Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Skall jag plocka bort äggen nu?  (läst 1993 gånger)

Ådalamalin

• Färsk skåning som siktar på självhushållning
    • Skåne
    • Ådalagård
Hjälp! Skall jag plocka bort äggen nu?
« skrivet: 18 feb-12 kl 10:48 »
En av våra hedemoror la sig för att ruva den 13/1. Den 18/1 la jag in köpta befruktade ägg som kom med posten.
Några av äggen trampades sönder så hon har legat på fem ägg sedan den 28/1 (tre köpta och två egna).
Om ruvtiden vore 21 dagar skulle äggen kläckas den 8/2 men inget har hänt ännu. Hon ligger så fint och har inspirera ännu en hedemora och en tysk dvärghöna att lägga sig. När tycker ni att jag skall plocka bort äggen och hur vet jag om äggen inte blir något?
Idag hade hon plötligt två nya ägg (loman) under sig. Jag vill inte att hon bara skall vilja ligga jämt.

HJÄLP!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hjälp! Skall jag plocka bort äggen nu?
« Svar #1 skrivet: 18 feb-12 kl 10:55 »
Gick några av äggen sönder, så har det nog blivit smuts och bakterier på de andra äggen. Och 10 dagar för lång tid, det är för sent, det kommer inte att bli något.

Du ska inte ha en ruvhöna så att de andra kan lägga ägg i det redet, åtminstone ska du ha de riktiga äggen märkta och omedelbart ta bort nya ägg.

Ta bort äggen och försök få henne att sluta ruva. Det är dålig tid på året att ruva nu i vilket fall, det är bättre om de ruvar på våren och försommaren.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ådalamalin

• Skåne
    • Ådalagård
« Svar #2 skrivet: 18 feb-12 kl 11:04 »
Tack för ditt snabba svar!
Då går jag ut direkt och tar bort dom.
Menar du att om det finns smuts på äggen så är det inte bra?
Skall jag avgränsa de ruvande hönorna från alla andra?
De behöver ju gå upp då och då så jag kan väl inte sätta galler för dom eller hur?
Skall jag egentligen schasa upp de som vill ruva vid den här tiden? Jag hoppades att hönorna själva kunde avgöra när det är lämpligt. De uppmuntras inte på något sätt och har ingen extra belysning för att värpa. De följer dagsljuset men det var så otroligt mycket grönt kvar (ingen frost) tills det kom snö i januari så jag antar att det har påverkat dom.
Suck känner mig så okunnig fast jag tycker mig ha läst på... ???

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 18 feb-12 kl 11:11 »
Äggen måste vara rena, annars blir resultatet dåligt.

Du ska aldrig låta några ägg ligga kvar i redena vid den här tiden på året, det uppmuntrar dem att ruva.

Man kan inte lite på djurens egna instinkter, det är upp till oss ägare att se till att det blir bra.

Man kan ha hönan som ruvar i en egen större bur, där det utöver redet finns mat och vatten.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ådalamalin

• Skåne
    • Ådalagård
« Svar #4 skrivet: 18 feb-12 kl 12:30 »
Alla tre är uppjagade - alla äggen slängda.

tack för stödet

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 21 feb-12 kl 09:51 »
Visst är det sämre tid att ha ruvhönor nu.
Men är de fortf liggsjuka .
Samla några nya ägg(rena) och lägg under.
Här har jag nyss mailat med kompis som fått kycklingar.
Vi bor ca 50 mil norr om STLM.
Lycka till.
Hedemorahöns

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 21 feb-12 kl 10:00 »
Visst är det sämre tid att ha ruvhönor nu.
Men är de fortf liggsjuka .
Samla några nya ägg(rena) och lägg under.
Här har jag nyss mailat med kompis som fått kycklingar.
Vi bor ca 50 mil norr om STLM.
Lycka till.
Att kycklingarna överlever är inte samma sak som att det är bra att kläcka nu. Det är enligt min mening inte förenligt med självhushållningstanken att kläcka vid den här tiden, det går åt massor av onödigt foder. Håller man på med utställning och liknande så är ju det ett skäl. Men om man har hönsen för husbehov, och vill tänka självhushållning, så bör man vänta tills det är varmare.

Hönan vet inte bäst själv, och hade du pratat med en självhushållande småbonde på tidigt 1900-tal eller tidigare, så hade de bara fnyst om man pratat om att "hönan vill ju ruva nu". Då tänkte man ekonomiskt, och födde upp kycklingar när det fanns mycket foder att hitta ute, dvs vår och försommar.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 21 feb-12 kl 10:10 »
Jojo sant.
Min ena hedemora envisades hela senvintern 2011 med att vara sur.
Hon fick inga ägg, gav sig till slut.
Vad händer hon blev inte sur på hela sommaren.
Hon som  har ruvat fram ca 2 kullar /år.
Surt sa räven ;)
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

319 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser