Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En befruktningsfråga  (läst 1100 gånger)

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
En befruktningsfråga
« skrivet: 26 feb-12 kl 21:52 »
Förra söndagen hämtade jag två Araucanor som är ett år. De har gått i en grupp med Araucana-tupp, dock var deras ägg inte befruktade (lade in ägg från dem i kläckaren, inget hände och jag knäckte 2 ikväll och de var obefruktade)
Nu till frågan: De går nu i min grupp med Hedemora och jag har sett att tuppen har parat den ena i tisdags, hur lång tid kan det ta tills äggen är befruktade ??? Jag sätter igång min lilla kläckare igen om ca. 2 veckor, hoppas då att det kan bli kycklingar fast då blir det korsning med Hedemora. Kan det fungera med den korsningen?
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: En befruktningsfråga
« Svar #1 skrivet: 27 feb-12 kl 08:09 »
Araucanor är en lite klurigare ras när det gäller befruktning pga rumplösheten. Att dom saknar prästnäsa gör att hönan inte kan vika stjärten åt sidan vid parning vilket gör det svårare att komma till för tuppen. PÅ vissa hönor viks rygfjädrarna ner över Kloaken vid parning så att tuppen inte kommer till alls. Araucanatuppar har okså svårare då dom inte har någon stjärt att balansera med, vilket gör det klurigare för dom att träffa rätt.

Araucana X Araucana är därför inte alltid lätt att få till bra befruktning på.

Det är säkert större chans att få befruktade ägg efter din hedemoratupp  :D

Rent tekninskt brukar det ta 3-4 dagar innan man får befruktade ägg om man sätter in en tupp till hönor. Men ibland tar det längre tid. Det beror på att hönor kan "bajsa ut" sperman från tuppar dom inte gillar. Om hönorna är kräsna kan det i värsta fall ta veckor innan dom accepterar en ny tupp.

Det kan hända att även din hedemoratupp lyckas bättre med befruktningen om du klipper dina araucanahönor där bak. Om du klappar dom över ryggen så ser du vilka fjädrar som trycks ner över kloaken. Klipp bort dem.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
SV: En befruktningsfråga
« Svar #2 skrivet: 27 feb-12 kl 09:53 »
Tack för svar! Men oj, nu blev det avancerat tycker jag! Avvaktar nog då först och ser om de lyckas på egen hand innan jag ger mig på att klippa med sax :P När jag ska starta kläckaren om ca 2 veckor så stoppar jag in ett gäng Araucana ägg och lyser dessa efter en vecka och ser jag inget då så är de ej befruktade antar jag. De kan med andra ord var befruktade med min tupp om jag har tur. :D
Annars blir det bara Hedemora ägg i kläckaren.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

284 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser