Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sälja gård och köpa nytt  (läst 1907 gånger)

Vargerik

• Gäst
Sälja gård och köpa nytt
« skrivet: 04 mar-12 kl 18:16 »
Medsnåljåpar! :)

Jag står i begrepp att sälja min gård som jag nu ägt i 10 år och köpa nytt.. Jag räknar kallt med att ligga ca 1M plus jämfört med inköpssumman.. Nu, måste jag köpa något dyrare för att få skjuta upp reavinstskatten? Kan jag vattna i och t ex bygga en maskinhall på det nya stället om detta kostar mindre än det gamla? Kan jag köpa två ställen (gård & lägenhet)?

Skulle kännas surt att skicka 300K i gapet på skatteverket.. ;)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Sälja gård och köpa nytt
« Svar #1 skrivet: 04 mar-12 kl 18:18 »
Vad jag förstått så går det inte att skjuta upp reavinstskatten, oavsett vad du köper för bostad efter att ha sålt med vinst. Det är bara att betala skatten.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Halte

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 mar-12 kl 18:26 »
Medsnåljåpar! :)

Jag står i begrepp att sälja min gård som jag nu ägt i 10 år och köpa nytt.. Jag räknar kallt med att ligga ca 1M plus jämfört med inköpssumman.. Nu, måste jag köpa något dyrare för att få skjuta upp reavinstskatten? Kan jag vattna i och t ex bygga en maskinhall på det nya stället om detta kostar mindre än det gamla? Kan jag köpa två ställen (gård & lägenhet)?

Skulle kännas surt att skicka 300K i gapet på skatteverket.. ;)
Är fastigheten en lantbruksfastighet räknas det väl per automatik som ett företag.. Iaf var det så när jag köpte min gård för några år sedan. Värdet av företagsdelen var procentuellt lika som taxeringsvärdet mellan bostadshuset och mark/ekonomibyggnader, i mitt fall c:a 50% och 50%. Det gjorde alltså att jag bara kunde kvitta vinsten mot mitt sålda hus mot 50% av anskaffningsvärdet på gården.
Det borde vara samma sak när man säljer i så fall, d.v.s. att man kan skaffa en annan gård, med dyrare företagsdel, och en lägenhet, dyrare än privatdelen, för att undvika reavinst..

Men ta inte mitt ord  i denna fråga.. Jag tänker bara högt egentligen.
« Senast ändrad: 04 mar-12 kl 18:29 av Halte »

Halte

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 mar-12 kl 18:32 »
Vad jag förstått så går det inte att skjuta upp reavinstskatten, oavsett vad du köper för bostad efter att ha sålt med vinst. Det är bara att betala skatten.
Jo men visst får man det även nu för tiden? Det är väl bara det at man måste betala någon procentsumma på det uppskjutna beloppet i någon form av årsavgift.. Har för mig att det är så..

Ren Hals

« Svar #4 skrivet: 04 mar-12 kl 18:43 »
Visst kan man som privatperson begära uppskov med att betala reavinstskatt på vinsten. Det sura är att det numera kostar 0,5 procent ränta på uppskovsbeloppet årligen:

http://www.skatteverket.se/privat/skatter/fastigheterbostad/forsaljningavprivatbostad/uppskov.4.6d02084411db6e252fe80009532.html

Om gården drivs som ett företag i aktiebolagsform går det att komma undan reavinstskatt genom att sälja bolaget - inte gården. Med lite bokföringstrollkonster slipper man reavinstskatt helt då.

Dela detta:

* Inloggade just nu

280 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser