Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Provat ägglampa ?  (läst 2816 gånger)

Lycka

• Ångermanland
Provat ägglampa ?
« skrivet: 27 feb-12 kl 19:07 »
Har någon provat ägglampan?
 där man ställer ägget i en hållare och trycker på ljuset.?
Hedemorahöns

David97

• Gäst
SV: Provat ägglampa ?
« Svar #1 skrivet: 27 feb-12 kl 19:11 »
Har någon provat ägglampan?
 där man ställer ägget i en hållare och trycker på ljuset.?

Fick min idag, den verkar funka (Lös ett oruvat ägg) men äggen jag har i kläckaren är inte gamla nog att lysa än.. Men det är ju lättare, o det går snabbare än med en vanlig lampa!

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #2 skrivet: 27 feb-12 kl 19:12 »
Klarar den maran och isbarägg?
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

David97

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 feb-12 kl 19:15 »
Enligt hon jag köpte den av ska den göra det.. Men har inte så mörka eller gröna ägg.. Men har en Araucanatupp i flocken så vi får se ;)

Det finns ju lampor för mörka ägg, o den klarar ju utan tvekan vita ägg då, så ska man köpa en, ska man köpa en som är för mörka ägg.

De är ju dyrare, men man tjänar på det i slutet, då med en ''svag'' lampa kan du bara lysa de ljusa äggen..

lena70

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 feb-12 kl 20:35 »
En ägglampa är jättebra att ha..Köpte min via nordpost, är för bruna ägg, kostade ca 350 kronor, värd värd pengarna, nu behöver jag aldrig undra, vad som händer inuti äggena..

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 28 feb-12 kl 07:50 »
Ja den finns också i utförande för bruna ägg.
Tänkte närmast på att man bara behöver en hand för att kolla.
Det var den jag ville ha en åsikt om
Har en vanlig. ;)
Hedemorahöns

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 28 feb-12 kl 08:49 »
Jag har en vanlig handhållen ägglampa för mörka ägg av denna modellen:

För många år sedan byggde jag en boxlampa av en trälåda från Ikea, en stark lågenergilampa och med ett hål i locket som man sätter ägget i. Detta är inte min men en bild från en DIY beskrivning med samma princip

Boxlampan är ju lite samma princip som Brinseas Ovaveiw

Mitt hemmabygge funkade superbra men jag använder det inte för det tar för lång tid att lysa när man måste plocka varje ägg ur ruvbacken. I mitt fall kan det röra sig om 100-200 äggper lysning under högsäsongen. Jag är desutom rätt fumlig så jag försöker undvika att hantera äggen mer än nödvändigt då det minska risken att jag gör sönder dem :P Med den handhållna lampan kan jag snabbt lysa alla ägg utan att plocka dem ur ruvbacken. Är det något ägg som är tveksamt kan jag lyfta upp och dubbelkolla just det ägget.
Boxlampan är dock väldigt pedagogisk om man ska visa för andra eller om man vill fotografera ägg under lysning. Om man har grejerna hemma kan man ju bygga en bra ägglampa själv utan att det kostar något och har man inte så många höns funkar den kanon. Här är länken till DIY beskrivningen
http://www.love4myplanet.com/easy-diy-egg-candler.html
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lycka

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 28 feb-12 kl 09:24 »
Tack tack ska be Guben bygga en.
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

203 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser