Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kylan, lägesrapport.  (läst 2351 gånger)

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
Kylan, lägesrapport.
« skrivet: 05 feb-12 kl 10:15 »
Kallt i morse, här i Blekinge minus -24. Hönsen går fortfarande ut. Kaninerna hade frost i mustascherna...
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Rubus

• Norrbotten
SV: Kylan, lägesrapport.
« Svar #1 skrivet: 05 feb-12 kl 10:25 »
Det låter som att kylan har drabbat hela landet.
Här var det - 34 i morse och hönsen går inte ens ut i kallfarstun.
Serverar dom flera gånger om dagen varmt vatten och varm potatis/grönsaksblandning så att dom inte blir kalla i magen:)
Dom värper fortfarande mycket bra och en höna verkar vilja ruva.
Rubus
Rubus

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #2 skrivet: 05 feb-12 kl 10:29 »
Vi har bara haft lite drygt -20 i Småland men hönsen har bäddat ner sig i halmen och skulle inte komma på tanken att gå ut. En av katterna vågar sig ut på femminutersvändor, de andra fyra ligger som små öar av fluff i sängen. Husse och matte var dock tvungna att köra ved - tur att det blir varmt när en arbetar...

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #3 skrivet: 05 feb-12 kl 10:34 »
Vi har bara haft lite drygt -20 i Småland men hönsen har bäddat ner sig i halmen och skulle inte komma på tanken att gå ut. En av katterna vågar sig ut på femminutersvändor, de andra fyra ligger som små öar av fluff i sängen. Husse och matte var dock tvungna att köra ved - tur att det blir varmt när en arbetar...

Det fina med ved är ju att man blir varm flera gånger av den.
Först hugger man, sen klyver man, sen staplas det och sen bärs den in... för att värma en en gång till i brasan  ;D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #4 skrivet: 05 feb-12 kl 11:36 »
-24 när jag vaknade frammåt 8. +18 inne så kaminen är matad och temp. på väg upp.
Hynna fick baby-sockar på tassarna så hon slapp kramp, nu ligger hon å vilar.
Hönsen är ute som vanligt. Värpte 6 ägg på morgonen och det blir väl några till.
Katta har efter 5-å-ett-halvt år inte accepterat att det bor en hund i huset så hon kommer bara in när det är hundfritt.

Nu är Annika också vaken! ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

hajens

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 05 feb-12 kl 12:17 »
Mina ankor verkar då ha hittat sysselsättning för att hålla värmen!

Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

lena70

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 05 feb-12 kl 14:17 »
Här verkar ha varit som mest -24 i natt..Först nu i februari kom vintern, vi har haft vår under hela vinterhalvåret, knappt ingen snö och rätt varmt ute, inte ens vattnet i ankornas badpool har frysit tidigare..

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 05 feb-12 kl 14:26 »
I Västerås -21 inatt, just nu -8,3. Känns skönt ute men det var mera sol igår och finare för promenader.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 07 feb-12 kl 21:56 »
Lägre än -30 på natten i mer än en vecka nu (bor i Töre, kallhåla högst upp på Bottenviken).

Har precis återvänt från LU och de 4 kaninerna jag har med upp kommer att få bo i källaren till våren, vågar inte sätta ut dom nu efter en vecka i värmen. Håller ögonen på resten av flocken och kommer att börja ta in dom för upptining i några omgångar snart. De börjar bli väldigt trötta... Mycket frostbildning runt nosarna.
//Lina

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #9 skrivet: 07 feb-12 kl 22:57 »
Lägre än -30 på natten i mer än en vecka nu (bor i Töre, kallhåla högst upp på Bottenviken).

Har precis återvänt från LU och de 4 kaninerna jag har med upp kommer att få bo i källaren till våren, vågar inte sätta ut dom nu efter en vecka i värmen. Håller ögonen på resten av flocken och kommer att börja ta in dom för upptining i några omgångar snart. De börjar bli väldigt trötta... Mycket frostbildning runt nosarna.

Oj, låter som en del mer jobb när kylan är sträng. Hoppas att den släpper taget snart för er "där uppe" Här är vi nu nere på en mera normal temperatur nivå, fast jag tycker det är skitkallt fortfarande  :( Runt -12 nattetid.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 07 feb-12 kl 23:40 »
Det brukar inte vara så långa köldknäppar, om det är -30 i några få dagar så är det ju lugnt, men nu börjar både jag och kaninerna bli lite less.

Nästa vinter vägrar jag ha dom i kallstall, det är för mycket jobb och jag är för nervös för deras hälsa. Dom mår ju inte bra, det ser jag på dom. Många har rasat i vikt och dom är mindre aktiva än dom brukar, lite inåtvända och kommer inte fram och hälsar som dom brukar.

Sitter och funderar på om några fler ska få flytta in men sambon kommer döda mig om jag fyller källaren med kaninburar :D....
//Lina

Mallis

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 12 feb-12 kl 20:04 »
Oj va kärvt med -30 i en vecka! Brr

jag har oroat mig för mina små ninisar i -20 på nätterna och 10 på dan. Men de verkar helt opåverkade av kylan. Den ena har byggt en halm grotta i ett hörn men en gång in. Ser bara öronen :) kan ju inte sova i huset ju det är för lätt.

är riktigt glad att den värsta kylan tagit en paus nu. Till och med värmande sol idag!

Det finns hopp trots allt

Dela detta:

* Inloggade just nu

337 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser