Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ekologisk isolering  (läst 26620 gånger)

PetraW

• Gäst
Ekologisk isolering
« skrivet: 22 okt-06 kl 17:56 »
Jag ska isolera en friggebod, men vet ej vilken typ av isolering jag ska välja och var jag ska få tag i den. Någon som har någon idé?

Funderar på fårull, lin eller spån. Men var kan jag få tag på detta? Vill ej använda mineralull etc.

Behöver någon slags matta eller skivor som jag själv kan sätta upp.  Någon som vet om det finns något företag som säljer något liknande i Skåne med omnejd, eller om det kan leveraras till överkomlig kostnad.

Skulle bli väldigt tacksam för tips.

/Petra

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Ekologisk isolering
« Svar #1 skrivet: 22 okt-06 kl 21:25 »
Spån kan man få tag på hos ett sågverk eller om du har Granngården eller liknande butik i närheten som säljer balar med spån till hästägare.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

PetraW

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 okt-06 kl 08:53 »
Tack för tipset. Jag tänkte dock mest på var jag skulle kunna köpa färdig isolering, typ plattor eller liknande som man själv kan sätta upp och sedan spika panel utanför.

Ingen annan som vet något inköpsställe, eller måste man ge sig utanför Sveriges gränser för att isolera ekologiskt?

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #3 skrivet: 23 okt-06 kl 10:03 »
Hej PetraW

Välkommen till forumet.

Du skulle kanske kunna använda torv som isolering, finns att köpa i block/skivor.
På sidan Blocktorv hittar du en del företag. Det finns en karta på sidan så du kan se vilket företag som finns närmast dig.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

PetraW

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 okt-06 kl 11:10 »
Tack för svar!

Jag ska kolla upp blocktorv och se om det går att leverera till södern. Verkar vara bra att isolera med.

Synd att det ska vara så svårt att hitta ekoisolering i sitt närområde.  Inte konstigt att folk i allmänhet bara fortsätter i det traditionella med alla miljögifter när det finns så få tillgängliga alternativ.

Har letat på nätet en hel del i dag. Just eftersom jag bara behöver så lite isolering (boden är 10 kvm) så blir det ju inte ekologiskt eller ekonomiskt om jag ska åka långt för att få tag på det.

Om någon skulle ha någon isolering över vid bygge att sälja i Skåne så tipsa mig gärna.

Elmamafo

« Svar #5 skrivet: 24 okt-06 kl 00:28 »
Vi har isolerat vårt hus med linullsskivor. Man får vässa kniven väldigt ofta om man skall skära i dem, men för övrigt är de väldigt trevliga att hantera och det luktar som om man arbetar med höskörden. Däremot vet jag inte om det är så lätt att få tag på dem i Skåne.

sama

• Renovering av trähus
« Svar #6 skrivet: 11 nov-06 kl 09:43 »
Jag har isolerat väggar med linisolering på rulle från http://www.isolina.com/se/  beställd från Cleassons trätjära i Göteborg http://www.claessons.com  

De levererar nog till hela Sverige tror jag om du inte lyckas hitta någon närmare återförsäljare.

/sama
Jag har kluddat ner lite av renoveringsbesvären på: www.floby.nu

wikhall

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 nov-06 kl 14:48 »
Hej.

Ekologisk isolering finns i massor.

Yes, Torv är kanonbra. Fårull är inte dumt alls om du får tag i kvaniteter av det.

Jag rekommenderar annars:

Ekofiber: www.ekofiber.se, återvunnet tidningspapper.
Vanligt i ekologiska modulenthus (!) Såna finns faktiskt...

Termoträ: www.termotra.se = sågspån som sprutas in, med flamskydd av borax.

Linfiber som sagt, kanon! Lin till drev finns också, fast det är billigare att skaffa via hembygdsföreningar, om det går, än att köpa i byggnadsvårdsbutiker.

Hampa är vad jag själv tänker använda i Trossbottnen, i lösull. Det finns åtskilliga bönder som odlar hampaull idag till framför allt pellets- och bricketttillverkning.

Kontakta Petter, hans granne i Falköping har kontakter.

Hampa kan också köpas beredd från www.nordicnaturfiber.se i Laholm.

Angående spån rekommenderar jag kutterspån, de tycker jag är bäst. Kolla på möbelsnickerier, de blir oftast glada om folk kommer och vill ha, spånen medför problem för dem.

Detta är saker som är ganska lätt att få tag i, jag rekommenderar annars boken "Byggekologi" av Varis Bokalders, han tar upp det mesta i den.

Allt är bra utom Mineralull, cellplast och frigolit. För den som inte vet så innehåller mineralull PUR (Polyuretan) som bindemedel. Detta frigör hela tiden isocyanater, en extremt giftig kemikalie som även i små mängder ger hälsopåverkan på bl a astmatiker.

Mineralullen kom med förevändningen att den skulle vara brandsäker. Man kan definitivt snacka om att "slänga ut bebisen med badvattnet" eftersom vetenskapliga undersökningar visat just på att isocyanater frisläpps i stor mängd just vid termisk uppvärmning. Brand alltså.

Om du blev innebränd levande förr alltså så dör du idag av rökförgiftning först...

Nej. Isolera ekologiskt, det är det enda hållbara. Släng mineralullen på deponin på tippen där den hör hemma!
« Senast ändrad: 16 nov-06 kl 14:51 av wikhall »

Eulalia

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 nov-06 kl 15:00 »
fråga från en nyfiken; är inte fårull mycket brandsäkert också?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #9 skrivet: 16 nov-06 kl 15:53 »
fråga från en nyfiken; är inte fårull mycket brandsäkert också?

Hakar på med fler frågor. Kan man använda fårullen rå så att säga? Alltså direktklippt från fåret? Är det risk att det går ohyra i ullen när den ligger och isolerar?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

konijn

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 20 nov-06 kl 16:14 »
Har også tenkt  å bruke saueull (altså fårull) som isolering og har undersøkt litt rundt omkring. Noen har gode erfaringer med å bruke uvasket og ubehandlet. De fleste produsenter av ullmatter bruker borax (en type salt) til å beskytte ullen ytterligere mot brann og i tillegg mot udyr. Borax finnes rundt omkring  oss i naturen og som jeg fikk vite er dette ikke noe virkelig "gift". Boraks fås kjøpt  blant annet hos smeden eller forhandlere for smiutstyr. Sprayes eller strøes over ullen (holder på å finne ut av hvor mye).  
Jeg fikk et større parti ull gratis av en bonde. Ull er dessverre ikke verdt så mye lenger, men det byr på muligheter å kunne anvende det som en "billig" og skikkelig bra isolering. Ull har dessuten fantastiske gode egenskaper: se under.
Er det ingen som har erfaringer med bruk av saueull som isolering da?
En tip til: Mot mus strør man godt med lesket kalk på isoleringen!!

PetraW

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 26 nov-06 kl 21:45 »
Prisuppgifter på isolering

Först - tack för alla värdefulla tips som har underlättat för mina efterforskningar. Synd att priserna blir så höga. Exempel:

För min bod som är 10 kvm behövs isolering för cirka 40-45 kvm. Pris med frakt blir 4250 kr för linisolering från Göteborg till Skåne. Om jag själv hämtar hampa isolering i Laholm kostar detta 3800 kr UTAN frakt, bensin och släp.

Lite väl mycket för en friggebod. Men jag ger inte upp. Återkommer här när jag hittat något ekonomiskt riimligt alternativ. Allt för att slippa traditionell isolering. ;)

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #12 skrivet: 01 dec-06 kl 08:39 »
Kolla med nån som har får, många brukar bara slänga bort ullen i alla fall. Ring till länsstyrelsen och be att få prata med nån som håller på med djur på lantbruksenheten. De brukar ha stenkoll på olika gårdar med specialinriktning.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #13 skrivet: 01 dec-06 kl 13:48 »
Vet att jäg läste i tdiningen Land för några år sedan att ett företag höll på att utveckla just detta med fårull som issolering...

goglade lite - sökord  fårull isolering

hittade bl a dessa länkar.

http://www.novator.se/kretslopp/0204/ekobygg.pdf

http://www.novator.se/kretslopp/0204/s41-44.pdf

http://www.viivilla-energiochvarme.se/articles.asp?mode=ShowArticle&articleid=309&Cat=&sCat=173
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Ajon

• -
« Svar #14 skrivet: 11 dec-06 kl 00:25 »
Vi håller på att rusta gammalt hus, vi ville gärna använda ekologisk isolering, då den ekonomiska situationen inte tilllät det fick vi möjlighet att ta mineralull från en husbyggarfabrik som ligger i närheten. De får en massa spillbitar över som de inte har tid att använda, detta slängs och blir avfall. Vi resonerade som så att då är det i alla fall bättre för miljön om vi tar hand om de, de blir skitglada att bli av med det för de måste betala för att bli av med det. Har nu precis isolerat klart det nya köksgolvet.
Vi bor utanför Valdemarsvik, har två barn och hund, katter, Gotlandskaniner, Kindahöns, Svensk blå anka, fjällkor, linderödsvin, nordsvenska brukshästar som skötter jord- och skogsbruket. Odlar fett med grönsaker. Tror på den svarta fanan.

louise

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 13 dec-06 kl 22:19 »
Kutterspån funkra alldeles utmärkt och är billigast. Själv har jaginte hittat nån firma som ger bort spån, det är tydligen en guldgruva idag, men 20 spänn för 100 liter, vad tror ni om det?

aino

« Svar #16 skrivet: 17 dec-06 kl 08:29 »
En fråga om ekofiber: Hur miljövänligt är det? Man tillsätter ju nåt för att det ska bli brandbeständigt... Hade en diskussion i skolan om det och man kom fram till att det nog inte var så bra eftersom man tillsatte just detta ämne - var det kanske borsalt?

Yehala

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 03 jan-07 kl 01:23 »
många föreslår fårull... man får ju stora mängder gratis av grannarna... men hur är det egentligen - hur är hållbarheten av fårull i väggarna? lukt? hur får man det att bli sammanhängande och heltäckande och inte klumpa sig längst ner? Vilken fuktighet bör ullen ha innan man bygger in den för att inget otäckt ska ske? Kan den förvaras i uthus eller bör den "torkas" inomhus innan ?  

Vem har erfarenhet av fårull som isolering? länkar?

Danjel

« Svar #18 skrivet: 11 maj-07 kl 11:48 »
Undrar samma sak som Yehala skrev i sitt inlägg 3 jan angående isolering med fårull.
Finns det någon som har erfarenhet av isolering med fårull? och i så fall inte bara som drevning till fönster eller mellan timmerstockar.

Hade eventuellt tänkt att isolera ett vindsbjälklag i ett gammalt torp med fårull.
I tyskland finns fårullsmattor att få tag på. Dessa vet jag är impregnerade med Borsalter och även med insektsmedel för att skydda från Malangrepp. Jag hade tänkt ta ull från en lokal bonde. Frågan är då vad som händer om man inte impregnerar ullen mot Mal... Kommer man få en Malepidemi i vindbjälklaget då? Kommer ullen börja lukta? Måste man tvätta den och impregnera den så tappar man ju snart fördelarna med ullen och är ju då bättre att ersätta med kutterspån el. likvärdigt.

Om det är nån som har erfarenhet av detta så är jag tacksam för synpunkter.

marivio

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 14 maj-07 kl 13:01 »
Jag håller på och ska isolera med ull. Fick av en granne i vintras och har rensat den från spillning och sett till att den är någorlunda torr. Nu står den i papperskassar (40 st, 1 kasse/får) på min vind och där har den stått sen i januari utan att lukta ett dugg, trots operfekt rensning, så lukten tror jag inte är något problem. Däremot mal- och mössproblemet är fortfarande olöst så jag har inte kommit längre.
Malörtsindränkning? Malen vitpeppar? Vill inte använda borsalt eftersom det är omdiskuterat.

Dela detta:

* Inloggade just nu

136 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser