Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nystart av Bilverkstad  (läst 14314 gånger)

Cees

• Närke
Nystart av Bilverkstad
« skrivet: 06 feb-12 kl 13:37 »
Jo det är så att jag tänkt starta en bilverkstad nu till våren och skulle behöva lite tips!
Tänkte åka in till skatteverket nu i veckan och registrera firman och även momsregistrera..
Är väl bäst att ha alla papper klara i tid, hur lång tid tar det oftast innan det är klart?
Måste jag ha en affärsplan på papper att visa upp?
Måste jag ha med hyreskontrakt på verkstaden?
Något annat som jag bör ha med?
Vet att skatten ska vara uträknad och betalas i förväg men kan man från start lägga den så låg som en tusenlapp i månaden?
Ska momsen även betalas i förväg eller gör man det i efterhand?
Detta med egen avgifter och så, hur går jag tillväga där vid nystart?

Något annat jag ska tänka på som måste vara klart vid start av verkstan?

Tar öppet emot alla tips och råd!

Har läst mycket men har svårt att lära mig på det sättet, därför jag tänker starta innan jag kan allt.
Lär mig bättre praktiskt än teoretiskt :)
Men det mesta är väl genomtänkt och planerat i huvudet, har filat på detta ett tag nu och vill komma igång nu så det blir av!

Mårten gås

• Uppland
SV: Nystart av Bilverkstad
« Svar #1 skrivet: 06 feb-12 kl 14:27 »
Är det bilplåtslagare främst då eller service du tänkt?
Eller däck och fälg?
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Cees

• Närke
« Svar #2 skrivet: 06 feb-12 kl 14:55 »
Är det bilplåtslagare främst då eller service du tänkt?
Eller däck och fälg?

Service, tvätt och även lite däck o fälg hade jag tänkt.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 06 feb-12 kl 15:10 »
Ser ingen anledning till varför det inte skulle kunna fungera, särskillt som du tänkt igenom allt redan.
Hur gör du med lokalen, verktyg och utrustning som behövs?
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Cees

• Närke
« Svar #4 skrivet: 06 feb-12 kl 15:37 »
Lokal finns med färdigt avlopp med oljeavskiljare, kompressor och högtryckstvätt finns på plats. Hyra på typ 3000kr mån.
Har dem flesta handvertyg som jag behöver, kommer att köpa lite luftvertyg och vissa specialvertyg vid start.
Lyft kan jag köpa av en bekant för en liten penning..
Kommer att köpa två däckmaskiner fortast möjligt efter start.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 06 feb-12 kl 16:44 »
Ska du driva verkstaden som enskild firma, handelsbolag eller aktiebolag?

4-ever

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 06 feb-12 kl 17:02 »
Hejsan
För att driva en bilverkstad behövs inte ens tillstånd från kommunen.
Momsen betalar du i efterhand, antingen en gång i månaden eller en gång om året. Beroende på omsättning och företagsform.
För att registrera det hela finns idag en bra sida som skatteverket och bolagsverket har "tillsammans" www.verksamt.se
Skatteverket vill inte se några papper på hyreskontrakt eller affärsplan. Det är bara banken som skulle vilja se sådana papper om du behöver ta ett lån.
Sen måste du ju ha en f-skattesedel, men det kan du också fixa via hemsidan.
Att beräkna inkomsten är inte så lätt. Men det kan du ändra efterhand. Det viktiga är att du inte står där i slutet av året och har tjänat mängder mer än du har skattat för. Det är ju inte så kul då.
Försäkringar är bra att kolla upp i tid. Både för verksamheten men också för dig. Gå med i småföretagarna möjligen.
Och kolla det här med hämtning av däck! Det har ju lite med att göra var du köper in dem från. Annars står du där och får betala en massa för varje däck för att få dem hämtade.
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

SoloQwist

• -
« Svar #7 skrivet: 06 feb-12 kl 17:10 »
Hejsan
Momsen betalar du i efterhand, antingen en gång i månaden eller en gång om året. Beroende på omsättning och företagsform.
För att registrera det hela finns idag en bra sida som skatteverket och bolagsverket har "tillsammans" www.verksamt.se
Skatteverket vill inte se några papper på hyreskontrakt eller affärsplan. Det är bara banken som skulle vilja se sådana papper om du behöver ta ett lån.
Att beräkna inkomsten är inte så lätt. Men det kan du ändra efterhand. Det viktiga är att du inte står där i slutet av året och har tjänat mängder mer än du har skattat för. Det är ju inte så kul då.
Försäkringar är bra att kolla upp i tid. Både för verksamheten men också för dig. Gå med i småföretagarna möjligen.
Och kolla det här med hämtning av däck! Det har ju lite med att göra var du köper in dem från. Annars står du där och får betala en massa för varje däck för att få dem hämtade.

Momsen betalas i efterskott antingen varje månad eller en gång per kvartal. Årsbetalning i samband med deklarationen är numera slopat. Vid redovisning varje månad betalas momsen för januari den 12 mars. För första kvartalet, jan - mars, den 12 maj. Och så vidare.
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

4-ever

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 06 feb-12 kl 17:25 »
Momsen betalas i efterskott antingen varje månad eller en gång per kvartal. Årsbetalning i samband med deklarationen är numera slopat. Vid redovisning varje månad betalas momsen för januari den 12 mars. För första kvartalet, jan - mars, den 12 maj. Och så vidare.
Om man skulle lära sig att uppdatera sig  :-[ Märks det att jag själv betalar per månad och förespråkar det också?  o:)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

SoloQwist

• -
« Svar #9 skrivet: 06 feb-12 kl 17:32 »
Om man skulle lära sig att uppdatera sig  :-[ Märks det att jag själv betalar per månad och förespråkar det också?  o:)

Men detta har du väl inte missat: "Godkänd för F-skatt". Ny formulering sedan 2012-01-01. Alltså skippas "Innehar F-skattebevis".
En text som lämpligen återfinns på fakturor och kvitton.

Cees

• Närke
« Svar #10 skrivet: 06 feb-12 kl 17:33 »
Ska du driva verkstaden som enskild firma, handelsbolag eller aktiebolag?

Enskild firma

Cees

• Närke
« Svar #11 skrivet: 06 feb-12 kl 17:39 »
Hejsan

Skulle gärna göra allt över nätet men har tyvärr ingen e-legitimation.. kanske vore dags men ändå :)
Har tittat lite på försäkringar, räcker det med en för verkstan som täcker stöld o så och en för mig själv ifall jag skadar mig kraftigt?
Har ej beslutat vilken däckleverantör jag ska ha än, men i värsta fall får jag lämna in dem själv, finns en tipp i stan som tar emot..

4-ever

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 06 feb-12 kl 17:41 »
Jag tror nog att jag velat ha en som försäkrar även kundbilar. Tänk om du total-gör-fel ( vilket du givetvis inte gör ;))
Njae... kolla det där med däcken igen...för vad jag vet så ska den som sålt dem ha betalt miljöavgiften, annars får du betala den... Visst, är det 10 däck så går det ju att fixa, men blir det 1000 st...  (:)
Annars får man ju hämtning av dem  ;D

Cees

• Närke
« Svar #13 skrivet: 06 feb-12 kl 17:42 »
det om månad eller kvartal ang momsen, har för mig att jag läst nåt om att gränsen går vid en miljon i intäkter per år, stämmer det?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 06 feb-12 kl 17:45 »
Beträffande årsredovisning av moms:

För företag som har kalenderår som beskattningsår blir beskattningsåret 1 januari 2013 - 31 december 2013 det första tillfället att redovisa momsen i en momsdeklaration.

http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/redovisabetalamoms.4.7459477810df5bccdd480006935.html

SoloQwist

• -
« Svar #15 skrivet: 06 feb-12 kl 17:45 »
Skulle gärna göra allt över nätet men har tyvärr ingen e-legitimation.. kanske vore dags men ändå :)
Har tittat lite på försäkringar, räcker det med en för verkstan som täcker stöld o så och en för mig själv ifall jag skadar mig kraftigt?
Har ej beslutat vilken däckleverantör jag ska ha än, men i värsta fall får jag lämna in dem själv, finns en tipp i stan som tar emot..

Lämpligt att du skaffar e-leg per omgående eftersom mycket av kommunikationen med Skatteverket sker enkelt och smidigt genom deras hemsida. Ex momsdeklarationen. Givetvis kan man få den även i pappersform men vem har inte suttit där i sena timman dagen innan den ska postas och svettats över om man ska hinna eller ej. Med e-leg är det midnatt aktuellt datum som är brytpunkt. Om man nu inte vill dra på sig förseningsavgifter, förstås.
Man håller även koll på sitt skattekonto den vägen.

Cees

• Närke
« Svar #16 skrivet: 06 feb-12 kl 17:47 »
Jag tror nog att jag velat ha en som försäkrar även kundbilar. Tänk om du total-gör-fel ( vilket du givetvis inte gör ;))
Njae... kolla det där med däcken igen...för vad jag vet så ska den som sålt dem ha betalt miljöavgiften, annars får du betala den... Visst, är det 10 däck så går det ju att fixa, men blir det 1000 st...  (:)
Annars får man ju hämtning av dem  ;D

Menar du en som täcker kostnader för reperation eller stämmning? tror det är två olika
Men det är sant att det behövs fel slutar man nog aldrig att göra;)
Ska kolla upp det med däcken ordentligt, samtidigt som jag fixar leverantör.. men däckmaskin först! :)

SoloQwist

• -
« Svar #17 skrivet: 06 feb-12 kl 17:47 »

Ansvarsförsäkring är nog att rekommendera annars kan ditt företagande ta ett snabbt och kostsamt slut om "olyckan" är framme.

Cees

• Närke
« Svar #18 skrivet: 06 feb-12 kl 17:49 »
Lämpligt att du skaffar e-leg per omgående eftersom mycket av kommunikationen med Skatteverket sker enkelt och smidigt genom deras hemsida. Ex momsdeklarationen. Givetvis kan man få den även i pappersform men vem har inte suttit där i sena timman dagen innan den ska postas och svettats över om man ska hinna eller ej. Med e-leg är det midnatt aktuellt datum som är brytpunkt. Om man nu inte vill dra på sig förseningsavgifter, förstås.
Man håller även koll på sitt skattekonto den vägen.

Det har du rätt i, sätter det högst på listan!

4-ever

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 06 feb-12 kl 17:50 »
hmm.. försökte bli påläst nu.. och om jag inte läser helt fel. Så kan du ju fortfarande redovisa momsen en gång per år. Men i särskild momsdeklaration istället för i inkomstdeklarationen. (det är väl det senaste som slopats)

"För företag som har kalenderår som beskattningsår blir beskattningsåret 1 januari 2013 - 31 december 2013 det första tillfället att redovisa momsen i en momsdeklaration." (skatteverkets hemsida)

Dela detta:

* Inloggade just nu

340 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser