Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur gjorde man förr??  (läst 5352 gånger)

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
hur gjorde man förr??
« skrivet: 18 okt-06 kl 06:50 »
...med uppvärmning av djurstall.....speciellt för mindre djur som höns och kaniner??? Kor och sånt kan jag tänka värmer upp sitt utrymme med kroppsvärme. Fungerar det likadant med små djur?

...Och finns det några regler idag som säger att man måste ha uppvärmning i "stall"?
Live simply......so that others may simply live.

leifhh

• Gäst
Re:hur gjorde man förr??
« Svar #1 skrivet: 18 okt-06 kl 07:23 »
Kaniner kan vi i princip inte verifiera i Sverige förrän under 1800-talet (äldsta nordiska belägget är kaninben i en dansk borg från 1300-talet). Man hittar ofta uppgifter inom kaninkretsar att kaniner dyker upp i sverige under medeltiden men detta har jag inte kunnat verifiera trots efterforskning.

Hur man gjorde med kaninerna vet jag inte för jag som är arkeolog egentligen är mer inne på äldre tider, men varför inte tänka sig att de gick hyfsat fritt i fähuset bland de andra djuren och drog nytta av deras värme? Typ stallkaniner.

Höns har funnits i Sverige i ungefär 2000 år, jag antar att man till nöds höll dem inne i  boningshuset när det var på tok för kallt för dem i oisolerade utrymmen. Större djur höll man åtminstone fram till vikingatiden som utegångsdjur, undantaget enstaka viktigare eller känsligare djur men de större djuren är lite OT i förhållande till din fråga.

En veterinär på SLU sade en gång till mig att mycket av dagens djurskyddslagstiftning inte har med djurens hälsa att göra utan den är avsed att blidka stabor som bara haft keldjur..... Problemet är oftast inte värme utan drag.
« Senast ändrad: 18 okt-06 kl 08:19 av leifhh »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 okt-06 kl 13:27 »
...med uppvärmning av djurstall.....speciellt för mindre djur som höns och kaniner??? Kor och sånt kan jag tänka värmer upp sitt utrymme med kroppsvärme. Fungerar det likadant med små djur?

Vi har ingen uppvärmning. Ouppvärmt stall där höns och några kaniner bor. Övriga kaniner bor i utomhusburar, självklart ouppvärmda de också.

Citera
...Och finns det några regler idag som säger att man måste ha uppvärmning i "stall"?

Nej. Uppvärmning är lönsam vid djurhållning i kommersiell skala eftersom djuren äter mindre.

pussling

• Notorisk stickare
    • Dalsland
« Svar #3 skrivet: 05 jan-07 kl 13:43 »
"Förr" togs djuren in vid för stark kyla. Höns bodde t ex i utdragssoffan. Då sprang de inte överallt. Smågrisar kunde förvaras på samma sätt. Ko, get o gris kunde tjudras nära utgången. Människor och djur delade på den egna värmen i svåra tider.
"Förr" bestod bostaden av rum+pörte/entré. Då blev det mindre yta att hålla varm. Men lukten var nog inte att leka med... ;D
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag

manna

• -
« Svar #4 skrivet: 05 jan-07 kl 14:15 »
Mormors farmor stoppade in sina "pernillor" i sättugnen!  :o Där fick de övernatta i värmen och på morgonen bar farmor Johanna ut dem igen. Torpet husade en get, en gris och några hönor, men det var bara de sistnämnda som fick bo inomhus under hösten/vintern. Detta var på 20- och 30-talen.

Själv har vi inga isolerade eller uppvärmda bostäder åt djuren. Förbättringar sker ständigt, men uppvärmning är nog inget vi kommer att ge oss på.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 05 jan-07 kl 23:51 »
Det är väl det som är just grejen med lantraser att dom klarar sig utan moderniteter som värme.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Helenan

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 jan-07 kl 22:26 »
Mormors farmor stoppade in sina "pernillor" i sättugnen!  :o
???Pernillor är det lika med höns eller ???
Sättugnen vad är det ??? Det låter varmt ??? Blev de inte sjuka när de kom ut i kylan igen ???
« Senast ändrad: 17 jan-07 kl 22:26 av Helenan »

manna

• -
« Svar #7 skrivet: 18 jan-07 kl 07:43 »
???Pernillor är det lika med höns eller ???
Sättugnen vad är det ??? Det låter varmt ??? Blev de inte sjuka när de kom ut i kylan igen ???

Ja, alla hönsen hette Pernilla... så det blev pernillor av det hela.

Sättugnen var en "låda" gjord i järn och stod inne i farmors del av torpet. Den var sammanlänkad med kökets stora bakugn och blev därför lite lagom ljummen. Vet inte hur den kunde eldas i övrigt, men när pernillorna behövde extra värme var den ursopad och "mysig".

Känner inte till hur hönsen mådde av att komma ut på morgonen, men om de for illa skulle nog inte farmor ha handskats så med dem. Hönsen var en extremt viktig inkomstkälla; farmor sålde ägg nere i handelsboden och för de slantarna köpte hon mjöl. Av mjölet bakade hon bröd som oxå såldes till mer välbärgade bybor. Det var farmors enda sätt att bidra ekonomiskt till sitt uppehälle, då hon bodde tillsammans med sin son och dennes hustru och 13 barn.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

McTrees

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 09 jul-07 kl 22:08 »
När jag var liten så fick våra höns bo i fuse tillsammans med alla andra djuren. Lågt i tak och trångt var det, små boxar/spiltor och minimala dörrar, så värmen inte slapp ut.
Kaninerna däremot fick bo i burar som stod i porten (oisolerad och dragig)
Vet dock inte om mitt hjärta skulle klara av att se dom så nu...
Minns att vi fick kaninungar som vi inte upptäckte i tid så dom frös ihjäl, mamman klarade inte av att hålla dom varma.

Förr i tiden hade man ofta bara en häst och då fick dom ofta en kanin till sällskap i spiltan.

Har man ett isolerat stall så brukar det räcka med djurens egen kroppsvärme. Huvudsaken är att vattnet inte fryser, då klarar sig både höns och kaniner.
Man kan oxå strö ordentligt åt dom så de inte kyls av golvet.
Större djur som häst, ko, get och får håller sig värmen så länge de har tillgång till grovfoder. Med vissa undantag förståss  :)
Anpassad ventilation är livsviktigt!

Elektra

« Svar #9 skrivet: 29 jul-07 kl 20:59 »
Det finns mig veterligen inga krav på uppvärmning av djurstall, bara att de ska ha torrt, dragfritt och fri tillgång till vatten och foder av tillräcklig mängd och god hygienisk kvalité.

Beroende på hur långt tillbaka man går så delade ofta människor och djur utrymmen för värmens skull. Som kuriosa kan jag berätta att när fjällbönderna förr åkte med häst och släde till Norge för att handla förnödenheter så fick de i Mo i Rana, hos Meyers, gratis övernattning i ett hus som var byggt ovanför stallet för värmens skull. De fick även alla gratis gröt och hästarna foder under tiden de var där. All gödsel tog Meyers hand om och de var en stor exportör av bl a ripor till England. Vintertid var det inte ovanligt att de skeppades över ca 10 000 ripor årligen. De här vinterresorna förekom med häst och släde längst med den frusna älven ända in i 1930-talet.

När Blå Vägen var färdigbyggd blev det istället bilen som ersatte hästen och behovet för övernattningar försvann, likaså härbren och stallar längst med vägen till Mo.
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Filip Skräplund

« Svar #10 skrivet: 30 jul-07 kl 15:21 »
Har för mej att jag nämnt det här nån gång tidigare men...
På en bygdegård i närheten finns en gammal stuga med ett separat litet utrymme för några höns placerat intill spismuren i köket.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 31 okt-07 kl 00:37 »
Våra smådjur , höns+kaniner + illrar delar hus , dom har egna boxar , men när man kommer in dít på morgonen o fodrar då är det varmt , dom värmer upp utrymmet bra :)
Dom bor i ett obyggt svin/hönshus.
Ingen värme där inte .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Sörgårn

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 31 okt-07 kl 01:56 »
Dom bor i ett obyggt svin/hönshus.
Ingen värme där inte .

Nä, det tror jag det, om det inte är byggt än...!  ;D

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #13 skrivet: 31 okt-07 kl 10:28 »
Nä, det tror jag det, om det inte är byggt än...!  ;D

???jösses va felstavat det blev  ;D
Ombyggt ska det stå ju hahaha.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

328 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser