Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruttet ägg i kläckaren  (läst 2670 gånger)

ciaston

• Dalarna
    • http://hem.passagen.se/mamovers/
Ruttet ägg i kläckaren
« skrivet: 24 feb-12 kl 21:02 »
Fy och usch, har funderat ett par dagar vad som luktade illa i kläckaren men tänkte att jag gjort ren den dåligt och nu när den blev varm så
trodde jag att det berodde på det.
Men nu  i dag har äggen legat 5 dagar och då är det ett ruttet äg som pyst ut äckel, har gjort rent och tagit ut det.
Varför blir det så.
5 barns mamma på landet, som föder upp mini shettis och har ett gäng dv. kochin i olika färger  + 3 hedemora .
Har en kinesiska nakenhund och en chihuahua.
Hamnar gärna i helvetet för där behöver man bara sitta eldvakt och i himmlen så vet jag att det bara blir en massa tjafs om övertid och dyligt..

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
SV: Ruttet ägg i kläckaren
« Svar #1 skrivet: 24 feb-12 kl 21:08 »
Vad äckligt! Jag har ägg i kläckare för första gången, hoppas jag slipper sådant :P
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

David97

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 feb-12 kl 21:21 »
Vad äckligt! Jag har ägg i kläckare för första gången, hoppas jag slipper sådant :P

Så länge du lyser o plockar bort ägg så blir det inget sånt!

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #3 skrivet: 24 feb-12 kl 21:31 »
Mina har ju nu legat sedan i måndags och på en ser jag inget, tre är jag tveksam på, gröna ägg, svårt att se. De övrige gröna, Hedemora och blå äggen kunde jag se en spindel. Ska jag vänta till söndag och om jag inget ser på de tveksamma äggen tar jag bort dem då.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

ciaston

• Dalarna
    • http://hem.passagen.se/mamovers/
« Svar #4 skrivet: 24 feb-12 kl 21:39 »
Jag har 37 ägg och några tror jag är tomma, inte många men några,
skall också vänta till söndag med att rensa ur så man inte kastar nått i onödan.

Jag har kläckt ganska mycket och aldrig varit med om detta, ägget var mörkare från början
men jag har en hedemora som lägger lite mörkare
så jag tänkte inte på det.
5 barns mamma på landet, som föder upp mini shettis och har ett gäng dv. kochin i olika färger  + 3 hedemora .
Har en kinesiska nakenhund och en chihuahua.
Hamnar gärna i helvetet för där behöver man bara sitta eldvakt och i himmlen så vet jag att det bara blir en massa tjafs om övertid och dyligt..

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 24 feb-12 kl 22:15 »
Ett friskt och oskadat ägg som börjar utvecklas och sedan dör under ruvningen exploderar inte och pyser inte ut äckel. Ett sådant ägg klarar tre veckor, annars hade det förmodligen blivit katastrof av nästan var och varannan ruvning.

När ägg börjar ruttna och pysa ut stinkande slem genom porerna eller om det exploderar i kläckaren beror det nästan alltid på att det kommit in bakterier i ägget. Det kan beror vanligtvis på att ägget blivit smutsigt eller skadat. Det är därför man inte ska stoppa skitiga ägg i kläckaren!

Upptäcker man ett stinkande pysägg i sin kläckare ta en påse om handen och ta upp ägget i och knyt FÖRSIKTIGT!!!!  (typ som när man plockar upp hundskit i en påse) Dessa ägg kan explodera vid minsta stöt eller skakning och jag kan garantera att det inte är kul att ha exploderat ruttet ägg i ansiktet, i kläckaren och i halva rummet :-X :-X :-X

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

283 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser