Okej, jag tror jag förklarade lite konstigt och defust.
Det stora problemet i sig är nog inte vikten, utan snarare klumpigheten.
Jag har gjort en rutin av att packa grejer på kvällen sen när jag vaknar gör jag mina standard grejer som att ta medicin och sådant, sen gör jag frukost lägger ner i ryggsäcken och går ut.
Jag går då väldigt gärna ut på isen pimplar, men då jag varken är 18, har körkort eller bil så blir det rätt drygt att gå runt och bära på en stor borr.
Det handlar inte om ett alternativ för att göra hål i brist på borr utan helt enkelt att jag vill ha ett alternativ som jag kan lägga i ryggsäcken.
Jag kan tyvärr inte köpa en tredelad borr då min ekonomi består av ett studiebidrag som snart blir indraget antagligen (pga att jag inte kan vara i skolan)
idag gjorde jag så att jag gick till ställena jag har pimplat på tidigare tog en kniv hacka i dom igen frysta hålen, senare hammrade jag med kniv tills det gick hål och tog senare en fällsåg och sågade upp hålet.
Jag har självklart inga problem att bära på en borr om syftet är att enbart fiske och inte att gå ut och vandra.
Mitt motto vid vandring är lite men mycket = Perfekt!
Ska dock köpa en campingyxa på ÖoB som jag har råd med.
Annars funderar jag om en vässad trädgårds spade och hammare kan funka?
Så gör man 4 djupa hacka som en kvadrat, men då måste jag hitta en 2-4 dm långträdgårdspade och det blir ju inte så lätt...
Nu går jag lite offtopic men jag har skapat så många trådar redan att det känns lika bra att utnyttja denna.
Större rovfiskar som gädda och gös, vilket djup är dom på?
Där jag fiskar är det en slutning som går från 2 meters djup till 30-80meter (oklart hur mycket min lina på pimpelspöet tog slut hehe

)
efter cirka 20 meter utåt.
Jag har dock uppgraderat mig själv lite med utrustning för att fiska gädda.
Jag har ett teleskopiskt pimpel spö, ganska grovt och senare en haspelrulle.
Jag behöver även bra betesfisk, men hur gör man det ultimata gäddbetet från scratch?
Tex kan man använda någon typ av djurfoder, som tex hundfoder eller liknande och sen göra en deg med röd karamell färg och koka degen som kulor?
Tror nästan det vart mer oklart nu...
Mvh Jonatan