Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ungtackor med lite mjölk  (läst 995 gånger)

merit

• Västergötland
Ungtackor med lite mjölk
« skrivet: 02 mar-12 kl 09:48 »
Vi har nu 2 ungtackor som lammat och fått 2 lamm var, problemet är att ungtackorna har knappt nån mjölk. Kommer jättelite råmjölk. Är det vanligt att ungtackor får väldigt lite mjölk? Vi har stödutfodrat lammen då vi anser att tackorna har för lite mjölk till 2 lamm. Är det bättre att vänta och betäcka ungtackor till nästa säsong?
merit

ardagan

• Ångermanland
    • HeLe Gård
SV: Ungtackor med lite mjölk
« Svar #1 skrivet: 03 mar-12 kl 17:10 »
Det har inte jag upplevt men däremot spelar vad för grovfoder roll, hur mycket kraftfoder och framförallt hur mycket rent vatten djuren har tillgång till.

Ser du på lammen att de får lite mat eller är det när du mjölkar tackan? Det kan ju vara så att hon inte släpper ner mjölken till dig men till sina lamm.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Ungtackor med lite mjölk
« Svar #2 skrivet: 03 mar-12 kl 17:18 »
Hur verkade lammen innan ni började mata dem, var de slöa eller pigga?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

314 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser