Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pris 1årig silkes tupp?  (läst 2451 gånger)

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
Pris 1årig silkes tupp?
« skrivet: 05 feb-12 kl 17:56 »
Ska sälja tre tuppar (utan hönapöna). E ensam på hela ön med denna ras. Vad ska jag ta per tupp tycker ni? Och kan en silkes para sig med andra dvärgarhöns???

FM

• Skåne
SV: Pris 1årig silkes tupp?
« Svar #1 skrivet: 05 feb-12 kl 18:07 »
Oj vilken svår fråga! Hur ser den lokala marknaden ut, alltså vad kostar höns där? Jag själv är berädd att betala ganska mycket (ur svenska ögon) på något som jag vill ha, gillar dock även att pruta  :P Sett i england kan man ta mycket mer betalt än här. ot...
Men 150 kr, kanske mer kanske? lr är jag tokig nu haha  ;D
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 05 feb-12 kl 18:11 »
Ja, de kan para sig med andra dvärghöns och även andra större höns med (vilken ras som helst, dock så blir det väll svårt för tuppen att nå och kunna befrukta om det handlar om t.ex. en brahma, hihi ::) ). En silkestupp är som vilken tupp som helst, bara utseendet (och lynne o sådant) som skiljer de åt precis som t.ex. en paduan har jättehätta och en faverolle har "skäggväxt". De är olika raser inom en art (precis som det finns olika raser av hundar, katter mfl).

Jag skulle prova med ca 150kr till och börja med. Har uppfattat det som att du har lagt ned en hel del energi på och få tag på ägg och föda upp dessa. =) Ev. mer... Beror ju på lite som FM skrev, hur det ser ut i "hönsvärlden" hos dig. ;D
« Senast ändrad: 05 feb-12 kl 18:17 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 06 feb-12 kl 09:18 »
Tack hörrni!
Jag hade tänkt 200 per tupp. En höna kostar 10 € i "zoo" affären så en tupp borde vara dyrare.... Ska säga 25€ o sen gå ner till 20€.
Ja...det var ju en del krux att få hit dem och jag vill verkligen inte göra mig av med dem. Käns fördjävligt! Men 6 tuppar med 3 hönor e oacceptabelt och jag har låtit det gå för länge. :(
Men Linkosko...menar du att en silkestupp kan sätta på vilken hönsras som helst??? Och räknas en silkes tupp som vilken tupp som helst när man räknar hur många tuppar man ska ha till sina hönor?? skit i sånt fall. Har 3 tuppar t ca 28 hönor.....pluss 6 silkestuppar, för mycke va?? ska vehålla tre och kom fram IGÅR till vilka tre det blir. Den enda vita, en guld röd (han e lite korkad men så förbannat fin) och sen stog det mellan helsvart skäggig men störst i strl eller min "första" tupp han som gal först och som verkar vara ledare då han e snällast. Han e svart med lite silver runt halsen. Gör jag rätt? De andra två e mix svart bruna och lite stora i växten. Har speciellt en dam jag inte vill ha stor tupp till då hon förmodligen e den enda äkta dvärgen i gänget. Sen om en månad ska jag plocka ägg fr dem och sätta i maskinen... Hua vilke huvudvärk jag får när jag tänker på att tjejerna e stressade med alla dessa gubbar. :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 06 feb-12 kl 09:29 »
Vad som är rätt pris vet jag inte, men här är i alla fall priset på tuppar lägre än priset på hönor.

Men prova med ett pris, blir de inte sålda får du sänka. Intresset och marknaden sätter ju priset, är du bra på att marknadsföra kan du få upp intresset och priset.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 feb-12 kl 10:01 »
Safta på vett ja! Den som vill köpa har ju inget att jämföra med, så testa att sätt ett högt pris. Gör som när man kränger parfym, ju dyrare desto exklusivare känner sig den som köper. Det är minnsan ovanliga silkestuppar, ju!  ;D

lena70

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 feb-12 kl 10:13 »
Utan ett tupp, blir det ingenting..Så i mina ögon är tuppen värd mer än höns, och ingen får heller kycklingar, utan att ha en tupp..! Dina dvärgsilkes är ovanliga inte bara där du bor, utan här i sverige med..dra till du..

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 06 feb-12 kl 10:17 »
Citera
Men Linkosko...menar du att en silkestupp kan sätta på vilken hönsras som helst??? Och räknas en silkes tupp som vilken tupp som helst när man räknar hur många tuppar man ska ha till sina hönor??

Japp. De fungerar precis som vilken tupp som helst. De är ju en av de många, många raser som finns bland tamhönan. De hör alla till samma art, har samma beteende/språk, de är alla "gallus gallus domesticus" men med olika utseenden, en del är större, en del mindre, en del värper mer, en del ruvar mer, en del är livligare osv, tack vare människans selektiva avel.

Sedan har vi ju andra hönsfåglar t.ex. pärlhöns, de hör ju till en annan art. Liksom kalkon hör till en annan, fasan till en annan och påfågel till en annan ... De har alla sina beteenden och "språk" för sin art och ser ju heller inget större intresse i att försöka fortplanta sig med någon som inte hör till sin "sort". Om det skulle ske, vilket har skett, att en pärlhöna parar sig med en tamhöna t.ex. så blir avkomman en steril hybrid. Jämför med att para en åsna med en häst (då får du ju en mulåsna/mula)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #8 skrivet: 06 feb-12 kl 10:58 »
Intressant att läsa!! Eftersom mina silkes håller sig för sig själva i ett gäng så trodde jag att de snacka ett annat språk. (ja, vilket de gör oxå då de e fr Sverige....hehe) Men att alla var samma lika och att det kan bli mix e ju skitkuL!!! Kanske ska införskaffa lite dvärgdamer så tupparna når upp. :)

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 07 feb-12 kl 12:59 »
Nu har jag klistrat upp på 2 ställen foto och kort text på de tre jag vill sälja. Det var svårt att bestämma vilka men det blev mustasch nisse och de 2 mixade. Skrev 1 för 30€ alla tre för 60€. Så får vi se. :) Hoppas jag kan få dem sålda!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

250 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser