Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor om Kycklingar!  (läst 1010 gånger)

MittUtopia

• Skåne
Frågor om Kycklingar!
« skrivet: 02 feb-12 kl 09:39 »
Märkte idag att en av kycklingarna går lite konstigt.
"Vaggar" lite fram och misstänker att det finns en liten missbildning på ena foten.
Kycklingen KAN gå ganska obehindrat, äter och dricker som den ska- då måste den väl inte "tas bort"?!

En annan av kycklingarna, en av de två större, hade blivit ordentligt hackad och saknar fjädrar på hela ryggen och bröstet, ryggen är ganska sårig men under läkning, blöder inte.
Fick dessa helt nyligen och detta hade hänt på förra stället.
-växer fjädrarna tillbaka helt fast huden är naken?
Just nu har Hetty en tröja gjord av en ärm på en av barnens urväxta tröjor på sig för att värma och skydda och hon bor i bur inomhus hos oss eftersom det är drygt -11 grader ute.
Smörjer med Helosan och hon gillar behandlingen.
Vad kan jag mer göra?!

Tacksam för era svar!
-Ditt liv är summan av alla dina val-

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Frågor om Kycklingar!
« Svar #1 skrivet: 02 feb-12 kl 10:44 »
Om det är en ras som man tycker blir tillräckligt stor för att slakta, så skulle jag behålla kycklingen med missbildning, förutsatt att den kan röra sig ok och äter och dricker. Jag skulle inte avla på den, utan den skulle ätas upp.

Den kycklingen som saknar fjädrar kommer troligen att bli helt normal när det läkt ut, möjligen kan det bli fel på färgerna på fjädrarna, men det spelar ju ingen roll om man inte tänkt ställa ut den.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

MittUtopia

• Skåne
SV: Frågor om Kycklingar!
« Svar #2 skrivet: 02 feb-12 kl 11:17 »
Tack...
Kycklingen går ju bra, okej, så jag ger den en chans. Kan ju se om det blir något av den men givetvis inte avla.
Den äter, dricker och hänger med dom andra. Tycker att det är synd än så länge att ta bort den.

Vad glad jag blir... Fjädrarnas färg är mindre viktigt för mig och man får ju en speciell relation till ett utsatt djur. Och hon lär ju få bo inne ett tag så hon inte fryser ihjäl.
Nu känns allt elände och jobb värt tiden. :)
-Ditt liv är summan av alla dina val-

Dela detta:

* Inloggade just nu

293 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser