Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förvirrad höna.  (läst 899 gånger)

DiselDoris

• Södermanland
Förvirrad höna.
« skrivet: 06 feb-12 kl 11:29 »
Lilla värphybriden som lade sej att ruva förra helgen fick hjärnsläpp inatt och övergav sina 13 ägg för att istället lägga sej på några nyvärpta i det gamla redet.Hon vill fortfarande ruva,så jag ska flytta henne till en egen bur när jag kommer hem.Men jag är lite kluven,ska ja låta henne börja om med sina nya ägg,eller ska jag lägga in några redägg ch låta henne få ett par kycklingar som ska kläckas i helgen?Vilket är bäst för hönan?Eller ska jag kanske plocka ut några ägg ur kläckaren och lägga under henne?Jag är väldigt rädd om henne eftersom hon är hybrid men ändå vill ruva.
« Senast ändrad: 06 feb-12 kl 17:06 av Startskott »

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Förvirrad höna.
« Svar #1 skrivet: 06 feb-12 kl 20:29 »
Om hon ligger stadigt så kan du mycket väl ta några ägg fån kläckaren och lägga under henne. Bättre det än at thon får börja från början om hon redan har legat ett tag.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

DiselDoris

• Södermanland
SV: Förvirrad höna.
« Svar #2 skrivet: 07 feb-12 kl 13:15 »
Så får det bli.Hur är det generellt sett med ruvande nu i kylan?En av silkeshönorna har lagt sej igen,hon ruvade fram ett par kycklingar för 4 månader sen,är det inte lite tätt inpå?Om hon nu promt ska ruva,kan jag lägga båda damerna i samma bur? Den är stor, ungefär 1,40•1,10 och 50 hög.Jag har en kattbur i plast som jag tänkte använda,den blir som ett litet hus som borde hålla värmen skapligt om man lägger en handduk oppepå,till andra hönan tänkte jag värmelampa.Hur låter det?Nåt mer jag ska tänka på?

Dela detta:

* Inloggade just nu

261 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser