Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måste man återinfetta ullkläder?  (läst 6380 gånger)

Hadoque

• Gotland
Måste man återinfetta ullkläder?
« skrivet: 14 feb-12 kl 10:47 »
Jag och min familj använder mycket ullkläder. Jag vet att man inte behöver tvätta dessa så ofta pga. materialets smutsavvisande och antibakteriella egenskaper, men när kläderna sitter på små barn så blir de lite väl smutsiga och de åker in i tvättmaskinen lite då och då. Då vi använde oss av tygblöjor så var det viktigt att återinfetta ytterblöjan för att den skull hålla tätt.  Kan någon säga mig hur viktigt det är att återinfetta andra typer av ullplagg, typ tjocktröjor, underställ och strumpor? Vad hände rom man inte gör det?

Henrik

wedjat

• Södermanland
SV: Måste man återinfetta ullkläder?
« Svar #1 skrivet: 14 mar-12 kl 12:52 »
Hej
En äldre man kom på besök till vår skola och jag frågade samma sak.Hans svar detta:nej d behövs ej,ullen värmer ändå till 100% hur länge som helst.Sen finns det andra personer som tycker att ullen ska återfettas med "lanolin"samma som du använder till ull-blöjbyxorna.Mannen i fråga har arbetat med ullhantering i c:a 30 år,han kommer från holland och han har en gedigen ullkunskap.Hoppas du fått svar som du kan ta till dej.Mvh Wedjat

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #2 skrivet: 20 mar-12 kl 14:53 »
Jag har förstått att man bara behöver återfetta om de ska vara vattenavvisande, ska de bara vara varma kan man skippa det.
elliha.blogspot.com

Malines här igen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 20 mar-12 kl 14:59 »
Borde man inte kunna tvätta dem med tvål så de återfettas auotomagiskt? Har för mig att minimundus säljer ngn variant som är bra.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 20 mar-12 kl 15:06 »
Jag har fått lära mig att tvätta ullkläder i såpa.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Wynja

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 20 mar-12 kl 18:46 »
Det stämmer att man bara behöver återinfetta med ullfett/lanolin om man vill att ullen ska vara fuktavvisande.

vreta

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 02 apr-12 kl 16:50 »
Jag vill föreslå vädring av ullplagg istället för tvätt. Men om man absolut vill tvätta använd barnshampo.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 07 apr-12 kl 22:43 »
Barnschampo innehåller precis samma ingredienser som vuxenschampo. Fördelen med VISSA schampon, oavsett om dom är avsedda för barn eller vuxna, är att dom är fria från färg och parfym. Ull är en keratinfiber. Vill man vara försiktig med denna liksom med siden som också är en proteinfiber, skall man använda tvättmedel utan enzymer som bryter ned denna fiber. Ett ull- eller sidentvättmedel vore idealiskt, även om VISSA schampon fungerar lika bra. Men det beror på ingredienserna, inte på att det står "för barn" på reklamen.

Här kan man se vad som finns i Barnängens Barnschampo. Behöver vi verkligen silikon i ulltvätten? På barnet kan det motverka statisk elektricitet (ihop med några andra ingredienser i schampot), men där behövs det egentligen inte heller ...
http://www.barnangen.se/produkter/Barnschampo/

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #8 skrivet: 08 apr-12 kl 14:02 »
Här kan man se vad som finns i Barnängens Barnschampo. Behöver vi verkligen silikon i ulltvätten? På barnet kan det motverka statisk elektricitet (ihop med några andra ingredienser i schampot), men där behövs det egentligen inte heller ...
http://www.barnangen.se/produkter/Barnschampo/

MvH
Christina G

Silikon ????  Behövs uppenbarligen inte i Barnängens barnschampo heller?

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #9 skrivet: 08 apr-12 kl 20:13 »
Hoppsan, jag uppmärksammade inte att min flaska hemma tydligen var äldre. Är en ny sammansättning idag. På den nya finns dock pantenol och några till som lägger sig runt hårstrået på samma sätt som silikon. Pantenol är blandbart i flaskans produkt så att det kan komma åt håret vid användningen. Tyvärr så stänger ju detta till håret, så eventuella naturliga håroljor (från den egna produktionen menar jag) kommer inte åt att göra sin verkan. Kontentan blir att man behöver använda den här produkten igen och igen, vilket är samma som för silikonprodukter i allmänhet. Dom vet vad dom gör. Jag tycker sånt här är larvigt. Behöver vi verkligen vitaminisera håret (pantenol är analogt med B5) och sätta på konstgjorda glansprodukter på barnahår???

Apropå ullkläder; när jag tvättat läderjackor etc i maskinen återfettar jag hellre med hudlotion eller lanolin, än med rena läderfetter. Dom sistnämnda täpper till porerna utan att vårda ordentligt. Efteråt kan man impregnera vid behov förståss.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

maskros55

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 16 jun-13 kl 13:15 »
Hej jag alltid tar en tesked eukalyptusolja i sista skölningsvatten. Återfettning, malbekämpning och luktar gott. Jag har spunnit i 38 år och fött upp får speciellt för spinning. Jag rekommenderar inte hudlotion, lanolin eller någonting annat - ullen förstörs av dessa eftersom de härskna. Tvätt med grönsåpa är bäst.

mobi

« Svar #11 skrivet: 28 sep-13 kl 22:52 »
Rekommenderar K A Almgrens sidentvål, till allt, men särskilt till ullplagg.

Bilini

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 19 dec-13 kl 18:55 »
Olivtvål tycker jag går bra :) och ibland tar jag lanolin för det inte ska bli så "sprött"

Dela detta:

* Inloggade just nu

152 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser