Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kal hals?  (läst 4396 gånger)

Huset Elliot

• Norrbotten
    • Huset Elliots kennel
Kal hals?
« skrivet: 22 feb-12 kl 23:29 »
Tidigare i vinter fick ett par av mina hönor en kal fläck på ryggen. Jag misstänker att det är tuppen, alla hönor har det inte och inte tuppen själv vilket jag tolkar som att det inte är ohyra, då borde ju alla ha det. Men nu har min ena höna blivit kal på halsen. Först var det i nacken och jag misstänkte även då tuppen, men nu är hon även kal på framsidan av halsen så jag anar att någon plockar hennes fjädrar. Har läst om brist på sysselsättning, ljus, salt och annat här på forumet men undrar om det finns något sätt att behandla henne så att de inte vill plocka mer? Har fått tips om ett spray som hette Nul Bid, men flaskan kostar 45 kr och frakten 150, vilket känns lite hysteriskt för en så liten flaska. Kan man spraya med sådant man sprayar hundar med för att de inte ska slicka på sår? Eller något annat som finns på Granngården, Djurmagasinet eller någon annan affär som jag kommer åt?
Bor i norrländsk by med man, barn, fem hundar, en norsk skogskatt och en liten hushållsflock höns
.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Kal hals?
« Svar #1 skrivet: 22 feb-12 kl 23:36 »
No Bite finns på Granngården. Har dom inte hemma kan dom ta hem

http://www.granngarden.se/product/no-bite-spray-400-ml-till-gris

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Huset Elliot

• Norrbotten
    • Huset Elliots kennel
« Svar #2 skrivet: 22 feb-12 kl 23:39 »
TACK! Då ska jag åka dit i morgon. Tuppen ska ut, inte bara går han hårt åt hönorna, han går hårt åt oss andra också.

Hur länge dröjer det innan fjädrarna växer ut igen? Ända till ruggningen?
Bor i norrländsk by med man, barn, fem hundar, en norsk skogskatt och en liten hushållsflock höns
.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 22 feb-12 kl 23:57 »

Japp.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

David97

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 feb-12 kl 00:08 »

Japp.

Nu måste du skämta? Lohmann (Värphybrid) Ser ju förjäkliga ut när de kommer från fabriken, men efter någon månad, är de fina, om man så hämtat dem på sommaren.. Så fjädrarna lär växa ut!

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Fjädrar
« Svar #5 skrivet: 23 feb-12 kl 01:47 »
Nu har ju ingen sagt att fjädrarna inte kommer att växa ut :D Nu har inte jag värphybrider så hur dom gör vet jag inte, men när mina mister fjädrar så kommer inte nya förrän efter lång tid, är det skillnad på raser kanske ??? (nyfiken)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 23 feb-12 kl 07:51 »
Nu måste du skämta? Lohmann (Värphybrid) Ser ju förjäkliga ut när de kommer från fabriken, men efter någon månad, är de fina, om man så hämtat dem på sommaren.. Så fjädrarna lär växa ut!
Fabrikshönsen som hämtas är ju på G eller har redan börjat rugga. Äggläggande höns lägger inte mkt energi på o få nya fjädrar. Den går åt till äggproduktionen. Hönan Pricken som är en tuppfavorit här är inte fin stor del av året. Lika som spökis som gick med sadel för o skydda sin kala rygg från vintern 2011 till hösten 2011 då hon börja rugga o nya fjädrar växte ut. Nu är hon så fin så men nu har hon börjat värpa igen, då hon fortfarande är en tuppfavvis får hon ha sadel i förebyggande syfte, annars är hon nött o ful snart igen. :p
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #7 skrivet: 23 feb-12 kl 13:36 »
Nej, om man rycker ut en fjäder växer den ut igen. Det är bara när den klipps eller bryts av som man får vänta till nästa ruggning, för nederdelen vet ju inte om att överdelen saknas.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Fjäderfundering
« Svar #8 skrivet: 24 feb-12 kl 10:45 »
När hönsen drar i varandras fjädrar, så brukar väl själva fjäder"roten" bli kvar eller? Måste kolla på om jag får någon ryckt höna :)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Huset Elliot

• Norrbotten
    • Huset Elliots kennel
« Svar #9 skrivet: 03 mar-12 kl 15:10 »
Ser att det börjar växa ut nya fjädrar nu när tuppen är borta och inte nöter eller rycker bort fjädrar längre. Så snart är de nog fina igen!

No Bite fanns inte på vår granngårdsbutik och inte verkade de villiga att ta hem heller. Jag kom hem med en burk tjärsalva till häst, det var det närmaste vi lyckades få till men den burken står oöppnad här i hallen och åker nog tillbaka till affären. Det verkar ha varit en bättre lösning att ta bort tuppen... ;)
.

Dela detta:

* Inloggade just nu

227 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser