Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trasiga ägg  (läst 3069 gånger)

rosita51

• Skåne
Trasiga ägg
« skrivet: 20 feb-12 kl 20:41 »
Jag har en unghöna som lägger små ägg som är tunna i skalet och ibland ligger det helt söndrigt i redet. Jag har snäckskal i separat automat, kan det vara så att hon inte fattat riktigt att hon ska äta det? Kan jag ge det blandat i fodret, så hon får i sig det? Eller kan det bero på något annat att äggen är tunnskaliga?
MVH Rosita zon 1

Xoot

• Gäst
SV: Trasiga ägg
« Svar #1 skrivet: 20 feb-12 kl 20:58 »
Värpfoder, fenix hel veg brun innehåller förmodligen det som saknas. :)
Vad är det för höns och hur är åldern?

Kan ju vara acceptabelt om det händer någon gång men regelbundet då är något fel.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 20 feb-12 kl 21:15 »
Hos hönor som värpt mycket och länge i sträck kan skalen bli succesivt tunnare, särskilt hos äldre hönor, över 4 - 5 år gamla.
Unghönor lägger i början små ägg med extra tjocka skal. De brukar veta mycket väl att de behöver äta snäckskal.
Det kan vara något fel på din höna, att hon inte kan ta upp kalken, eller att äggen passerar för snabbt, så skalen inte hinner bildas ordentligt.
Det är inte bra att ha det så, för det kan lätt uppstå en ovana hos hönsen, nämligen ägghackning-och-ätning, och har det skett kan det vara mycket svårt att få bort beteendet.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

rosita51

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 20 feb-12 kl 22:11 »
Värpfoder, fenix hel veg brun innehåller förmodligen det som saknas. :)
Vad är det för höns och hur är åldern?

Kan ju vara acceptabelt om det händer någon gång men regelbundet då är något fel.

Jag vill helst inte ge färdigfoder  ::)
Rasen är hedemora och åldern 7-8 månader
MVH Rosita zon 1

rosita51

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 20 feb-12 kl 22:34 »
Hos hönor som värpt mycket och länge i sträck kan skalen bli succesivt tunnare, särskilt hos äldre hönor, över 4 - 5 år gamla.
Unghönor lägger i början små ägg med extra tjocka skal. De brukar veta mycket väl att de behöver äta snäckskal.
Det kan vara något fel på din höna, att hon inte kan ta upp kalken, eller att äggen passerar för snabbt, så skalen inte hinner bildas ordentligt.
Det är inte bra att ha det så, för det kan lätt uppstå en ovana hos hönsen, nämligen ägghackning-och-ätning, och har det skett kan det vara mycket svårt att få bort beteendet.

Hönan är 7-8 månader och äggen väger ca 40 g. Äggen är alltid med tunna skal, hon lägger 1-3 ägg i veckan. Första ägget gick sönder när jag tog det i redet, utan att jag klämde, det var tunt skal. Sedan har skalen fortsatt varit tunna, 1 gång låg det bara skalet kvar, resten var uppätet. I dag låg nog det mesta kvar för halmen i redet var alldeles kladdigt (jag fick för mig att hon legat sönder det). Hon har värpt 12 ägg sedan 28 december och det är alltså 2 av dem som varit trasiga. Jag har 2 hönor som värper ägg med normaltjockt skal, 1 blomme och en blomme/maran. Blandrashönan har lagt 6-7 ägg/vecka, förutom de senaste veckorna när det blev vinterväder här, nu blir det 4-5 ägg/vecka. Blommehönan som är 2 år, lägger inga alls nu, men tidigare la hon 3-5/vecka.
Jag har bara haft höns sedan september och har ingen erfarenhet. Har du några bra råd att dela med dig av? Hur ska jag göra , måste jag ge färdigfoder/värpfoder?
MVH Rosita zon 1

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #5 skrivet: 21 feb-12 kl 00:08 »
Vi ger snäckskalen direkt i fodret istället, våra rörde inte snäckskalen när dom var seperat. vi gjorde en uträkning på ett unj hur mycket snäckskal som går åt och blandade ut helt enkelt direkt i tunnan.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

rosita51

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 21 feb-12 kl 08:55 »
Vi ger snäckskalen direkt i fodret istället, våra rörde inte snäckskalen när dom var seperat. vi gjorde en uträkning på ett unj hur mycket snäckskal som går åt och blandade ut helt enkelt direkt i tunnan.

Okej, jag ska testa det! Tack!
MVH Rosita zon 1

Dela detta:

* Inloggade just nu

343 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser