Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  göra hål utan borr?  (läst 12504 gånger)

Noxael

• Gäst
göra hål utan borr?
« skrivet: 09 feb-12 kl 21:06 »
Hej!
Jag undrar hur man kan göra ett hål i isen utan borr men som ändå är säkert och optimalt.
Jag är den där som tycker om att pimpla till fikat när jag är ute och vandrar och tycker det är på tok för omständigt att släpa runt på en borr, hehe.

Hur kan man göra och vad behöver jag?

Mvh Jonatan

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: göra hål utan borr?
« Svar #1 skrivet: 09 feb-12 kl 21:32 »
yxa funkar på tunnare is, motorsåg på grövre. I slutänden är isborren bäst,finns 3delade modeller. Ett alternativ annars kan ju vara att ha ett löst isbillshuvud typ vedkil att montera på en slana på isen,slanor finns ofta att tillgå.
Fjäderfän och kaniner

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 10 feb-12 kl 09:48 »
Orkar man inte bära på ett isborr, så är det nog enklast att vänta med fisket till våren, och försöka få lift med någon båtägare som ska ut och fiska.

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 feb-12 kl 09:55 »
Förr användes ju något som liknar ett spett. Ett relativt tungt huvud på ett träskaft. Fast en sådan är väll lika jobbig att släpa med som isborren...

grimbart

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 10 feb-12 kl 09:59 »
Förr användes ju något som liknar ett spett. Ett relativt tungt huvud på ett träskaft. Fast en sådan är väll lika jobbig att släpa med som isborren...
Isbill..
Fjäderfän och kaniner

MrMarket

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 10 feb-12 kl 10:02 »
Jag undrar hur man kan göra ett hål i isen utan borr men som ändå är säkert och optimalt.

Isborren är det optimala verktyget för håltagning i is.
Plan - Do - Check - Act

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #6 skrivet: 10 feb-12 kl 10:11 »
Om jag förstått TS rätt var det isborrens vikt som är hans huvudproblem. Innebär att allt som är tyngre går bort. Lättare verktyg är väl svårt att hitta? Morakniv? Liten gasolbrännare att smälta hål med?

Hade jag varit fiskeintresserad hade jag skaffat isborr. Jag har huggit upp hål i isen med yxa, och då är valet enkelt.

grimbart

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 10 feb-12 kl 10:26 »
Stämjärn och hammare/knölpåk.

Många år slet jag med yxa och värdelöser skålborr,sen byggde jag en isbill av en 1,5kg vedkil och en bit rör samt metallstång,sen svarvades ett redigt handtag,perfekt till mörtstugan.
Sen inhandlades en riktig ur(rantanen)borr och en större borr till gäddorna,mora spiralen.
Isborr är det bästa redskapet,de flesta modeller är vikbara på mitten och tar inte så mycket plats,väger inte mycket heller.
Fjäderfän och kaniner

Körven

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 10 feb-12 kl 10:38 »
Det funkar med en barkspade i stället för isbil,men om det blir lättare eller smidigare vette tusan.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

kurt

« Svar #9 skrivet: 10 feb-12 kl 11:03 »
Isborren är ju inte tung, men den är otymplig. Ramryggsäck eller pulka är nog bästa transportmedlet.

Noxael

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 10 feb-12 kl 11:15 »
Okej, jag tror jag förklarade lite konstigt och defust.
Det stora problemet i sig är nog inte vikten, utan snarare klumpigheten.
Jag har gjort en rutin av att packa grejer på kvällen sen när jag vaknar gör jag mina standard grejer som att ta medicin och sådant, sen gör jag frukost lägger ner i ryggsäcken och går ut.
Jag går då väldigt gärna ut på isen pimplar, men då jag varken är 18, har körkort eller bil så blir det rätt drygt att gå runt och bära på en stor borr.

Det handlar inte om ett alternativ för att göra hål i brist på borr utan helt enkelt att jag vill ha ett alternativ som jag kan lägga i ryggsäcken.
Jag kan tyvärr inte köpa en tredelad borr då min ekonomi består av ett studiebidrag som snart blir indraget antagligen (pga att jag inte kan vara i skolan)
idag gjorde jag så att jag gick till ställena jag har pimplat på tidigare tog en kniv hacka i dom igen frysta hålen, senare hammrade jag med kniv tills det gick hål och tog senare en fällsåg och sågade upp hålet.

Jag har självklart inga problem att bära på en borr om syftet är att enbart fiske och inte att gå ut och vandra.

Mitt motto vid vandring är lite men mycket = Perfekt!

Ska dock köpa en campingyxa på ÖoB som jag har råd med.
Annars funderar jag om en  vässad trädgårds spade och hammare kan funka?
Så gör man 4 djupa hacka som en kvadrat, men då måste jag hitta en 2-4 dm långträdgårdspade och det blir ju inte så lätt...

Nu går jag lite offtopic men jag har skapat så många trådar redan att det känns lika bra att utnyttja denna.
Större rovfiskar som gädda och gös, vilket djup är dom på?
Där jag fiskar är det en slutning som går från 2 meters djup till 30-80meter (oklart hur mycket min lina på pimpelspöet tog slut hehe ;D )
efter cirka 20 meter utåt.

Jag har dock uppgraderat mig själv lite med utrustning för att fiska gädda.
Jag har ett teleskopiskt pimpel spö, ganska grovt och senare en haspelrulle.
Jag behöver även bra betesfisk, men hur gör man det ultimata gäddbetet från scratch?
Tex kan man använda någon typ av djurfoder, som tex hundfoder eller liknande och sen göra en deg med röd karamell färg och koka degen som kulor?

Tror nästan det vart mer oklart nu...

Mvh Jonatan :)

Annika.B

• Man har det bra på landet!
    • Södermanland
« Svar #11 skrivet: 11 feb-12 kl 14:42 »
hej, kan rekommendera http://fiskesnack.com/ där kommer du utan tvekan hitta all kunskap du söker!

Vill bara tipsa om att desto större hållet desto bättre när det kommer till gädda och gös fiske, inte roligt att få en gigant som inte får plats upp genom hållet! Tänk också på att kylan skadar fisken otroligt mycket, om du ska lägga tillbaka fisken (för stor fisk är inte kul att äta) låt inte den hamna på isen eller på snö och få tillbaka den så snabbt som möjligt!

Lycka till och glöm inte isdubbarna!

Nature does not hurry, yet everything is accomplished.  ~Lao Tzu

Neiklot

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 11 feb-12 kl 15:03 »
En isbill är ju nästan lika effektiv som en borr.
Och en slö borr är inte effektiv alls..

Använder ofta numera enbart isbillen..
Har en 20cm isborr som jag använder när jag sätter angel men nog är den bökigare att konka med sig än isbillen...

Neiklot

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 11 feb-12 kl 15:06 »
hej, kan rekommendera http://fiskesnack.com/ där kommer du utan tvekan hitta all kunskap du söker!

Vill bara tipsa om att desto större hållet desto bättre när det kommer till gädda och gös fiske, inte roligt att få en gigant som inte får plats upp genom hållet! Tänk också på att kylan skadar fisken otroligt mycket, om du ska lägga tillbaka fisken (för stor fisk är inte kul att äta) låt inte den hamna på isen eller på snö och få tillbaka den så snabbt som möjligt!

Lycka till och glöm inte isdubbarna!

Fördelen med billen - det är lätt att göra hålet större. :)

Humle

• Västerbotten
« Svar #14 skrivet: 11 feb-12 kl 19:59 »
Äldre isborrar var av skedborrtyp utan spiral. Idag finns bara spiralborrar till isfiske vad jag vet. Skedborren är mycket lättare och tar mindre plats men saknar naturligtvis automatisk upptagning av isflagorna som en spiralborr har.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Vidar Falk

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 15 feb-12 kl 18:56 »
Vad kul och intressant att läsa denna tråd.  :D

Jag är själv lite av den typen som gärna vandrar ute i naturen ganska länge. Det finns en fin sjö där jag bor och har funderat på det där med att göra hål utan att kånka med en isborr.

Yxa är ju ett alternativ som tagits upp här. Någon tror jag nämnde även någon form av mejsel och hammare, vilket jag tänkt en del på. Lätt att ha med i ryggsäcken. Det är ganska ofta folk är ute och pimplar i sjön så då kan man ju lättare med en mejsel hacka upp ett gammalt befintligt hål.

dilog

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 24 maj-12 kl 10:05 »
Skaffa en liten pulka och dra det ni ska ha med. Funkar utmärkt med både snöskor och skidor

Gottfrid

• -
« Svar #17 skrivet: 12 aug-13 kl 20:53 »
Ska man göra hål i isen så är det enklaste sättet att använda dynamit.Blir ordentliga hål  som inte fryser igen så fort.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 04 jul-14 kl 19:18 »
En slumpad tråd som dök upp...

Någon som provat att ta hål i isen med hålsåg? Har länge funderat på att bygga en sådan, modell större, så att man kan släppa tillbaks pluggen när man går ifrån hålet. En hålsåg måste ju rimligtvis kräva mindre kraft än en spiralborr.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #19 skrivet: 04 jul-14 kl 19:46 »
En liten järnskiva och termit? Lite mer diskret än dynamit, men också lite kul. ;D (Har inte testat...)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Termit_%28kemi%29

Dela detta:

* Inloggade just nu

337 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser