Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ägg från kläckningsmaskin till ruvhöna...?  (läst 1729 gånger)

Lyckliga Höns

• www.lyckligahons.n.nu
    • Skåne
    • Lyckliga Höns
Ägg från kläckningsmaskin till ruvhöna...?
« skrivet: 10 feb-12 kl 17:11 »
Hej!

Har en ruvande höna som gått av sina ägg på dag 19 för att lägga sig på några andra. Äggen blev kalla och de fullt utvecklade kycklingarna dog. Hon ger sig inte och ligger fortfarande platt. Vi tar äggen från henne för att samma sak inte ska hända igen. ( Hon har ruvat sedan början av januari ! ) Jag tror att jag ska spärra av henne, så att hon inte lägger sig i andra redan. Men jag har även funderart på att lägga några ägg i kläckaren för att sedan ge dem till henne på slutet...

* Tar kycklingarna skada av detta? Hönan kommunicerar väl med de små där de ligger i äggen och de lär känna hennes ljud?

*Om jag lägger maskinkläckäggen under henne vet hon ju inte hur långt det är kvar tills kläckning (eller gör hon det?)? Hur är det, reglerar inte hönan luftfuktigheten under ruvningen?

* När ska man lägga maskinkläckäggen under hönan?

Vänligen,
Malin
Skånska Blommehöns, Derco/derco, Sussex, RIR, Isbar, Dvärg Kochin, Chabo, Dvärg Silkes, Maran
Har hönsuppfödning i mycket  liten skala med fokus på djurens välmående.

lena70

• Gäst
SV: Ägg från kläckningsmaskin till ruvhöna...?
« Svar #1 skrivet: 10 feb-12 kl 17:25 »
Låter som en jättebra ide, ge henne några ägg..Bästa ruv och kläckmaskinen är hönan själv. Hon vet hur hon ska göra..Lycka till!

David97

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 feb-12 kl 17:29 »
Hej!

Har en ruvande höna som gått av sina ägg på dag 19 för att lägga sig på några andra. Äggen blev kalla och de fullt utvecklade kycklingarna dog. Hon ger sig inte och ligger fortfarande platt. Vi tar äggen från henne för att samma sak inte ska hända igen. ( Hon har ruvat sedan början av januari ! ) Jag tror att jag ska spärra av henne, så att hon inte lägger sig i andra redan. Men jag har även funderart på att lägga några ägg i kläckaren för att sedan ge dem till henne på slutet...

* Tar kycklingarna skada av detta? Hönan kommunicerar väl med de små där de ligger i äggen och de lär känna hennes ljud?
Nej, så länge du gör det lugnt men snabbt, så att de inte hinner dö.. Gärna att hönan är i samma rum så att det bara är att flyta det snabbt.

*Om jag lägger maskinkläckäggen under henne vet hon ju inte hur långt det är kvar tills kläckning (eller gör hon det?)? Hur är det, reglerar inte hönan luftfuktigheten under ruvningen?
Jag har fått reda på att hon ruvartills det kläcks (Om hon är en trogen ruvare) och även att hon inte reglerar fuktighet..

* När ska man lägga maskinkläckäggen under hönan?
Ca dag 17/18 då är det sista vändningsdag, och då riskrerar du inte att hon går av.

Vänligen,
Malin

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 10 feb-12 kl 17:52 »
Förra året så nytte vi ägg åt en höna som inte riktigt hade turen att få egna kycklingar... hon misslyckades flera ggr hela förvintern och våren... sen hade vi turen att hon va nästan färdig ruvad när vi hade ägg som skulle kläckas i kläckaren.. så vi tog hennes och hon fick fyra ägg... som kläcktes :-) och som hon tog hand om hela sommaren.. sen hann hon få 'nnu en kyckling själv under sen hösten :-)
Men man ska nog räkna med att om man tar ägg från kläckaren så kanske det inte går bra....
Men jag är välsdans glad att vi hade turen att få dom kycklingarna vi fick av henne,så med lite tur så är dom så väluppfostrade dom två hönorna hon fostrade att dom lägger sig och ruvar i vår.... för det är ju iallafall enligt mej det absolut roligaste att få kycklingar från höna och inte i ägg kläckaren :-)
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 10 feb-12 kl 19:32 »
Nej, så länge du gör det lugnt men snabbt, så att de inte hinner dö.. Gärna att hönan är i samma rum så att det bara är att flyta det snabbt.

Så  där väldans bråttom är det inte om man flyttar äggen innan hålslag. Det viktiga är att dom inte hinner kallna för mycket. Jag har sålt utvecklade ägg från min kläckare på dag 18-19 som folk har hämta och kört 40 minuter hem och lagt under en ruvhöna. Funkade fint det blev kycklingar av alla äggen utom ett. Under transporten låg äggen i en låda med handduk i så äggen inte skramlade runt. Sedan stod lådan i en kylväska med vattenflaskor i där vi hade fyllt på 40gradigt vatten i flaskorna.  ;D

Så nog kan du stoppa ett par ägg i fickan och lugnt gå ut till hönshuset  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lyckliga Höns

• www.lyckligahons.n.nu
    • Skåne
    • Lyckliga Höns
« Svar #5 skrivet: 11 feb-12 kl 16:54 »
Tack för svaren....  :)

Ja, detta får jag fundera på. Jag vill ju helst att hon ruvar själv, men inte att hon ska gå av äggen så att vi får börja om IGEN.

Om man spärrar av ett litet utrymme i hönshuset med ett rede som hon kan ligga i och mat och vatten, tar hon skada av det tro?
Jag vill ju inte att det ska bli som förra gången - att hon går av äggen på slutet - troligtvis för att hon blivit störd av en annan höna som velat värpa i samma rede. Hon har inte velat gå utomhus frivilligt sedan början av januari, därför tror jag inte att hon lider av att vara inne i hönshuset... hon ligger ju ändå bara där i redet....  Vad tror ni?
Det gör egentligen ingenting om hon tappar ruvlusten av att bli flyttad, det är lite väl tidigt på året för småttingar. Men jag vill inte att hon ska ligga i redet och magra till våren, därför får man väl ge sig för denna envisa unga dam och låta henne få några kycklingar.

Mår hon dåligt av att bli avskild från de andra?
Skånska Blommehöns, Derco/derco, Sussex, RIR, Isbar, Dvärg Kochin, Chabo, Dvärg Silkes, Maran
Har hönsuppfödning i mycket  liten skala med fokus på djurens välmående.

Dela detta:

* Inloggade just nu

311 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser