Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färg nedärvning Grå höna.  (läst 1937 gånger)

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
Färg nedärvning Grå höna.
« skrivet: 27 feb-12 kl 19:24 »
Om två veckor ska jag lägga in ett gäng Hedemora-ägg i kläckare men jag undrar hur det är med färger. Jag ser ju vilken höna som har lagt vilka ägg!
På bilden från höger är det först tuppen som troligen befruktar alla ägg då han är "överste-tupp" Nummer två är "ull-tuppen" han har inte kommit åt att para någon höna än vad jag sett, han har dock börjat försöka uppvakta men "överste-tuppen" säger ifrån. Nummer tre på bilden ruvar nu så henne får jag inga ägg på.
Det är nr. fyra, den svarta med ljust i kragen och nr. fem, den "grå" eller vad nu hennes färg heter som jag kan samla ägg ifrån.
Vad ger de två hönorna för ev. färger på kycklingarna, blir det någon skillnad? eller blir det fler "grå" om jag bara tar den grå hönans ägg och fler svarta om jag tar bara hennes ägg? Eller det kanske är dumt då det blir helsyskon av allihopa ??? Jag ska sälja kycklingarna senare då jag inte kan spara alla pga. platsbrist till hösten.
Hoppas det inte blev för krånglig fråga så att någon kan svara!
Glömde bifoga bilden :P
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

David97

• Gäst
SV: Färg nedärvning Grå höna.
« Svar #1 skrivet: 27 feb-12 kl 19:31 »
Beror på vad föräldrarna var för färger, de kan ju ha anlag för andra färger, o Hedemora som har så otroligt många färger, kan det nog bli lite ljusare färger också!

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #2 skrivet: 27 feb-12 kl 19:39 »
Ok, jag vet inte vad hönornas mamma var för färg men jag tycker mig komma ihåg att hönornas pappa var ljusare än min tupp och ljusare runt kragen men jag är inte alls säker.
Med andra ord kan det bli vad som helst ändå, även om jag tex. bara tar ägg av den grå hönan?
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

David97

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 feb-12 kl 19:48 »
Japp! Lantraser har ingen standard, o finns därför ina regler för hur färgerna ska vara etc.. Så det kan poppa ur vad som helst (vilken färg som helst)

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #4 skrivet: 27 feb-12 kl 19:52 »
Då tar jag ägg från båda så får vi helt enkelt se vad det blir för färger som kommer fram! Hade gärna velat ha en vete- eller lax färgad höna så då finns möjligheten även om inte mina hönor har den färgen!

David97

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 feb-12 kl 19:57 »
Men bli inte besviken om det blir andra färger, kommer nog en heldel mörka också, men ljusa KAN komma. Då de antagligen ha anlag för ljust, o tuppen är ju Lavendel (?) så, lite ljust kan det nog komma :)

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #6 skrivet: 27 feb-12 kl 20:35 »
Jag ser att det är fel bild, dottern har beskurit bort "över-tuppen" >:( han som får para alla hönsen! Här kommer en ny bild där tuppen då är längst till höger, han är ljus färgad vid hals och på kroppen med mörkare neråt benen och på stjärten ;D. Den grå "ull-tuppen" är inte dominant och har hittils inte parat någon vad vi sett, över-kuckun säger ifrån direkt (:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser