Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om det är någon brist...  (läst 1621 gånger)

Helle-Mari

• -
Om det är någon brist...
« skrivet: 18 feb-12 kl 11:59 »
...hur långt tid tar det för att bli frisk.
Har en höna som har svårt att stå. Ena benet liksom bär henne inte.
Jag tog in henne, bort från flocken när jag såg att hon blev ikullsprungen av de andra.
Hon var mager och nu har hon fått mat/vatten/selen/e-vitamin och B-vitamintillskott.
Hon har nu varit inne i 2,5 dag och äter och dricker bra. Normal avföring men vill inte stå. Hon är "ragglig" och verkar ha dålig balans.Hon är skapligt pigg. Äter med god aptit. Men hon ser något ruggig ut så något står inte rätt till.
Hon har inte gjort sig illa, inget brutet ben eller något sådant.
Någon som har en ide var det kan vara för fel på henne och hur länge jag ska behandla henne innan man får se det som ett hopplöst fall?
Flocken är vaccinerad mot ITL, IB, Marek och något mer.
Om hon inte blir sämre i allmän tillståndet hur långt tid ska jag ge henne innan jag tar bort henne?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Om det är någon brist...
« Svar #1 skrivet: 18 feb-12 kl 12:03 »
Flocken är vaccinerad mot ITL, IB, Marek och något mer.

Är det en värphybridflock du har?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Helle-Mari

• -
« Svar #2 skrivet: 18 feb-12 kl 12:27 »
Ja,denna höna är en Bovan Brown och den är 18 veckor gammal.

Helle-Mari

• -
« Svar #3 skrivet: 18 feb-12 kl 16:20 »
Ingen som vet på ett ungefär hur lång tid det tar att repa sig från någon brist?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 18 feb-12 kl 17:24 »
Om det är vitaminbrist så bör du se en förbättring inom 3-5 dagar. Det kan ta längre tid innan hon är helt bra.

Ibland händer det att höns föds med fel i höftleden. Typ som hundar kan få HD. Vissa av dessa höns klarar sig fint tills dom blir utsatta för parningsförsök från tuppar. Då håller inte höften längre. Kan det vara något sådant som hon råkat ut för?

En annan möjlig men rätt osannolik orsak kan vara att hon har Marek. Vaccinerade djur kan i sällsynta fall utveckla sjukdomen ändå.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Helle-Mari

• -
« Svar #5 skrivet: 19 feb-12 kl 10:01 »
Om det är vitaminbrist så bör du se en förbättring inom 3-5 dagar. Det kan ta längre tid innan hon är helt bra.

Ibland händer det att höns föds med fel i höftleden. Typ som hundar kan få HD. Vissa av dessa höns klarar sig fint tills dom blir utsatta för parningsförsök från tuppar. Då håller inte höften längre. Kan det vara något sådant som hon råkat ut för?

En annan möjlig men rätt osannolik orsak kan vara att hon har Marek. Vaccinerade djur kan i sällsynta fall utveckla sjukdomen ändå.

Åh tack ska du ha för ditt svar! :D
Detta med höftleden är intressant. Dock inte att någon tupp varit på henne (de är i samma ålder)
Har ej sett någon parningsförsök än. (tupparna är dåligt utvecklade)
Men dessa är uppfödda i burar och när de sen kom till mig för ca 2 veckor sedan är de frigående. kan hända att inte hennes höft hållit för frigången men klarade sig så länge hon satt i bur och inte rörde på sig så mycket.
Har ochså funderat på marek eftersom jag vet att vissa djur ibland blir missade i vaccineringen.
Hon har dock inga hängande vingar, icke heller någon viss sida som ser mer lam ut än den andra.

Men då vet jag att jag bör ge henne 3-5 dagar i alla fall. Hon är nu inne på sin 3:dje dag. Pigg som fasen men icke något bättre i benen. Hon står upp och äter men har dålig balans.
Ja jag ger en en dag till i alla fall.

Markim

• eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
« Svar #6 skrivet: 19 feb-12 kl 15:22 »
Min Doris har varit dålig nu i snart 3 veckor.
Hon får kvarta inne hos mej på nätterna men vara där nere på dagarna med mig under bevakning.
Trodde först de va foten hon brutit men nu verkar det vara vingen..
Så det tar tid..=/
Steve stukade foten när han var liten tog nästan 2 veckor innan han blev bra.
Men då fick jag metacam utskrivet av veterinären..
/Majsan
You want some..Come get some

Dela detta:

* Inloggade just nu

388 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser