Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  renovera jordkällare  (läst 1886 gånger)

tobbe79

• funderar på att skaffa får
    • Västergötland
renovera jordkällare
« skrivet: 09 feb-12 kl 18:49 »
Jag Har en jordkällare som min sambo vill börja använda. Den var i bruk för cirka 15-20 år sedan och är gjord i sten för jätte länge sen. Jag undrar om man ska mura inne i den på golv och väggar just nu är  det jord golv.

tacksam för svar   

Broberg

• Gäst
SV: renovera jordkällare
« Svar #1 skrivet: 09 feb-12 kl 19:07 »
Jag Har en jordkällare som min sambo vill börja använda. Den var i bruk för cirka 15-20 år sedan och är gjord i sten för jätte länge sen. Jag undrar om man ska mura inne i den på golv och väggar just nu är  det jord golv.

tacksam för svar   

Tycker jag inte ni ska för då måste man vara helt hundra på att det är ordentligt dränerat under och runt.

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 09 feb-12 kl 19:39 »
Om jordgolvet är väldigt fuktigt kan man gräva ur nån cm och ersätta med singel eller liknande.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 09 feb-12 kl 19:47 »
Börja med att använda den som den är och se hur det fungerar. Murning är en omfattande åtgärd och det är inte alls självklart att källaren blir bättre av det.

Det finns flera jordkällartrådar här där det står mycket som kan vara intressant. Sök på t ex jordkällare.

Ek

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 16 feb-12 kl 19:39 »
Ta kontakt med din länstyrelse. Då kan du få både ersättning och råd om restarering. Titta på jordbruksverket hemsida tror det var på utvalda miljöer sedan överlopsbyggnader.Hur mycket i ersättning det handlar om vet jag inte.

Dela detta:

* Inloggade just nu

345 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser