Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det fria livet verkligen friare?  (läst 1738 gånger)

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Är det fria livet verkligen friare?
« skrivet: 20 okt-06 kl 17:14 »
Det är nu 9 år sedan jag lönearbetade och övergick till att sköta mig själv och enbart ta jobb som jag ville ha på kontraktsbasis (bygga en ny uppfart åt någon villaägare, smida grindar och fönstergaller åt brottsnervösa stadsbor, sälja ägg och kycklingar åt folk som inte vill sponsra wal-mart, sälja timmer och plantor, hämta upp efterlysta personer åt olika "Bonds Men", sälja skinn från fälljakten vintertid m.m m.m).

Och i efterhand kommer reflektionerna.
Visst jag är friare ur synpunkten att jag själv väljer vad jag skall ägna dagen åt, jag är friare att själv välja hur, när och var jag vill arbeta.
Jag kan välja mellan att jobba på förmiddan eller på kvällen eller natten.
Men samtidigt har jag ju även blivit mer uppbunden.
Djuren kräver omsorg. Jag har inte haft en enda sovmorgon på många år nu.
Räkningar och skatter går inte att komma ifrån och ett fritt liv betyder ojämna inkomster.
Som lönearbetare vet man vad det kommer att stå på lönebeskedet varje månad men som frilansande egenföretagande gårdsägare så varierar inkomsterna ganska kraftigt. Vissa månader kan jag tjäna 20 ggr mer än andra men det kan också gå rejält back ibland.
Detta innebär ibland glädje och ibland förtvivlan och stress.

Så vad säger ni andra.
Upplever ni erat fria liv som lättare än lönearbetarens?
« Senast ändrad: 20 okt-06 kl 17:16 av Fred »
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
Re:Är det fria livet verkligen friare?
« Svar #1 skrivet: 21 okt-06 kl 02:15 »
Jag har levt lite som du och jag saknar det. Frihet får man inte-den måste man ta- genom egna beslut. Jag lever inte lika fritt längre-jag lever i Sverige nu. Men det lilla jag har äger det värdesätter jag på ett helt annat sätt. De erfarenheter jag fick utomlands har gjort mig starkare och rikare på många sätt. Jag vågar ifrågasätta saker och ting. Att leva i ett annat land innebär ju faktiskt-att överleva under andra omständigheter. Man måste anpassa sej och det ganska snabbt. Jag är stolt över mej själv för det jag uträttat för andra. Men främs för det jag lärt mig själv.

rufs

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 nov-06 kl 18:16 »
Hejsan!

Det är nog hur man är som person hur man upplever det. Jag sade upp mig från ett fast jobb som jag vantrivdes med något så oerhört.

Jobbade som timvik. i vården utbildade mig och fick en fast tjänst.

Jag trivdes med attfå en fast tjänst. Jagkunde planera,visste när jag jobbar och när jag är ledig.

Visste summan på lönelappen och fick löneförhöjning mm så min lön blev bättre :D

Som tim vik så fick man ju oftast säga ja när de ringde om jobb för sade man nej så ringde de någon annan och man hade inte råd med att säga nej för mycket. Ofta var det korta pass så man jobbade många dagar på rad men kanske 4-6timmar istället.

Som tur var hade jag ett fast jobb när jag blev långtidssjukskriven så jag tycker att tryggheten överväger,jag gillar mitt jobb och fördelarna med att gå på schemarad överväger att gå som tim.vikarie, plus att som anställd är man med på utbildningar etc.

Men det är nog olika från person till person.

tänk_positivt

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 25 aug-07 kl 15:39 »
puttar upp denna tråden. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

250 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser