Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ensam kyckling. Vad gör jag?  (läst 4122 gånger)

summerbreeze

• Småland
    • Höns i Kalvenäs
Ensam kyckling. Vad gör jag?
« skrivet: 26 feb-12 kl 09:55 »
Av alla ägg i äggkläckaren så blev det bara en ensam liten kyckling. Har kollat dom andra äggen men dom var tyvärr döda.

Vad kan man göra, den mår väl inte bra att vara ensam.

Är det någon som har kompiskycklingar som man kan köpa?

Jag har hört att någon tagit en höna och provat att ge den en kyckling från maskin även om hon inte hade några.
Fungerar det verkligen?

lena70

• Gäst
SV: Ensam kyckling. Vad gör jag?
« Svar #1 skrivet: 26 feb-12 kl 18:00 »
Ja, det fungerar, det gäller bara att hitta den RÄTTA hönan..Jag hade samma problem som er, för 2 veckor sedan..fick bara EN dvärgsilkeskyckling, de andra dog i äggen..( kläckte dom i äggkläckningsmaskinen)..( Hade inga surhönor alls nu..)Jag hämtade en äldre , lugn, tålamodig och snäll höna i hönshuset, ( jag VISSTE innan, att hon är väldigt barnkär, och tar hand om allt och alla) Väl hemma, satte jag ihop hönan med kycklingen, som då var 1 dygn, tillsammans i kaninburen. Det var ju rena chansningen..Hönan var bara undrandes och fundersam, lätt kycklingen "hålla på", när kycklingen ville sova under hönan, stod hon upp..Dagen efter hade moderkänslorna kommit, hönan pysslar och håller på med kycklingen, pratar med den hela tiden, när kycklingen vill sova, lägger hon sig ner, det är en fröjd att se dom tillsammans. Du kan se allt i bilder på min blogg!. Lycka till, hoppas det löser sig för er och er  kyckling med!

galdur

• -
« Svar #2 skrivet: 27 feb-12 kl 09:42 »
När jag har otur att det bara kläcks en kyckling har jag den i en kaninbur med värmelampa och en spegel som sällskap! Så fort den är stor nog flyttas den ut i hönshuset till en inhängnad av kompostgaller, där kan den se resten av flocken och får gå där tills den klarar sig helt utan värmelampa!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

summerbreeze

• Småland
    • Höns i Kalvenäs
« Svar #3 skrivet: 01 mar-12 kl 18:45 »
Vi gjorde en chansning med Gunilla, en lugn och fin dv kochinhöna.
Hon var tveksam i början och bara följde kycklingen med blicken var den än gick.
Det ha nu gått fyra dygn, hon är inte så mammig så hon pratar med den, men hon låter den sova under henne.
Kycklingen springer runt och värkar trivas iallafall. :)

lena70

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 mar-12 kl 08:24 »
Vad roligt att höra!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

253 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser