Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fenix Hel Veg eller SvenskaFoders Opti värp?  (läst 4501 gånger)

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
Fenix Hel Veg eller SvenskaFoders Opti värp?
« skrivet: 14 feb-12 kl 12:24 »
hej
Har i alla år haft Lantmännens foder till mina höns, fenix hel.
Tycker nu att det börjar bli väääldigt dyrt!!
25 kg för 209:-

Kollade runt lite och hittade Svenska foder.
Där har de något som heter Opti värp, även detta ett fullfoder.
22 kg för 138 :-

Lite skillnad i pris.
Har ni här någon erfarenhet av detta foder?
Kan jag bara byta tvärt eller hur funkar magarna?
Mitt gamla foder e i princip slut så jag kan inte direkt blanda ut,kanske för en dag.
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

Attes matte

• Jämtland
SV: Fenix Hel Veg eller SvenskaFoders Opti värp?
« Svar #1 skrivet: 14 feb-12 kl 12:39 »
Jag körde värp opti ett tag innan jag gick över till Svenska foders ekologiska foder. Optin funkade bra den lilla stund jag använde det till mina höns. Dom började värpa som fan!  ;D
Foderbytet har jag dock ingen koll på. Jag bytte tvärt från kornkross/koncentrat till Opti, men om det var bra eller inte låter jag vara osagt. Dom blev inte dåliga i alla fall...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

challe:)

• Småland
« Svar #2 skrivet: 14 feb-12 kl 12:51 »
får du ge 209kr för en säck fenix hel. här kostar det 125kr för en säck.
Här bor hästar,hund,katter, Blekingeankor, höns:sebright, dv kochin,silkes,lomhann, dorking och ett gäng blandraser!

Xoot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 feb-12 kl 13:07 »
172:- kostar en säck här.

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 14 feb-12 kl 14:49 »
Japp! Dagens pris! Hutlöst dyrt tycker jag, går nog över till Optpi värp,
är den pelletrerad el någon som vet? kross? damm?
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

Tord Almrot

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 14 feb-12 kl 14:54 »
Har opti värp. Pelleterad och ganska hel i förhållande till de fenix som jag har haft som har varit väldigt smuliga. 138,- betalar jag.
Gul Orpington, Bovans, Brun lohmann, Oxford down får, katter och hund.

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 14 feb-12 kl 15:17 »
aa, håller med dej om att Fenix hel har blivit mycket mer dammigt/bösigt jämfört med
förr, mina pullor gillar inte när det blivit mjöl av det, hoppas på Opti värp..även prismässigt!

Skall jag blanda ut fodret med havre alt kornkross? Inbillar mej att hönsen ratar kraftfodret då?
Kanske bättre att fortsätta ge dem det som "smågodis"

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #7 skrivet: 14 feb-12 kl 19:34 »
Mina hönor har fri tillgång på vete och Opti värp, funkar kanon. Jag har haft ägg att sälja hela vintern ;D

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 15 feb-12 kl 17:18 »
Då var Opti värpen inköpt och serverad, fina små pelletrerade bitar, inte alls mjöligt som fenixen!
Får hoppas att dom gillar det :D

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 16 feb-12 kl 20:27 »
jag använder mig av svenska foders kombi istället, för den ska blandas med säd, det tycker jag är bättre.
Men smaken är ju som baken delad.
Mina höns gillar den i allafall, håller med om att granngårdens foder är dyrt.
Och i den butik jag köpte hade de inte pellets utan bara pelletskross, det blev dammigt och mycket spill.
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 16 feb-12 kl 20:46 »
Många skäller på att det är så mycket damm i Lantmännens foder och så jämför de ett krossat foder från Lantmännen med ett pelleterat från svenska foder, självklart är det mindre damm i det pelleterade fodret.
Problemet är väl att de flesta som köper Lantmännens foder gör det via Granngården och dom verkar tro att folk bara vill ha krossat foder, och därför får Lantmännen så dåligt rykte.

Här i Luleå finns det inget alternativ till Lantmännens foder förutom fodercentralens foder, men det är ännu dyrare än lantmännens. Så jag kör med Lantmännens Värp pellets och det innehåller nästan inget damm alls.

Däremot så håller jag med om att Lantmännen är dyra, men svenska foder behagar ju inte ens att leverera hit upp så vi har inte så mycket att välja på.
Men kan man gå ihop några stycken och beställa pallvis får man ner priserna till runt 160:-/säcken i alla fall, alltså minst 50-60:- billigare än på Granngården.

En till fördel med pelleterat foder är att det håller bättre.

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #11 skrivet: 21 feb-12 kl 04:42 »
Ska du en sväng ned till Skellefteå så finns återförsäljare för svenska foder här i Stan.. (Traktor Ekonomi)

Men misstänker att det är lite långt för att handla foder  ;)

Att gå ihop och betställa är ett bra alternativ.. vi gör så på hundfodret..
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #12 skrivet: 21 feb-12 kl 06:23 »
Jo det blir lite långt även om man tar en hel pall, 30mil tor. Vinsten försvinner i mina egna fraktkostnader plus att sitta 4 timmar i bil är inte så roligt. När jag med lantmännen får det hemkört till gården...

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #13 skrivet: 22 feb-12 kl 09:34 »
Vill bara passa på och tacka för tipset med Svenska Foder som har säljer billigare forder.  ;D
Innan jag hitta denna tråd har jag mest av slentrian köpt på Granngården men muttrat varje gång över att det är dyrt.
Har fått ge 209kr för 25kg-säcken

Fick besök i helgen av mor (nere från småland) och hon köpte med sig 2 säckar Värp kombi då vi gärna blandar med
spannmål. Hönsen verkar mycket nöjda och jag gillar att det inte är så mycket kross/damm.  ;D

Skall nu kolla upp om det inte finns någon återförsäljare i närheten som kanske kan ta hem även eko-varianten

Tack för detta tips!  :-*
Vill man så kan man ;P

JohlinsHedemorahöns

• Gästrikland
« Svar #14 skrivet: 23 feb-12 kl 07:52 »
Även jag ger Värp Kombi, och är supernöjd! Kycklingarna ger jag Fågel Start och Fågel Växt, lika nöjd där med.

Dela detta:

* Inloggade just nu

323 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser