Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slaktat min första vaktel  (läst 940 gånger)

evel

• Uppland
Slaktat min första vaktel
« skrivet: 28 feb-12 kl 19:15 »
Fick akutavliva en av vaktlarna efter att de andra gett sig på den och pickat den halvt fördärvad och den hade nog inte klarat sig många timmar till  :'( Eftersom det var min första gång så blev det lite som det blev. Har kikat en del på Linkosos hemsida och hade väl det grundläggande klart för mig. Men eftersom de pickat sönder hela gumpen, "långt in i" kändes det inte riktigt som en normal slaktning och urtagning.

Men egentligen är väl min fråga som sådan... Skulle ni äta köttet? Jag klippte "rent" där de hade pickat sönder, men hur hygieniskt blir det med tanke på vad de skadat under sin pickning?
* Hundar * Katter * Hästar * Vaktlar *

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Slaktat min första vaktel
« Svar #1 skrivet: 28 feb-12 kl 19:20 »
Skölj vakteln noga med rent kallt vatten, och tillaga väl. Ät och njut.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

203 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser