Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ankorna äter dåligt  (läst 3001 gånger)

Kanin-Eva

• Dalarna
Ankorna äter dåligt
« skrivet: 09 feb-12 kl 20:29 »
Det är första vintern för mig som ankägare så det dyker ständigt upp nya frågor.

Just nu är jag lite bekymrad över att mina ankor (3 st pekingankor) inte verkar äta speciellt mycket. Jag har nog haft dålig koll på hur mycket de ätit tidigare också för hönsen har hittat ankmatskålen. Nu har hönsen varit inne lite till och från (jag släpper inte ut dem om det är under 5 minusgrader) och då syns det att ankorna knappt äter något alls.

De har vatten och jag ger dem en blandning av hönspellets, havre, korn och vete. Något äter de ju alltid men mindre än 2 dl tillsammans. De brukar vara med mig när jag matar kaninerna och får de tillfälle så vill de gärna äta de får- och hästpellets jag ger till kaninerna. Inte optimalt för ankor men knappast skadligt heller så jag låter dem hållas.

Om de är pigga och vaggar runt på gården som vanligt och jag serverar dem foder och vatten så behöver jag väl inte oroa mig, eller....? Snälla lugna mig eller ge mig tips hur jag ska göra för att få dem att äta mer.

/Eva
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Ankorna äter dåligt
« Svar #1 skrivet: 09 feb-12 kl 20:58 »
Sålänge de är pigga och krya behöver du inte oroa dig =) Mina blev också mätta fort. Åt några tuggor hönsfoder, sen var det bra. Mina gillade bröd mer, där kunde det gå ner betydligt mer  ;D Så jag gav dem rätt mycket bröd. Då blev de garanterat mätta =)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

lena70

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 feb-12 kl 20:42 »
De äter säkert mer än du tror,och  när du inte ser..Ibland känns det inte som mina två äter så mycket heller..Men de verkar väldigt pigga , och de äter ochså ensilage och hö..Du skulle nog ha märkt, om dina ankor verkat hungriga..!

Grangården

• Farmare i småformat. Djur, odling och medial
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 18 feb-12 kl 09:18 »
 :D Dito och lite lugnande att läsa dessa inlägg. Våra ankor dricker och fluffar mer runt i snön än äter. Var mer hungriga tidig vinter. Men de är friska och glada så de verkar klara sig bra  :)
Grangården

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 18 feb-12 kl 09:39 »
Beroende på ankras, vad de hittar för annan mat, temperaturen, om de värper osv, så brukar en anka äta ca 1 dl per djur, kan lätt variera mellan ca 1/2 och ca 2 dl (t te rouenankor äter massor, sanslöst oekonomisk anka), så dina ankor äter helt normalt, särskilt om de äter lite kaninpellets och annat.

Kaninpellets är helt ok ankmat, innehåller typ lusern och spannmål, inget som inte är utmärkt mat för ankor.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #5 skrivet: 18 feb-12 kl 10:44 »
Alla ankor jag har haft har ätit lite ibland och mycket ibland.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

287 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser