Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggkläckaren håller 36 Grader  (läst 3515 gånger)

TheoA

• Södermanland
Äggkläckaren håller 36 Grader
« skrivet: 06 feb-12 kl 16:49 »
Nu har min äggkläckare stått igång utan ägg i ett dygn.. Och den håller 36 grader, och i beskrivningen står det att man ska snurra en liten knopp medsols för att höja temperaturen.. men men varesig om jag vrider åt ena eller andra hållet så vill den inte bli varmare än 36 c. Spelar det nån roll, alltså måste den vara 37 grader? Jag ska lägga i all "inredning" (Plastgallret, och plastväggarna) till äggen och se om den blir lite varmare då.
Om jag fyller på vatten, Kan de då bli skillnad?

Jag har willabs äggkläckare. http://www.willabdirekt.se/Hem/Produkt/450620/Aggklackningsmaskin-24-agg.aspx
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Äggkläckaren håller 36 Grader
« Svar #1 skrivet: 06 feb-12 kl 16:53 »
Hur varmt är det i rummet där den står? Prova att lägga en filt eller liknande över den, så kanske den kan få upp temperaturen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

TheoA

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 06 feb-12 kl 16:58 »
Just ju 18, men på natten neremot 15 just nu..
Men om man täcker den med en filt blir den kanske för varm..
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 06 feb-12 kl 17:00 »
Du får ju ställa in temperaturen så att den blir rätt med filten på då.

Det går dåligt med sådana enkla kläckare att ha dem i rum med varierande temperatur, det finns risk för dåligt resultat om temperaturen skiftar med 3-4 grader över dygnet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

TheoA

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 06 feb-12 kl 17:10 »
Det är ju likadant i hela huset  >:D Jag testar.. så får vi se.

shimibi

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 06 feb-12 kl 17:22 »
jag har en likadan kläckare och kan hålla perfekt temp i rum som har 13 grader , har du skruvat på den lilla skruven  till höger om lampan till höger + vänster- temp är den nyinköpt eller beg

TheoA

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 06 feb-12 kl 17:30 »
Ny.. Nu är den 37.. när jag vred den åt fel håll (motsols = sänka) ganska långt.. Skumt.. jag får se hur lång tid den håller sig 37 grader.

shimibi

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 06 feb-12 kl 17:57 »
har du en termometer fastmonterad under locket är der en märkering som du ska hålla ,jag har haft en perfekt kläckning med den maskinen

TheoA

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 06 feb-12 kl 22:00 »
Jo nu är den perfekt. :)
Jag har täckt den med ett lakan nu över natten. Hur mycket vatten ska man ha i, du som har kläckt?

Valmet

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 08 feb-12 kl 18:29 »
Att täcka med filt kan väl inte skada, dom har ju noll isolering.
Ingen risk att det blir för varmt när det finns termostat.

Min Covatutto-kläckare höll 36grader, jag kom på det tillsist när jag kollade
med en riktig termometer pga dåligt kläck-resultat.
Enligt den digitala displayen var det rätt men den slog helt fel :(

Dela detta:

* Inloggade just nu

343 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser