Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp om/med Tuppslakt!  (läst 3697 gånger)

MittUtopia

• Skåne
Hjälp om/med Tuppslakt!
« skrivet: 02 mar-12 kl 13:08 »
Idag blev vår stor-tupp Jovi slaktad. Han fick snedtändning för några dagar sen, attackerar barnen och sina hönor ( har fortsatt sen dess) så idag blev han huvudlös.  :-X
Var med under slakten för första gången (utförde inte handlingen) och ska nu för första gången äta mina egna djur.

Men hur fasiken gör jag nu?!
Vi hängde honom på logen upp och ner för blodet skulle ut.. Hur länge?!
Plockningen?! Har aldrig gjort det men läst om det, skållning och så... Lika förvirrad ändå!
Är det svårt att flå?! Äter inte skinnet ändå ju...
Tömningen på innehåll?!
Kan någon komma med utförlig slakt- och förberedelseinfo till en gröngöling som mig?!
Gärna "dummies" versioner! ;)  ::)
-Ditt liv är summan av alla dina val-

tinna.m

• Skåne
SV: Hjälp om/med Tuppslakt!
« Svar #1 skrivet: 02 mar-12 kl 13:15 »
Kolla på Linkoso's hemsida.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

MittUtopia

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 02 mar-12 kl 14:49 »
Kolla på Linkoso's hemsida.

Nar jag kollat- fasiken vad bra info och utförlig demonstration!
Känner mig betydligt varmare i rocken efter både stillbilder + text och video + text..
Detta borde ALLA med höns (och utan) se!
Det blir nog flå-versionen för mig...  Verkar lättare.
Får prova plockning nästa gång... Det lär bli en hel del tuppar av mina kycklingar börjar jag ana...

Om linkoso ser detta: Tackar HJÄRTLIGAST för superb sida/info!!!

hajens

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 02 mar-12 kl 18:00 »
wow, vilken bra sida. Det såg verkligen väldigt easypeasy ut att både avliva och efterhantering.
Här är också övertal av tuppar som kanske bör antalsreduceras.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

näshulta

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 02 mar-12 kl 21:12 »
Ja hennes sida är suverän!

Men faktiskt så är det inte alls svårt att plocka. Bara man har tillräckligt varmt vatten.

Mvh Gabriella

David97

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 mar-12 kl 21:38 »
wow, vilken bra sida. Det såg verkligen väldigt easypeasy ut att både avliva och efterhantering.
Här är också övertal av tuppar som kanske bör antalsreduceras.

Du har inte tänkt på att hon har närmare 200 höns? O då blir det endel tuppar till övers + att hon tar emot tuppar för slakt.. O kalkoner och ankor.. Så för hon är det inga problem ;)

Jag har 2 tuppar som måste bort, men jag kan inte göra allt själv.. O pappa ''har inte tid'' men ska försöka få han o va med i helgen!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 02 mar-12 kl 21:44 »
Men faktiskt så är det inte alls svårt att plocka. Bara man har tillräckligt varmt vatten.
Det går faktiskt utmärkt att torrplocka, bara man är någorlunda snabb och plockar direkt efter avblodning, när kroppen fortfarande är varm.
Jag har 2 tuppar som måste bort, men jag kan inte göra allt själv.. O pappa ''har inte tid'' men ska försöka få han o va med i helgen!
Skaffa slakttratt, så kan du göra det ensam.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

MittUtopia

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 02 mar-12 kl 23:26 »
Då har jag flått och tagit ur min första tupp!
Fy katten vad jag är stolt över mig själv. Hade youtube och linkosos video igång, pausade, startade, följde stegvis.
Gick så bra det bara kunde på första försöket, fick en fin fjäderdräkt (men hade fått blod på sig vid slakten så den ska kasseras efter fotografering och lärde mig en hel del anatomi.
Köttet liknade inte nåt ica-kött, det var mycket mörkare. Antar att det smakar lite vilt?!
Han var Araucana/Silkes så dessa jäkla "pälsfjädrarna" fastnade överallt!
Nu ligger han tvättad och fin i frysen!
Ska leta upp ett bra recept på tupp och sen blir det första gången för det också!

hajens

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 02 mar-12 kl 23:31 »
Då har jag flått och tagit ur min första tupp!
Fy katten vad jag är stolt över mig själv. Hade youtube och linkosos video igång, pausade, startade, följde stegvis.
Gick så bra det bara kunde på första försöket, fick en fin fjäderdräkt (men hade fått blod på sig vid slakten så den ska kasseras efter fotografering och lärde mig en hel del anatomi.
Köttet liknade inte nåt ica-kött, det var mycket mörkare. Antar att det smakar lite vilt?!
Han var Araucana/Silkes så dessa jäkla "pälsfjädrarna" fastnade överallt!
Nu ligger han tvättad och fin i frysen!
Ska leta upp ett bra recept på tupp och sen blir det första gången för det också!

flådde du i samband med slakt, eller hängmörade du innan. Isåfall hur länge?
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

MittUtopia

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 02 mar-12 kl 23:44 »
Han hängde allt för kort tid. Blev bara ett halvt dygn i 15 grader och innan flådd. Så det blir väl en seg jäkel... Men men, man lär så länge man lever...
Nästa gång ska jag låta hänga längre.
Det som för mig kändes "bra" med flådd efter lite häng var att jag slapp känna någon värme från kroppen (nydöd). Det gick lätt att flå ändå. Lossnade hur enkelt somhelst!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #10 skrivet: 03 mar-12 kl 00:16 »
Det som är segt på en tupp är låren.Kropps köttet är inte segt . Gör en god currygryta o låt puttra länge .
Vi käkar 1års tuppar här utan problem.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #11 skrivet: 03 mar-12 kl 06:59 »
Jag nackade en tupp född i höstas förra veckan.
Han fick koka med lök, morot, salt o kryddor tills köttet släppte från benen=mört! Sen silade jag av spadet o kokade (reducerade ner till hälften) medans jag plockade av allt kött från kroppen. Gjorde en supergod gräddsås av skyn o lade i köttet så det blev varmt, serverade med pot o lingongsylt. Såååå gott!!! Blir lite åt kallkonkött hållet med egna tuppar som inte köttet är drivet på något vis, mörkare o mkt mustigare o godare smak.

Jag flår alltid när vi slaktar tupp, blir så jäkla mycket dun o fjädrar överalllt på allt annars.... Tycker det är superenkelt att bara "klä av dom" kostymen.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

MittUtopia

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 03 mar-12 kl 09:15 »
Me mums vad det lät gott!
DET ska jag prova! Tack för tipset! :)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #13 skrivet: 03 mar-12 kl 17:35 »
Nar jag kollat- fasiken vad bra info och utförlig demonstration!
Känner mig betydligt varmare i rocken efter både stillbilder + text och video + text..
Detta borde ALLA med höns (och utan) se!
Det blir nog flå-versionen för mig...  Verkar lättare.
Får prova plockning nästa gång... Det lär bli en hel del tuppar av mina kycklingar börjar jag ana...

Om linkoso ser detta: Tackar HJÄRTLIGAST för superb sida/info!!!

Tack :)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

JohlinsHedemorahöns

• Gästrikland
« Svar #14 skrivet: 05 mar-12 kl 12:40 »
Vi slaktade i helgen... Vi gjorde färs på låren och tog reda på bröstfiléerna och la dem i separata påsar. Sex tuppar gav drygt 3 kg kött totalt. Tuppfärs är riktigt trevligt till tacosen.

kurt

« Svar #15 skrivet: 06 mar-12 kl 17:26 »
När det gäller plockning, så kanske man kan inspireras av hur de plockar lunnefågel med maskin på Färöarna:

http://www.dr.dk/nu/player/#/soeren-ryge/31029

Dela detta:

* Inloggade just nu

237 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser