Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ta över mjölkgård?  (läst 5697 gånger)

Staaf

• Gäst
Hur ta över mjölkgård?
« skrivet: 01 feb-12 kl 20:47 »
Hej!

hur sjutton går man tillväga om man ska ta över ett jordbruk?
Jag har gått starta eget kurs och så, men där fick vi ju inte lära oss ett dugg om sånt här. Det har inte levererats någon mjölk från gården på massa år och gått med som medlem i ett mejeri har jag redan fixat. Det är allt det andra jag inte begriper.

/ Sara

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
SV: Hur ta över mjölkgård?
« Svar #1 skrivet: 01 feb-12 kl 21:28 »
Det största problemet för att starta upp en gård är ofta finansieringen. Är detta ett problem?

Har du grundkunskaper/utbildning kring djur och odling? Annars är det ju en absolut nödvändighet att skaffa det för att få det att fungera.

Hur du startar företaget kan du ju säkert eftersom du gått kurs i det, eller?

Det primära du behöver för att kunna få djur till gården är ju att gården har ett produktionsplatsnummer (SE-nummer) samt att du har en ladugård som uppfyller dagens djurskyddsbestämmelser.

Det finns startstöd hos jordbruksverket att söka för nystartade jordbrukare. Kan ju vara bra att veta.

Själva övertagandet av gården eller arrende av den är ju bra att ta hjälp med av någon konsult som fixar så att det juridiska blir rätt hur tråkigt det än är. LRF-konsult brukar ju kunna hjälpa till med det och likaså Areal.

Rent praktiskt måste ju också maskiner fungera både i lagårn och ute på åkrarna. Framförallt måste ju utfodring, utgödsling och mjölkmaskin fungera. Maskiner till åkerbruket kan ju lejas.

Berätta gärna lite mer om dina förutsättningar och frågeställningar.

Staaf

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 feb-12 kl 22:26 »
Det största problemet för att starta upp en gård är ofta finansieringen. Är detta ett problem?

Har du grundkunskaper/utbildning kring djur och odling? Annars är det ju en absolut nödvändighet att skaffa det för att få det att fungera.
Jodå, jag har kunskap. Jag är uppvuxen på gården och har hjälpt till där sedan jag var liten. Min pappa som haft den före mig ska vara med att sköta allt och lära mig allt om driften. Jag gick naturbruksgymnasiet, djurvård. Såhär i efterhand så ångrar jag att jag inte valde inriktning jordbruk istället.

Hur du startar företaget kan du ju säkert eftersom du gått kurs i det, eller?
Jo, det är inte just det att starta ett företag som jag undrar över

Det primära du behöver för att kunna få djur till gården är ju att gården har ett produktionsplatsnummer (SE-nummer) samt att du har en ladugård som uppfyller dagens djurskyddsbestämmelser.
Allt det är kollat och fixat

Det finns startstöd hos jordbruksverket att söka för nystartade jordbrukare. Kan ju vara bra att veta.

Själva övertagandet av gården eller arrende av den är ju bra att ta hjälp med av någon konsult som fixar så att det juridiska blir rätt hur tråkigt det än är. LRF-konsult brukar ju kunna hjälpa till med det och likaså Areal.

Rent praktiskt måste ju också maskiner fungera både i lagårn och ute på åkrarna. Framförallt måste ju utfodring, utgödsling och mjölkmaskin fungera. Maskiner till åkerbruket kan ju lejas.
Fixat, vi har allt som behövs utom traktor. Just nu lånar vi traktor när vi behöver en.

Berätta gärna lite mer om dina förutsättningar och frågeställningar.
Min pappa som hade gården innan mig har fortfarande sitt företag igång. Vi funderar om man inte på nåt vis helt enkelt kan flytta över det till mig. Alltså istället för att behöva starta upp och göra om alltihopa så tar jag liksom över. Går det och hur går man isf tillväga?

Existens?

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 feb-12 kl 22:39 »
Jo, man kan ta över en befintlig verksamhet, om du tittar på blanketten för skatte-och avgiftsanmälan SKV 4620

http://www.skatteverket.se/download/18.70ac421612e2a997f85800066264/462030.pdf

, så ser du att i avsnitt B fyller man i att verksamheten är igång och uppgifter om den tidigare drivaren.

En del nackdelar finns ju förstås, men det är ju inte hela världen, du får ju tex dåligt avskrivningsunderlag eftersom du inte köper grejerna, utan bara tar över de befintliga värdena.
Men det beror ju lite på om du är enda barnet, annars lär du ju bli tvungen att köpa över grejerna. Annars får du ju dom för billigt gentemot syskon, så då får man hitta på nåt senare som kompenserar dom. är du enda barnet är ju allt mycket enklare... :)

hayproducer

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 03 feb-12 kl 15:01 »
Rådfråga även Länstyrelsen där du bor, om hur du kan utnyttja startbidraget på troligen 200.000kr.

Det kan även i vissa fall få startbidraget även om du bara går in som delägare, men kolla upp dessa regler, det finns sakkunniga på länstyrelsen som kan hjälpa dig med detta.

En regel är att du måste söka startbidraget inom ett år efter uppstarten, verksamheten ska drivas med vinstsyfte, tror att det finns regler på antal arbetstimmar också.

Tänk på att du även kan få 30-40% bidrag på inomgårdsutrustning, typ mjölkutrustning, balrivare, utgödsling osv.

Att ta över befintligt företag är inte svårt, du registrerar din verksamhet hos skattemyndigheten, ring och fråga hur! det tar inte många minuter att regga ett jordbruksföretag, du ska även ange verksamhetens art, detta gäller också för startbidraget.

Ska du syssla med mera än renodlat jordbruk så glöm inte att ta med detta vid registreringen.

Ex på verksamheter som du kan ange: Mjölkproduktion.köttproduktion, växtodling, skogsvård, typ plantering,röjning, huggning, entreprenad, snökörning,hmmm det är bra om du tar med så mycket som möjligt i din ansökan även till Länstyrelsen om du söker startbidraget, Länstyrelsen kollar upp din verksamhet i 3 år, söker du startbidrag för endast mjölkproduktion, men efter ett år så ändrar du till köttuppfödning så kan du bli återbetalningsskylldig om du inte har anmält den produktiongrenen.

Obs! Det bästa är om du registrerar ett nytt eget företag( näringsverksamhet duger gott) du kan därefter " överta" din fars inventarier till det rätta marknadsvärdet, du kan även ta över din fars inventarier före din registrering av företaget, du kan ha renoverat upp inventarierna, dvs så att de är i ett bra skick, du kan därmet ta upp inventarierna till ett högre ingångsvärde som underlag för dina avskrivningar, detta kommer att minska din skatt under de första åren av din uppstart.
Kolla på blocket vad din fars maskiner är värda. kolla skicket på dem, skriv gärna ut annonser på din fars maskiner om du lyckas hitta dessa på nätet.

Exempel: du övertar din fars maskiner vi  låtsas att de är värda 400,000kr du kan " överta" dessa maskiner och lägga in dom i din inventarielista, du kan då året efter skriva av dessa med 30% av restvärdet, beroende på vilken bokföringsmetod som du använder, fördelen för dig att göra så är att om du skriver av 30% på 400 tusen så kan du skattefritt ta ut motsvarande belopp från din verksamhet( 120,000kr) utan att betala skatt, dessa pengar är redan skattade och du kan om du vill återinvestera dem i företaget.
det är alltså helt lagligt att gå tillväga på detta sätt vid en nystart.

Ett ex till: Om du tex köper inventarier under året för din uppstart för 100,000kr i begagnat skick, om du sedan renoverar dina inventarier  så att de stiger till 300,000kr i värde så kan du ta upp dem till sitt rätta värde, där är det bra att du dokumenterar med bevis från tex blocket.

Obs, du kan då inte göra samtidigt avdrag för inköp och kostnader för renoveringen, du får alltså inte dubbelt, men om dina maskiner har ökat väsentligt i värde så är detta att föredra.du kan inte heller lyfta momsen!

Teckniska skatteregler vad gäller avskrivningar kan nog Existens svara på!
Lycka till
« Senast ändrad: 03 feb-12 kl 15:24 av hayproducer »

hayproducer

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 03 feb-12 kl 15:41 »
Ett ex till, Jag känner en som köpte en begagnad skogsmaskin ( utsliten) för endast 5000kr, han renoverade upp maskinen så att den efter några månadar var värd ( enligt andra) 150,000kr. bra om det finns ett värderingsunderlag som styrker värdet på maskinen ;)

Han registrerade en näringsverksamhet inom jord och skog, han tog in maskinen till ett värde på 150,000kr i sin verksamhet, mins jag inte fel så fick han även lägga till momsen på sin maskin, alltså totalt då 150,000 * 25% moms = 37500 + 150,000kr = 187500kr i ingångsvärde som underlag för avskrivning.

Avskrivning 30% första året 30% * 187500kr = 56250kr  han kunde då ha inkomster i sitt företag på 56250kr det första året utan att betala skatt, detta är gynsamt under en uppstart av ett företag där det krävs stora investeringar.

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 03 feb-12 kl 17:26 »
För att få nåt att gå på skriftligt, så brukar man ju då skrive en revers mellan far och övertaganden, alltså att den som övertar köper grejerna för ett riktigt pris, och betalningen sker genom att man skriver ett skuldebrev. Sen kan ju det skuldebrevet skrivas av på ett eller annat sätt så småningom.

Problemet med detta är ju då skattekonsekvensen för fadern. Hans maskiner är ju säkert helt avskrivna och en plötslig försäljning till efterkommande till marknadspris ger ju då en väldig skatt.
Och om man överlåter genom gåva..så får den övertagande inget avskrivningsunderlag, och får skatta mer i framtiden.

Det är lite kruxet med skatter..hur man än vänder sig så har man ändan bak. :)

hayproducer

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 03 feb-12 kl 19:22 »
Jag tror att det är viktigt att påpeka att det spelar ingen roll det kvitto som skrivs mellan Far och Dotter.

Köper hon en traktor för 10,000kr + moms altså 12500kr totalt, ett kvitto skrivs på köpet dvs 12500kr.
Vi leker med tanken att traktorn är värd 60,000 + moms dvs 75,000kr efter lite service och reparationer.

Vad är då bäst att göra i detta fallet? jo utan tvekan så tjänar hon på att kasta köpekvittot i vedspisen och att därefter ta upp marknadsvärdet i sin bokföring ( 75,000kr), obs, Farsgubben kan inte kasta sitt kvitto12500kr i spisen, han måste givetvis ta upp intäkten i sin bokföring om den fortfarande är aktiv.

Hon kan givetvis köpa maskiner av vem som helst men fortfarande gå tillväga på samma sätt, det går att läsa om dessa regler på skattemyndigheten, kommer bara inte ihåg vart.

Köper hon en höpress till ett kanonpris, så kan hon göra på samma sätt, man kan alltså som nystartad näringidkare göra på detta sätt, man får doc inte övervärdera sina maskiner och inventarier.

Om hon övertar skogsutrustning som stövlar huggarbyxor handverktyg ja i princip allt som kan användas i driften.

Det blir många kronor om man räknar in alla verktyg som brukar samla på en lantgård ;D

Lite exempel Järnspett 300kr, 5 st huggarsaxar a 250kr st 4 spadar, stängseltråd  handvertyg elmaskiner cirkelsågar mm

så det gäller att sätta sig ner med papper och penna och dokumentera och värdesätta alla inventarier  som kan användas i rörelsen!!

glöm inte domkrafter skiftnycklar datorer skrivare skrivbord och ja allt som har ett värde :o

Viktigt! du behöver inte äga din fars jordbruksfastighet, det räcker med att du själv är näringsägare, du kan dessutom skriva ett arrende kontrakt.

Existens?

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 03 feb-12 kl 22:23 »
Jo, det är nog riktigt.. Men i praktiken är det ju nästan bara vid köp inom släkten som man kan värdera upp grejer.. Annar ska det ju bra mycket tur till för att köpa en maskin för 4000 som i själva verket är värd 25 000 :)

Och sen beror det nog lite på vem man hittar som värderar sakerna.. det är ju inte bara att själv hitta på ett värde..  Vore det så enkelt så skulle vi plötsligt ha väldigt mycket värdefulla inventarier runt om i landet :)..  Revisorer överlag är ju livrädda för att övervärdera nånting.

hayproducer

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 04 feb-12 kl 17:50 »
Jo, det är nog riktigt.. Men i praktiken är det ju nästan bara vid köp inom släkten som man kan värdera upp grejer.. Annar ska det ju bra mycket tur till för att köpa en maskin för 4000 som i själva verket är värd 25 000 :)

Och sen beror det nog lite på vem man hittar som värderar sakerna.. det är ju inte bara att själv hitta på ett värde..  Vore det så enkelt så skulle vi plötsligt ha väldigt mycket värdefulla inventarier runt om i landet :)..  Revisorer överlag är ju livrädda för att övervärdera nånting.

Det är inte revisorn som bestämmer priset på dina maskiner, det är marknaden!  Om du har köpt en trasig maskin på blocket för 5000kr, du renoverar upp maskinen till ett väldigt bra skick, Du kollar på blocket och andra maskinfirmor över hur mycket andra begär för liknande maskiner, Du kan därmed räkna fram ett medelpris som ligger till grund för DIN värdesättning av maskinen, Revisorn har inget att säga till om, om  Du kan visa på ett skäligt marknadspris. Den maskin som köps för 5000kr kan vara värd  50,000kr i inventarielistan, men då får man inte dra av kostnader för renovering eller inköp någon annanstans i bokföringen.

Ja det brukar finnas mängder med redskap och maskiner på en gammal bondgård som går att använda i driften, det är bara positivt att få så högt avskrivningsunderlag som möjligt vid nystart, målsättningen är i grund och botten att bygga upp ett bärkraftigt företag, och där underlättar ingångsvärdet på inventarier.

Staaf

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 06 feb-12 kl 17:47 »
Tack så mycket för svaren. Hur funkar det med sånt där generationsskifte? Har stött på ordet lite här och där, men ingen förklaring.

Staaf

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 20 feb-12 kl 15:00 »
Nu har jag f-skatt och registrerat foderföretag. Men nu står det still för mig, vad sjutton gör jag nu då?

Existens?

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 20 feb-12 kl 15:51 »
Nu har jag f-skatt och registrerat foderföretag. Men nu står det still för mig, vad sjutton gör jag nu då?

Går ut och mjölkar... ;)

Momsregistrerat?

Staaf

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 21 feb-12 kl 08:22 »
Jo, jag fyllde i det på samma blankett som var för f-skatten tror jag. Fan också, nu blev jag osäker på det :-\

Existens?

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 21 feb-12 kl 09:14 »
Jo, jag fyllde i det på samma blankett som var för f-skatten tror jag. Fan också, nu blev jag osäker på det :-\

Då gjorde du säkert det, för det är på samma blankett. Jag bara undrade, eftersom du inte nämnde nåt om det.

Tja..vad gör du nu... Det är ju bara att köra igång.. vad är planen?

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
« Svar #15 skrivet: 04 mar-12 kl 15:37 »
Hur har det gått för dig??

Dela detta:

* Inloggade just nu

323 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser