Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om Lantrasen Hedemorahöns  (läst 33477 gånger)

Sia

• Dalarna
Om Lantrasen Hedemorahöns
« skrivet: 22 okt-06 kl 23:08 »
Hej!
jag har länge undrat varför dom är så fruktansvärt populära dom där hedemororna. ???
Jag kan förstå att det är roligt att bevara en gammal lantras med genbank osv.  
Men, alla vill tydligen ha dom!? även dom som inte är bevarande-intresserade....  
(eller kan det vara geografiskt, jag bor i södra dalarna)
Är dom ruskigt personliga eller?
Vad jag har förstått så producerar dom inte så mycket mer än andra hobbyraser, så det kan ju inte vara det.
Hjälp mig få klarhet. :)
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

ginnie

• Gäst
SV: Om Lantrasen Hedemorahöns
« Svar #1 skrivet: 23 okt-06 kl 08:35 »
Hej
Jag tror att de har blivit  en mode ras.
Personligen har jag dem, för att de är mycket trevliga och härliga.
Det finns många raser att välja på, man får nog prova sig fram.

Lycka
 Ginnie

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #2 skrivet: 23 okt-06 kl 18:30 »
Har själv "testat" några olika lantraser samtidigt och har märkt att hedemororna klarat sig bäst från sjukdomar....peppar..peppar....och även visat sig vara långlivade och värpa långt upp i åren ;D
Dessutom är de trevliga och inte minst "lagoma" (bättre svenskt ord får man leta efter ::)
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 23 okt-06 kl 19:47 »
Jag köpte Hedemorahöns och Skånska Blommehöns för 7 år sedan.
(Efter att ha haft Plymouth Rock i flera år.)
Har inte märkt någon skillnad i hälsotillstånd mellan mina djur av Hedemora-Skånsk Blomme.

Upptäckte sen med tiden att det var Blommehönsen som passade mig bäst.
Lite mera "fart" i dem och mera tåliga för att bli "översprungna" av kor och hästar  ;D situationer där mina Hedemoror blev väldigt rädda/skärrade...

Mina älsta Blommehönor är alltså 7 år nu.  :)

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 23 okt-06 kl 22:49 »
Kan bara säga - Jag gillar verkligen rasen! Har 'dragits med' den i många många år... och aldrig ångrat en sekund.

Trevliga hönor; lugna och pratglada
Goda värpare
Ruvar gärna (FÖR gärna nästan)
Bra mammor
Olikfärgade; aldrig två exakt likadana
Lagom stora
Friska
Snygga i utseende och form
Blir gamla om de får vara friska och man inte nackar dem
Värper till sen ålder

Tuppen är duktig att vakta de sina. Han gör det med bravur och klarar galant att befrukta 20-25 st hönor ensam. Han är dessutom snygg att se på i sin vackra fjäderskrud, med sina 'byxor' och med sin raka och relativt låga kam. En stolt kille!
Enda nackdel: Tuppen gillar inte så särskilt gärna fler tuppar i flocken. Då jagar han.

Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
« Svar #5 skrivet: 27 okt-06 kl 08:22 »
En hedemorahöna är otroligt söt i sin rundhet och man får så många fina färger i sin trädgård när man har en hedemoragrupp, tillsammans med härdigheten och temperament gör nog hedemora till ras som är lättälskad även av nybörjare. Själv tänker jag ibland att jag borde ha svarthöns eller orusthöns istället eftersom jag bor i det området, men jag gillar inte faxiga och flygiga hönor än!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 22 feb-08 kl 09:07 »
Hur många ägg om år värper Hedemorahönsen ?

Nu menar jag inte det som står i böcker och på internet utan
hur många ägg värper just dina Hedemorhöns per år ?

(jag har noll koll på mina  :-[ men i år 2008, tänker jag skriva upp alla ägg dom värper
bara för att se antalet)

Jag tycker att uppgiften 150 ägg om år som man kan se på vissa hemsidor, låter orealistiskt mycket! ??
(5 hönor skulle ju då värpa 750 ägg om år och 10 hönor 1500 ägg om år !  :o
« Senast ändrad: 15 mar-08 kl 12:22 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Lycka

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 22 feb-08 kl 15:03 »
Uppskattningsvis ett ägg varannan dag,
med uppehåll, Okt- februari
« Senast ändrad: 22 feb-08 kl 16:04 av Lycka »
Hedemorahöns

Tedarix

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 22 feb-08 kl 17:25 »
Hej Grimla!
Tyvärr har jag inte heller räknat äggen ett helt år nån gång så jag har ingen riktig koll på hur mycket ägg det blir från varje höna men jag tycker nog att det uppskattningsvis är ungefär samma som för Lycka.
Och värper, det gör dom iaf. ;)
/Tedarix
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

Prosit

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 22 feb-08 kl 20:10 »
Har inte heller räknat men skrivit upp i perioder. Då har det varit under högsäsong och då har de värpt 5-6 ägg i veckan var. Sen gör de ju flera månader uppehåll på vintern och värper sämre höst och Januari. Mina har börjat värpa ordentligt denna vecka men är inte uppe i full produktion än. Jag tror inte det är mindre än 150 ägg om året i alla fall.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #10 skrivet: 23 feb-08 kl 09:33 »
 ;D Nei, jeg har desverre ikke skrevet opp noe.
Men når dem først verper på sommer'n på sommern kommer det mange. Oftere enn annen hver dag ofte!
Men de har jo et ganske langt opp hold på høst/ vinter... men 150 egg i årt låter ganske så rimligt   ;)

Kanskje ingen dum ide å skrive opp  :D
Skal leke litt videre med den tanken....  :P
I fjor syntes jeg alle mine høns la dårlg med egg... jeg håper på en bedre sesong dette året.
I fjor verpte så å si alle mine Hedemora hele vintern og tok seg semester på våren og ganske leeenge utover sommer'n... i år har jeg holdt tempen nede og mindre lyse tid, så de har så vidt begynnt å komme i gang igjen!    ;D
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 23 feb-08 kl 10:40 »
Tack Tedarix o HöneLine för svaren  :)

Tror mycket mer på era iaktagelser om att det kanske rör sig om 100 ägg per år och höna.

Än att dom skulle värpa 150 ägg om år
( det skulle i såna fall bli 60 st  !!!! äggflak (24-äggsflak) på 10 hönor.

Några 87 flak om år  :o =150 ägg per höna värper inte mina 14 Hedemorahönor,
det är då ett som är säkert...

(men som sagt räkning pågår hela detta år)  ;D

mvh Grimla
« Senast ändrad: 24 feb-08 kl 10:19 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #12 skrivet: 23 feb-08 kl 12:31 »
Jag har inte heller räknat.
Mina ruvar minst en gång per år ibland två gånger så därför blir det nog inte riktigt så många ägg här.
Gotlandskaniner, genbank.

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #13 skrivet: 23 feb-08 kl 16:28 »
Mina hedemoraor  värper i stort sett året om... ett ägg varanan dag... nu har jag en liten reducerad skara  jag jag räkanr ju alla mina ägg och i januari  fick jag 79 st. på 11 vuxna... då har inte mina ungas tjejer satt i gång ännu...

love och lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #14 skrivet: 24 feb-08 kl 10:26 »
Mina hedemoraor  värper i stort sett året om... ett ägg varanan dag...  och i januari  fick jag 79 st. på 11 vuxna...

Men du då ligger dina hönor efter... dom skulle ju lagt 165 ägg och inte bara 79   ???

Amanda

• Västmanland
« Svar #15 skrivet: 07 mar-08 kl 22:02 »
Jag har alltid räknat ägg och ser i min statistik att mina hedemoror lägger ca 109 ägg/höna och år, drygt 2 ägg/höna i veckan. Under fjolåret (2007) lade 25 hönor 2720 ägg.
Duktiga äggproducenter!
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

iceman

• Dalarna
    • hoberget
« Svar #16 skrivet: 23 mar-08 kl 21:41 »
Grimla

Ja jag vet är så förvånad själv varför dom värper så dåligt.. dom satte igång rejält efter nyår sen mattades det av... nu får jag vara glad om jag har 2 ägg öm dan i mina reden... Jag är oxå genbank och räknar och väger mina ägg...

men men det kommer en vår även till oss i hoberg...

Lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Amanda

• Västmanland
« Svar #17 skrivet: 25 mar-08 kl 00:36 »
Citera
Jag har räknat ;-)  för våra Hedemorahöns är äntligen här och sen Skärtorsdan har vi fått 4 ägg från sex hönor. Dessa väger mellan 37 och 43 g. Kan någon uppskatta hönornas ålder med ledning av äggvikten ? Tack på förhand!

Låter som unghöns... med tanke på äggvikten?!?!
För annars borde äggen väga runt 50 gr.

iceman

• Dalarna
    • hoberget
« Svar #18 skrivet: 19 mar-09 kl 11:22 »
Ja precis anett har väll precis slutat lixom stackmurs har gjort men jag har några djur som jag tog över från stackmurs...

jag älskar hedemoran... snälla höns nyfikna bra mammor tuppen är super i af den vi har.. men över lag tror jag att hedemora tupparna ska vara det... sen kan de tväll även finnas avarter även där...  inget jag råkat på...

lev väl...

Tedarix

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 19 mar-09 kl 20:50 »
Missförstå mig nu inte! SLK är självklart tacksamma för att ni hänvisar till våra funktionärer. Men, om ni gör det så hänvisa hellre till vår hemsida www.kackel.se. i stället för att lägga ut direkta mailadresser på forumet. Jag ber er om detta eftersom vi har haft problem med skräpmail och nu har försökt spam-skydda adresserna på vår hemsida.
Hej Ronny,
ingen fara.. Jag trodde att det var okej att kopiera infon som låg ute på hemsidan. Det ska inte hända igen. :-[

/Tedarix
« Senast ändrad: 25 mar-09 kl 08:41 av Tedarix »
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

Dela detta:

* Inloggade just nu

238 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser