Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  korsningsrisk?  (läst 2327 gånger)

_PoLo_

• -
korsningsrisk?
« skrivet: 22 feb-12 kl 14:04 »
Håller på planerar för framtiden och ev. avelsgrupper, men om man skulle bli "tvungen" att ha två avelsgrupper i samma bur, finns det överhuvudtaget någon chans att man skulle få korsningar om man skulle hålla Brahma med Sabelpoots? (Lr ja, chans finns det väl alltid då båda är höns :p) men är det någon trolig chans att det skulle korsningar om man håller tuppar med hönor av båda raserna? När jag tänker på det själv så känns det osannolikt men tänkt att det är lika bra och höra med er mera erfarna vad ni vet/tror :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: korsningsrisk?
« Svar #1 skrivet: 22 feb-12 kl 14:11 »
De kan lyckas para sig trots väldiga skillnader i storlek.

Ha en separat bur/inhägnad till tuppar, och ha bara en tuppras inne åt gången, så kan du samla ägg från den hönsrasen och få rasrena kycklingar. Tänk på att äggen måste vara ordentligt olika, så att du säkert ser skillnad. Och det tar ca 3 veckor innan man kan vara säker på att det är rätt tupp som är pappa.

Finns många trådar om detta sedan tidigare, läs runt lite, så lär du dig massor. Sökfunktionen är ganska bra också.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

_PoLo_

• -
« Svar #2 skrivet: 22 feb-12 kl 14:28 »
Jao, men det är ju inte direkt svårt att se skillnad på brahma- och sabelpootsäggen :p men det var väl mest det jag var ute efter om det är någon som fått den här typen av korsningar då de hållit kompletta grupper av dvärg och jätte tillsammans, att de kan vet jag, men vad är chansen att de försöker om de har "egenstora" damer?   :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 22 feb-12 kl 14:36 »
Jag har dalsk pärlhänor (gammal svensk lantras, finns i Hallanders bok, liten dvärghöna) och wyandotter, som är rejält stora. Wyandottetupparna parar sig definitivt med dvärghönorna, och dvärgtupparna försöker med de stora hönorna. Har inte provat att kläcka några korsningsägg, men är övertygad in att de korsar sig. Kläcker bara ägg när de är separerade i rasrena grupper, eller när de går med bara en tuppras, och äggen säkert går att skilja åt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

_PoLo_

• -
« Svar #4 skrivet: 22 feb-12 kl 14:53 »
Aha, tackar, det var precis den typen av information som var intressant, vet ju iofs inte ens om vi kommer behålla brahmorna, men det är ju bra att veta om man behåller dem och har dem tillsammans samtidigt som man får förfrågningar på avelsägg osv, kläcker man själv så gör det ju inget om det råkar komma korsningar, men det är ju lite tråkigt om man säljer ägg som renrasiga och så visar det sig komma "brahmapots" ur dem :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 22 feb-12 kl 15:09 »
Jag har fått blandraser mellan stora och dvärghönsraser. En kreativ Dv Nakenhals höna hade gjort ett rede under ett uthus och kom fram med 6 kycklingar  ;D Pappan var stor Orpington  ::) Det är rätt många år sedan men om det funkade då så funkar det nog nu.
Jag har en bekant som har en Brahma Dv Nakenhals korsning också. Jag vet dock inte om det var Dvärg Nakenhalstupp och Brahmahöna eller tvärt om. Så visst går det att få blandisar mellan raser som är väldigt olika i storleken.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

_PoLo_

• -
« Svar #6 skrivet: 22 feb-12 kl 15:43 »
Hmmmm... iofs, "brahmapots" = En höna med en brahmas storlek o en sabelpoots temperament kanske gör bäst i att vara "ouppfunnen"? =D

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #7 skrivet: 22 feb-12 kl 18:55 »
En liten dvärghöna ruvade fram kycklingar och enda tuppen var en brahma, kycklingarna blev stora som brahma allihop. En av tuppkycklingarna parade sig med en dvärghöna och enda kycklingen som överlevde grävlingattacken blev en pytteliten tokig tupp med enorma fjädrar på benen :o Han parar sig med alla lohmanhönor han hinner med, innan den store tuppen sparkar bort honom.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 22 feb-12 kl 20:21 »
Som alla ovan skrivit, ja de kan korsa sig. Jag har många korsningar, både där tuppen varit stor o hönan liten och tvärtom. 
Här är en liten kul film på en liten envis tupp, ingenting är omöjligt. ;D
Big Hen, Little Rooster

Den här knatten slutade det inte lika bra för. ::)

Small rooster trying to mate with a female brahma!!
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dela detta:

* Inloggade just nu

160 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser