Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pipande kyckling, som inte tagit sig ur ägget själv!.  (läst 15659 gånger)

Smic

• Sara. Men ibland är det Johan som skriver :)
    • Västergötland
    • Västergården
SV: Pipande kyckling, som inte tagit sig ur ägget själv!.
« Svar #20 skrivet: 10 feb-12 kl 20:28 »
Som David skriver så verkar han ganska ledsen och ångerfull för det som skett, Så varför inte stötta
honom och ge honom goda råd inför nästa gång han står inför en sådan situation.
Alla gör vi tokiga saker.

För dom kycklingar som blir hjälpta ut och inte klarar sig så blir ju det ju en ännu mer utdragen och plågsam död, eller? Med det sagt så försvarar jag inte det som david gjorde men man behöver inte idiotförklara en 14 åring, för något som han uppenbarligen skäms för.

Men det är väl tur att det finns "fel fria" människor här på forumet. Jag är det inte iaf.
Min första kläckning så hjälpte jag en kyckling ut, och den dog,  så jag är väl inte bättre än dig David och jag var 26 då. Men hoppet är väl det sista som överger människan säger dom och man vill ju så gärna att alla ska klara sig.
/Johan

sonja på slätten

• Halland
« Svar #21 skrivet: 10 feb-12 kl 21:22 »
Kycklingar som knackar hål men sedan inte klarar mer har oftast fel på ett ben eller båda. De kllarar därför inte att skruva sig runt och skära upp äggskalet.
Kycklingar som inte orkar att knacka hål är svaga, om det gäller normaltjocka ägg i alla fall.
Att till varje pris försöka rädda sådana kycklingar, båda exemplen, brukar  medföra ledsamheter förr eller senare.
Vad som kan utgöra undantag från detta är  om felet beror på felaktigheter i ruvningen, till exempel  för torr miljö, så kycklingen torkar fast i hinnorna, eller för låg temperatur, som gör kläckningen senare. Men ägg som haft likadana betingelser ska kläckas snabbt och utan komplikationer, de som inte gör det är det något fel med.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Daniel1983

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 10 feb-12 kl 21:32 »
Jag har också hjälpt kycklingar ur äggen, och det har aldrig blivit bra:(( Så jag gör det inte längre! Kommer dom inte ut själva så kommer dom inte ut alls. Lever dom ändå flera flera dagar efter att syskonen är i full gång med att äta kycklingfoder och busa så finns ju faktisk möjligheten att döda ägget med kycklingen i PÅ BRA SÄTT. Kan vara något att tänka på!

David, må inte dåligt för det som skedde nu, det har du nog gjort så det räcker. Som andra har skrivit så har vi ALLA gjort misstag och man lär sig av dom! Nya tag är det som gäller!

Daniel

David97

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 10 feb-12 kl 22:25 »
Jag vill börja med att tacka alla som skrivit och stöttat mej, men även de som kritiserat mej. ALLA Människor behöver både berömm och skäll ibland. Just det jag gjordevar för kycklinges eget bästa.

Som jag skrev i mitt första inlägg (Tror jag) Så hjälpte vi en ut.. O jag kom o tänka på en sak när Sonja på slätten skrev att dom antagligen har problem med benen. Denna kycklingen var sen i utvecklingen, jag hade den därför en extra dag i kläckaren (Den lärde sej gå ordentligt efter 2 dagar) den var minst av alla (Den kom inte lika snabbt fram till maten) och låg gärna o slappade. Hon blev inte heller så fluffig i dun-dräkten, utan fick ganska stela fjun. Antar att hinnan torkat o att det blev för låg fuktighet o liknande. O sedan när hon fått riktiga fjädrar, fortsatte det vara stela fjädrar, inte riktigt likaa lena som dom andra.. Och ganska tufsig var hon också.. Hade problem i kloaken/magen, då bajset fastnade i rumpan på henne, pillade loss där varje dag.. Sen när hon flyttde in till de stora, så blev hon ''normal'' (Släppte in henne senare pga avföringen och att hon var ganska liten o svag, men flög otroligt bra) Sedan en dag, hittade jag henne i ena kanten i gödselstan (Uppe i skiten) död.. Hade antagligen försökt gå på hinnan som bildas på kisset ( :-X ) Åkt i, flugit upp, o fått vatten i näsborrarna o lugnorna och ''luft-drunknat''.. Men som sagt, hon var svag, men OTROLIGT livsvillig.. Men höll tyvärr inte.
 Kan även berätta att när jag hittat henne död där, så satt även hennes ''bonus-pappa'' (Andra tuppen i gruppen, också drunknat) o några hönor, på en planka, huvudet in mot väggen, nerböjt.. Såg ut som att det var en begravning.. Så dom fick sitta där (Jag fotade) och sedan begravde jag hon. Jag tyckte det var otroligt vackert.. Och sorgligt..

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #24 skrivet: 10 feb-12 kl 22:35 »
    Men det David gorde var vel egenligen rätt ?  vilket liv får en ensam kyckling:(      plus att dom ägg som inte är kläckta efter 24  dagar brukar vel aldrig bli några bra Höns bättre ta bort äggen än o få avliva missväxta småkycklingar som säkert många har fått göra :P   /   Jonas

Det var inte VAD han gjorde det var HUR han gjorde det!

Säj vad ni vill men även en tonåring eller ett barn vet bättre än att begrava nåt levande.
Konkret vad han skulle ha gjort var att låta den kläckas fram isf och avliva den på ett humant sätt!!
Eller omplacera eller köpa en kompis tex..

O självklart så gör alla misstag men ingen lär sej av dom om alla daltar o trippar på tå!
Liv är värdefullt . Hade mina ungar gjort nåt liknande så hade jag blivit så rasande att dom hade blivit av med alla sina djur på en gång.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #25 skrivet: 10 feb-12 kl 22:45 »
And it just goes on and on and on....kan man inte bara lägga av?Hålla tyst?Ge upp?Måste man alltid få sista ordet?Låt grabben vara!!!

markusahelge

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 10 feb-12 kl 23:02 »
Det var inte VAD han gjorde det var HUR han gjorde det!

Säj vad ni vill men även en tonåring eller ett barn vet bättre än att begrava nåt levande.
Konkret vad han skulle ha gjort var att låta den kläckas fram isf och avliva den på ett humant sätt!!
Eller omplacera eller köpa en kompis tex..

O självklart så gör alla misstag men ingen lär sej av dom om alla daltar o trippar på tå!
Liv är värdefullt . Hade mina ungar gjort nåt liknande så hade jag blivit så rasande att dom hade blivit av med alla sina djur på en gång.

En kyckling som vad jag förstår är i det närmaste missbildat och skulle ha självdött inom kort... Hur ska man avliva den på ett humant sätt? Hjälpa den fram ur ägget och sen vrida nacken av den? Eller kanske kväva den med kolmonoxid?
Var nånstans daltas det och trippas på tå runt egentligen?

'tackars 'tackars kyckling  :'(
Aspirerande månskensbonde på 55 ha skogsmark i sjuhärads utkant.

Daniel1983

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 10 feb-12 kl 23:16 »
En kyckling som vad jag förstår är i det närmaste missbildat och skulle ha självdött inom kort... Hur ska man avliva den på ett humant sätt? Hjälpa den fram ur ägget och sen vrida nacken av den? Eller kanske kväva den med kolmonoxid?
Var nånstans daltas det och trippas på tå runt egentligen?

'tackars 'tackars kyckling  :'(

Går bra att avliva den när den är kvar i ägget. En planka eller sten så är det över på under en sekund... Jag gjorde så för två veckor sen med en kyckling som inte tog sig ur ägget. Den va så svag så den pep inte längre. Hade antagligen dött ganska snart ändå, men kan man förkorta det så tycker i alla fall jag att det är bäst så...

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #28 skrivet: 11 feb-12 kl 12:24 »
Jag kan inte låta bli att tillägga ännu en bit av min åsikt.
 Varför ska han komma undan för att han är 14 och har läxor? Klarar han inte av djuren kanske hans föräldrar ska stå bakom. En omyndig person ska inte ha det yttersta ansvaret.
jag förstår inte varför någon här inne kan tycka att det är pettitess att begrava någon levande. Han hade kunnat avsluta livet på ett sätt som var betydligt humant.

Det är hemskt. Är det är ok att plåga djur bara för att de ändå ska dö? Det är väl det det handlar om. Kycklingen skulle ändå dö eller få det ensamt så det är det helt ok att behandla det livet som piss.
Ska man hårddra det så finns det ingen som helst anledning att bli upprörd över hur slaktdjur behandlas tex, de ska ju ändå dö. Eller så kanske det är lättare att behandla smådjur som skit. Jag vet inte.
Ts är 14, inte 3.
Hur kan ni som vuxna här i tråden tycka att det är oförskämt att hytta med fingret åt honom?
Djurägare har ett ansvar!
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

jerker_s

• Södermanland
« Svar #29 skrivet: 11 feb-12 kl 13:25 »
Det är lätt att dömma andra människor! Det är därför vi har krig och elände.. tänk om människor kunde bry sig om varandra istället.. ta ansvar för sitt eget handlande och hjälpa andra som behöver istället för att dömma och ta avstånd.. det man KAN påverka är sitt egen handlande..

Min åsikt är att inte lägga sig i naturens gång (så lite som möjligt) - det är att ta ansvar för vår natur och våra djur. Skall vi gå och döda alla kycklingar som inte kommer ut ur äggen? det gör inte jag.. - humant för mig gäller mäskligheten. och jag tycker inte det är att ta ansvar att göra djurens/naturen gång till mänskliga känslor... En höna tar inte död på sina kycklingar som inte kommer ut ur äggen vad jag vet...
« Senast ändrad: 11 feb-12 kl 13:27 av jerker_s »

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #30 skrivet: 05 jul-14 kl 17:45 »
Sent påkommen fundering inför liknande situationer
- om kycklingen är nära döden och kall vore det väl bättre att göra som i naturen och låta den kallna, förlora medvetenheten och dö så. Kanske till och med ställa den i kylen.
 Jag tror att begrava levende i komposten skulle bevara det lilla livet som fanns och förlänga dödskampen...
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Dela detta:

* Inloggade just nu

270 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser