Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En maran som ruvar - NU?  (läst 1082 gånger)

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
En maran som ruvar - NU?
« skrivet: 08 feb-12 kl 21:05 »
En av våra maraner har varit väldigt "seg" i värpredet de senaste dagarna. Hon har legat där i flera timmar men till slut gått ut själv. I eftermiddags när jag stängde hos dem låg hon där - de andra satt på sina pinnar. Kan det vara så att hon vill ruva? Jag trodde inte maraner hade mycket till ruvlust, speciellt inte i februari och tjugo minus... Eller är hon bara lite eljest?  ;D Hon flyttade motvilligt på sig när jag puffade på henne, men utan att fräsa eller hacka mot mig. Två ägg hade hon lyckas samla ihop i alla fall...

Xoot

• Gäst
SV: En maran som ruvar - NU?
« Svar #1 skrivet: 08 feb-12 kl 21:20 »
Vad är det för en maran?
Vågar påstå att det är sällsynt.

Brukar ge mina ruvare en vecka. Tar äggen dagligen.
Ligger hönan fortfarande platt efter en vecka vågar jag lägga ägg under henne.

Annars finns det tvivlare. Som kanske ligger 2-3dagar. Synd på halvfärdiga ägg.

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
SV: En maran som ruvar - NU?
« Svar #2 skrivet: 09 feb-12 kl 08:50 »
En gökfärgad, kläckt 2010. Jag har inte tänkt lägga några ägg där nu när det är så himla kallt men det vore onekligen praktiskt om hon ville ha kycklingar... Men jag ska göra som du säger och vänta lite, klart det är dumt om hon bestämmer sig för att det inte var så kul ändå efter några dagar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

314 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser