Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nytt får i etablerad flock  (läst 5947 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Nytt får i etablerad flock
« Svar #20 skrivet: 03 maj-12 kl 22:35 »
Tror inte att jag kommer få till det där med att de ska gå på samma ströbädd men inte får ha noskontakt. Det kommer bli för trångt, å så har vi inte tillräckligt med grindar.

Men vad tror ni om att låta de nya gå utanför fårhuset, givetvis har vi vindskydd som vi kan fylla upp med halm så att de inte behöver frysa.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #21 skrivet: 04 maj-12 kl 09:21 »
Det är just för att de inte ska gå i gräs för då kan de återsmittas. Men kan du stänga in de nya i vindskyddet på något sätt så är väl det en bra grej. Det måste inte vara "bädd" utan du kan lägga dit ganska tjockt med halm. Ge dem ordentligt med hö så äter de inte på halmen. Maskarna överlever inte i halmen, de måste ha gräs att äta. Om fåren sedan äter gräset som maskarna sitter på så smittas de igen, det är därför som de inte ska gå i gräs.
Maskarna kan inte smitta genom noskontakt, det är väl närmast Maedi Visna, som smittar så. Men om båda grupperna är M3-fria så är kanske inte det något problem.
Åsenfår, hundar och katter

betsla

• Jämtland
« Svar #22 skrivet: 04 maj-12 kl 10:16 »
Ja de ska vara MV3 allihop, så då räcker det ju att jag gör en egen avdelning till dem inne på ströbädden i fårhuset. Va bra!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #23 skrivet: 04 maj-12 kl 10:21 »
Många inälvsparasiter har mellanvärd, ofta små snäckor som finns "överallt".
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

betsla

• Jämtland
« Svar #24 skrivet: 04 maj-12 kl 10:25 »
Jag pratade förresten med veterinären i morse. Jag frågade om Ivomec och visst, det kunde man ju använda. Dock är det på så stora förpackningar att det inte lönar sig för små besättningar. Han rekommenderade mig att gå på Apoteket och få nåt receptfritt?! Alternativt köpa av någon fårägare som redan har en flaska.

Hur gör ni med Ivomec?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 04 maj-12 kl 10:48 »
Det finns inget receptfritt som tar stora magmasken, jag tvekar på att det finns något receptfritt förutom Axilur, och det är väl som att spotta i havet ??? ???
Kolla upp med någon fårägare  i närheten om du kan få köpa några doser!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

betsla

• Jämtland
« Svar #26 skrivet: 04 maj-12 kl 10:55 »
Ja, jag nämnde stora magmasken lite i förbigående men han sa inget om den alls. Hoppas på mina fårvänner! =)

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #27 skrivet: 04 maj-12 kl 21:16 »
Ja de ska vara MV3 allihop, så då räcker det ju att jag gör en egen avdelning till dem inne på ströbädden i fårhuset. Va bra!

Det sa min veterinär också och då sa jag skriv jag betalar och hon skrev och det blev inte så dyrt  ;D är man liten får man köpa stort ibland för att djuren ska må bra  :-*
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Dela detta:

* Inloggade just nu

409 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser