 01 feb-12 kl 15:43 »
Jag köpte mina lohman från ett värperi när de var 14 månader för 10:-/st Kändes nästan för billigt men de skulle skicka dem till slakt annars. Tror det är därför sådana skambud finns. Jag anser att de är mycket mer värda om de inte har levt som industrihöns. Mina dog en efter en inom några månader men jag har 2 st. som fortfarande lever. Vet inte varför de gjorde det men tror att många av dem drabbades av äggledarinflammation (eller vad det nu heter som hybrider ofta drabbas av).
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

kbh

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 feb-12 kl 16:04 »
Jag köpte mina lohman från ett värperi när de var 14 månader för 10:-/st Kändes nästan för billigt men de skulle skicka dem till slakt annars. Tror det är därför sådana skambud finns. Jag anser att de är mycket mer värda om de inte har levt som industrihöns. Mina dog en efter en inom några månader men jag har 2 st. som fortfarande lever. Vet inte varför de gjorde det men tror att många av dem drabbades av äggledarinflammation (eller vad det nu heter som hybrider ofta drabbas av).
Räknar man då på priset på dom som lever så blir det kanske inte så billigt:)
« Senast ändrad: 01 feb-12 kl 18:17 av Dbs »

challe:)

• Småland
« Svar #4 skrivet: 01 feb-12 kl 16:14 »
Men hönsrierna får betala för att bli av med dom. så dom går med vinst när man ger 10kr för 1höna. ;)
Här bor hästar,hund,katter, Blekingeankor, höns:sebright, dv kochin,silkes,lomhann, dorking och ett gäng blandraser!

kbh

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 feb-12 kl 16:17 »
Men hönsrierna får betala för att bli av med dom. så dom går med vinst när man ger 10kr för 1höna. ;)
Jovist men det är liksom en annan diskussion :)
« Senast ändrad: 01 feb-12 kl 18:16 av Dbs »

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 01 feb-12 kl 17:51 »
Jag har själv köpt gamla hönserihöns förr,5kr st.
kläckägg får man ju 10kr st för,kycklingar 25-50kr st för och en vuxen värpande höna brukar ligga på 150kr oftast. Jag hade tänkt att 75kr st hade vart ett ok pris(frugan var lite lagom arg för hon vet vad jag betalt för många av mina höns)
jag satt hemma hela dan då de skulle komma på förmiddagen, visade hönsen när de kom vid halv 3, sa att de fick ge mig ett bud,  10kr st! Va fan tuppar av blandras kostar ju mer! Jag förklara lite vad höns kostar nu för tiden och sa att 50kr st kan jag sälja de för som minsta pris(jag vet jag e dumsnäll). De skulle fundera lite sa de,,när jag berätta för en annan om att jag skulle sälja dem så billigt så fick jag sålt alla 8 direkt..
Fjäderfän och kaniner

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #7 skrivet: 01 feb-12 kl 17:59 »
20-25 kr st !
10 kr tycker jag är för billigt
sedan bror det på vad det är för värp höna !
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 01 feb-12 kl 18:01 »
Det är skillnad på dem som kommer från hönsfabriken direkt, som någon skrev, många av dem dör. Jag skulle aldrig sälja en 1-årig värphybrid, som lärt sig leva vanligt liv och är frisk, och visat att den inte fått äggledarproblem för mindre än 75 kr. Då skulle jag hellre koka hönsgryta, gärna med curry.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 02 feb-12 kl 21:22 »
Oavsett ras eller typ så är det ju en värpande höna .
jag tar 150kr st för blandraser och hybrider .
Allt liv har ett värde!

Nee det kostar att föda upp o ta hand om hönsen oxå så nåt ska man väl få för besväret.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Xoot

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 02 feb-12 kl 21:40 »
Tycker att 30spänn är lagom för en hybrid från fabrik.
Mest för att jag upplever det priset som vanligast men framförallt för att man då har råd med fler.  :D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 02 feb-12 kl 22:28 »
Om den är uppvuxen som "hushållshöna" så är den värd lika mycket som vilken höna som helst. Jag tycker att en ung värpande höna är värd 200kr. ;D
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #12 skrivet: 02 feb-12 kl 23:12 »
å jag köpte kyckling för 21 kr kg mat alltså svensk hur sjutton kan dom produsera för 21 spänn lite off topic
200 kr för en värpande höna är rimligt
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Igor

• 53 årig entreprenör biodlare
    • Uppland
« Svar #13 skrivet: 02 feb-12 kl 23:21 »
Men 21 kr /kg för en höna är inte ett hållbart pris, då vet man att köttet man köper kommer från ett djur som drivits upp och slaktats under ovärdiga former.. Ta en kyckling från din kläck efter 21 dagar, lägg till kostnad för värmelampa och sedan foder i sisådär 6 månader och summera energi, foderkostnad och tid  - vad borde då kilopriset vara?
Dubbla eller tredubbla köttpriserna i affären så kommer vi närmare en rimlig hantering av djuren!
Igor

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #14 skrivet: 04 feb-12 kl 23:47 »
Men 21 kr /kg för en höna är inte ett hållbart pris, då vet man att köttet man köper kommer från ett djur som drivits upp och slaktats under ovärdiga former.. Ta en kyckling från din kläck efter 21 dagar, lägg till kostnad för värmelampa och sedan foder i sisådär 6 månader och summera energi, foderkostnad och tid  - vad borde då kilopriset vara?
Dubbla eller tredubbla köttpriserna i affären så kommer vi närmare en rimlig hantering av djuren!
Igor
500 hundra  ;D
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #15 skrivet: 05 feb-12 kl 09:45 »
75-100 kr/st höna tycker jag
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

calle4630

• Halland
« Svar #16 skrivet: 05 feb-12 kl 10:13 »
0-100kr för en blandras och 100-200kr för en renrasig tycker jag e lagom.
Så dyra e' dom inte o föda upp. föder man upp bara en kyckling blir den dyr i drift men föder man upp 100 så blir det inte så mycket per kyckling även om man har dom ett år.
Livet är fullt av möjligheter :)

calle4630

• Halland
« Svar #17 skrivet: 05 feb-12 kl 10:28 »
Igor

jag räknade precis ut vad mina höns har kostat under 10månaders tid per höna.
jag har 16st och dom har fri utevistelse i trädgården när jag e hemma och i hönsgård annars. fri tillgång på mat i form av värpfoder vete korn. och majs lite då och då samt en del köksavfall.
dom har iaf kostat 13,88kr per höna och månad. och det betyder att värper varje höna 6ägg per månad så går det med vinst i hönsgården. nu räknar jag inte med min egen arbetstid för jag har det som hobby.
Livet är fullt av möjligheter :)

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #18 skrivet: 05 feb-12 kl 11:59 »
jag räknade precis ut vad mina höns har kostat under 10månaders tid per höna.
jag har 16st och dom har fri utevistelse i trädgården när jag e hemma och i hönsgård annars. fri tillgång på mat i form av värpfoder vete korn. och majs lite då och då samt en del köksavfall.
dom har iaf kostat 13,88kr per höna och månad. och det betyder att värper varje höna 6ägg per månad så går det med vinst i hönsgården. nu räknar jag inte med min egen arbetstid för jag har det som hobby.

Har du räknat bara på utfodringen då?  För det kostar ju att bygga hönshus, bygga utegårdar, foderautomater etc etc.  För även om en foderautomat bara kostar nån krona totalt per månad om man räknar hur länge den håller och därmed bara nåt öre per höna och månad så är det ju ändå pengar som ska fram nån gång liksom.

Jag har inte plussat ihop vad mitt hönshus kostat hittills men jag tror materialkostnaden ändå är upp i i strax under 5000:- och då har vi isolering och innerskivor kvar att skaffa, samt utegården.  Även om jag fått en del foderautomater etc gratis och köpt en del begagnat så är det nog ändå totalt en tusenlapp jag lagt på sån utrustning.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

David97

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 05 feb-12 kl 12:13 »
Jag har inte plussat ihop vad mitt hönshus kostat hittills men jag tror materialkostnaden ändå är upp i i strax under 5000:- och då har vi isolering och innerskivor kvar att skaffa, samt utegården.  Även om jag fått en del foderautomater etc gratis och köpt en del begagnat så är det nog ändå totalt en tusenlapp jag lagt på sån utrustning.

Om man ska han en stor och säker gård, blir nätet upp mot 4tusen..

Jag har räknat lite vad min utegård lär kosta.. Först, ska jag gräva en ram där gården ska vara, gjuta i där.. Sen ska jag köpa svetsnät, kostar 500 (Som billigast) för 25m och 1m högt.. Då behöver man minst 2 rullar för att kunna gå upprätt i där, med nät i tak. Sen blir det inte stor gård på 25m. Så då blir det MINST 2 rullar till.. o då har man bara 5m o göra gård på, så endel med många höns, kanske behöver 8 rullar = 4000.. Odå har man en gård på 100m.. O sen så är det ju betongen, och även virke till ramar, och bjälkar etc.. Så dyrt blir det, men dom pengarna tjänar man ihop på att sälja avelsägg, matägg och höns..

Dela detta:

* Inloggade just nu

169 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser