Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vägning  (läst 1334 gånger)

Djursam

Vägning
« skrivet: 26 feb-12 kl 11:58 »
Hur gör ni som väger era genbanksdjur, finns det ett bra skonsamt sätt...?

Krågedal

• Östergötland
SV: Vägning
« Svar #1 skrivet: 26 feb-12 kl 12:29 »
Hej. Det har stått om detta i hanegället, kommer inte ihåg vilket nr? Men bla kan du väga så här, lägga djuret i en "jute säck " och väg den i en "hängande våg" Jag har en hushållsvåg som de får stå på, de har nu vant sig vid hanteringen.... <passar då på att kolla ev ohyra mm Lycka till!!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Ronny

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 26 feb-12 kl 12:37 »
Skonsamt - ja en vägning ska ju inte behöva bli plågsam. Den metod som Krågedal beskriver använder jag när jag väger mina gäss. När jag väger höns så ställer jag en kartong på en hushållsvåg och nollar skalan. När det är mörkt och hönsen sitter på pinnen tar jag ner en efter en, väger och sätter tillbaka på plats. Inga problem om man tar det lugnt försiktigt.

Frågan finns besvarad även av "Hönspanelen" på SLK´s hemsida. www.kackel.se
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Gamina

« Svar #3 skrivet: 26 feb-12 kl 15:41 »
Jag väger mina genom att ta hushållsvågen och ställa en kattbur på den. Efter att ha tarerat så stoppar jag in djuren ett och ett i buren och läser av på skalan. Jag gjorde det i år i fullt dagsljus och visst blev de lite stressade men inte värre än att de lugnade ner sig omedelbart när de blev utsläppta. Den som hade det värst var en tupp som jag inte hanterat särskilt mycket men även han lugnade sig omedelbart. De som redan var vägda kom tom fram och tittade på vad jag höll på med.
Genbank för Gotlandshöns

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 26 feb-12 kl 15:52 »
En stor papperskasse hängande i en bagagevåg. Tog hönsen från pinnen på kvällen , en efter en. Det gick bra.
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Djursam

« Svar #5 skrivet: 26 feb-12 kl 16:08 »
Tackar för era förslag :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

335 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser