Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rugga på våren??!  (läst 4326 gånger)

Racksund

• Sikta mot stjärnorna. Når kanske till trädtopparna
    • Norrbotten
Rugga på våren??!
« skrivet: 05 mar-10 kl 14:13 »
Jag har oxå en höna som tappar fjädrar så det inte är klokt. Ingen pickar på henne. I höstas då den stora ruggningen var igång, ruggade hon pyttelite. Kan en del ha fel på livscykeln?
Har alltid drömt om att bli bonde! Få se hur det går?

anders 67

• Dalarna
SV: Rugga på våren??!
« Svar #1 skrivet: 05 mar-10 kl 18:22 »
Ung höns brukar inte rugga kraftigt första året på hösten utan småtappar fjädrar hela tiden till sin andra höst.Då brukar de rugga ordentligt om de får.
En annan anledning kan vara att man hade lampan tänd i höstas och då förskjuts ruggningen en tid eller att lyset släcktes,då brukar hönsen börja rugga på en vecka.
Ruggning styrs av ljuset,när det blir mörkare så tappar de fjädrar.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Racksund

• Sikta mot stjärnorna. Når kanske till trädtopparna
    • Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 05 mar-10 kl 19:03 »
Jamen nu börjar det ju ljusna!? Har haft lampan tänd 12 h om dygnet hela vintern.
Har alltid drömt om att bli bonde! Få se hur det går?

Jomark

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 16 mar-10 kl 15:48 »
En av mina hönor som är väl just under året gammal nu, ruggade för nån månad sedan. Jag tror bara att en del följer sin egen rytm. Jag har också haft tänt hela vintern.
Det blir säkert nån ordning på det där ska du se, nästa höst ruggar hon igen  :)
Jag har inga speciella kunskaper, jag är bara passionerat nyfiken.

Dela detta:

* Inloggade just nu

277 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser