Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Korkade nyfikna frågor från icke-odlare  (läst 4095 gånger)

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Korkade nyfikna frågor från icke-odlare
« skrivet: 04 mar-12 kl 23:05 »
Hej!

Om någon vill svara blir jag glad.  :D

1) Hur är läget med bina i Sverige? Jag har dels hört om ett kvalster ("Varroa"?), är de fortfarande ett problem?

2) Hur är läget med bina i Sverige? Jag har läst om något slags bidöd med okänd orsak, den lär sprida sig i andra länder, vet inte om den finns i Sverige. Är det bekant vad jag pratar om och är det ett problem i Sverige?

3) Har biodlare i allmänhet lätt att få tag i platser för sina kupor? Om man vill ha en kupa på sin mark men inte vill pyssla med bin själv (är allergisk mot getingstick), vart kan man då vända sig för att få kontakt med en biodlare för att erbjuda plats och kanske någon form av ersättning?

Vänligen
Jens

Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

tinna.m

• Skåne
SV: Korkade nyfikna frågor från icke-odlare
« Svar #1 skrivet: 04 mar-12 kl 23:22 »
1) Varroa är ett sk hanterbart problem i södra & mellersta Sverige. I Norrland finns inte varroa.
2) Finns flera olika förklaringsmodeller, pass.
3)Det finns många som önskar bättre pollinering då det gör stor skilnad i skörd. Om du vill ha kupor på tomten ska du inte räkna med ersättning från biodlaren utan ersättning i egen fruktskörd. Din lokala biodlingsförening har nog nån som kan sätta entt par kupor hos dig.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

torpjens

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 04 mar-12 kl 23:28 »
Citera
3)Det finns många som önskar bättre pollinering då det gör stor skilnad i skörd. Om du vill ha kupor på tomten ska du inte räkna med ersättning från biodlaren utan ersättning i egen fruktskörd. Din lokala biodlingsförening har nog nån som kan sätta entt par kupor hos dig.

;D  Ber om ursäkt, jag menade att jag skulle ge ersättning för att få ha bin på mina marker, visserligen inte mycket men något i alla fall.

Tack för svaret om varroa.

Den andra okända sjukdomen, märks den i Skandinavien?

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

tinna.m

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 04 mar-12 kl 23:34 »
Det är större fruktodlingar, m fl som betalar för pollineringsservice. Som privatperson med "vanlig" trädgård får du nog nån burk av den som kan ställa kupor hos dig. Däremot lär du inte få betala för det.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 05 mar-12 kl 02:06 »
(är allergisk mot getingstick

Om du är allergiskt mot getingar behöver det inte betyda att du är allergisk mot bistick. Det rör sig om olika gifter

Kolla upp det så kan du skaffa egna bin  !  ;D

Att en bi odlare ställer sina kupor på din mark ,beror lite på vad du har för omgivning , och vad utdelning kan tänkas bli, hur ser det ut runt omkring dig?

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

torpjens

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 05 mar-12 kl 07:39 »
Kring mig är det åker och skog. Det är ganska "typiskt Sörmlandslandskap" om det finns något sådant och det säger något. Storflikig åker med skogspartier emellan. Alldeles nära huset står ett stort gammalt päronträd som fylls av bin varje vår. Sen har vi lite jasminbuskar (?) och lite fruktträd som vi inte sköter. Jag har inget egentligt behov av bin, inte för några odlingar eller så. Det finns en fin södersluttning där några kupor kunde stå.

/Jens

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #6 skrivet: 05 mar-12 kl 07:57 »
2. Vi vet inte riktigt hur det är i Sverige.  Det mest troliga är att den oförklarliga bidöden beror på kemikalier i jordbruket. Det är (ännu?) inget större problem i Sverige, men det lär förekomma.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 05 mar-12 kl 08:02 »
Kring mig är det åker och skog. Det är ganska "typiskt Sörmlandslandskap" om det finns något sådant och det säger något. Storflikig åker med skogspartier emellan. Alldeles nära huset står ett stort gammalt päronträd som fylls av bin varje vår. Sen har vi lite jasminbuskar (?) och lite fruktträd som vi inte sköter. Jag har inget egentligt behov av bin, inte för några odlingar eller så. Det finns en fin södersluttning där några kupor kunde stå.

/Jens
Det som populärt kallas jasminbuskar heter egentligen schersmin. Jasmin är inte härdig i Sverige, utom möjligen i allra bästa läge, väl skyddat, på Gotland eller sydligaste Skåne.

Om du redan har bin i päronträdet finns det en biodlare i närheten. Vill du ha ett par kupor på tomten, så kan nog någon biodlare i närheten ordna det. En södersluttning är dock inte idealisk, bina kan få jobba hårt med att hålla kupan sval på sommaren. Man vill ju inte ha flytande honung över hela slänten.

Bäst läge för bin är lite vandrande skugga, åtminstone inte full sol mitt på dagen på sommaren. Tycker jag då, när det gäller biodlare så finns det alltid många och motstridiga åsikter.

Bin är väldigt trevligt, och honung är gott. Du kan ju plantera lite fler biväxter på din tomt, så blev den ändå bättre, för både bin och människor. Mycket krokus är bra, pollen tidigt på våren är viktigt. Vitsippor är också bra. Och så biväxten framför alla på vår och försommar, medlemmar ur salix-släktet, pil, vide, sälg. Sen gärna några fler fruktträd och bärbuskar, gärna hallon. Och så en massa bra perenner. Har man sedan maskrosor i närheten också, då är platsen mycket bra för bin.

Gör ett test på vårdcentralen, så får du veta om du är allergisk mot bin. Är du inte det, läs runt lite bland bitrådarna, och fundera på om du inte skulle tycka att biodling är kul. Gå en kurs på den lokala biodlarföreningen. Så kanske det blir nyslungad färsk honung och fantastisk kakhonung hemma hos dig så småningom. Är man bara inte allergisk mot bin, så brukar de flesta tycka att biodling är kul, och fortsätta med denna nyttiga och goda hobby.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

torpjens

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 05 mar-12 kl 22:05 »
Hej alla!

Tack för svaren.

Jag är väldigt tveksam till att börja odla bin själv. Min motvilja mot getingar gränsar till fobi (vilket de tycks känna på sig och gärna sticker just mig) så jag har nog svårt även med andra flyg-stick-saker. Humlor är ett undantag, dem är jag inte alls rädd för. (Kan man ha humleodling och få humlehonung?)

Jag ska ta mig samman och se om jag kan få tag i någon biodlarförening här i Nyköpingstrakten så kanske jag kan få hit en eller ett par kupor.

Intressant att höra att vi håller varroan stången och att den mystiska bidöden inte är ett riktigt problem. Jag har förstått det som att man i andra delar av världen är allvarligt oroad och det oroar mig för utan bin blir det väl problem på massor av områden.

Vänligen
Jens

klarre

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 05 mar-12 kl 22:11 »
Nej humlor producerar inte honung.

Du kanske kan träna lite i biodlarbigården i Nyköping innan du skaffar egna kupor. Kan ju bli lite jobbigt att att ha köpt egna kupor och sen konstatera att man är djupt bi fobisk.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 05 mar-12 kl 22:31 »
Även om ma inte får honung från humlorna går det att odla dem i alla fall, och i bästa fall sälja dyrt till bla. växthusodlare.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #11 skrivet: 06 mar-12 kl 11:20 »
Är man ute efter bättre pollinering hemmavid, men själv inte vill hålla på med bin, kan man försöka gynna andra pollinerare.

Särskilt viktigt är det att börja tidigt på våren och hålla på rätt länge mot slutet.

Man kan exempelvis sätta honungsört här och där tidigt på våren. Kanske med fiberduk i början. Låter man dem blomma ut ordentligt kan man ta utsäde och få frö både till att sätta på hösten och nästa vår igen. Solitärbin, humlor och fjärliar gillar dig då. Och honungsbin inom flygavstånd. Låter du dessutom ett snår med nässlor stå kvar så blir fjärilarna extra glada. Och så kan du placera ut lämpligt bomaterial för solitärbin eller humlor.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=47209.0
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=58855.0
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=41133.0

Hans Hultén

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 06 mar-12 kl 14:05 »

Jag ska ta mig samman och se om jag kan få tag i någon biodlarförening här i Nyköpingstrakten så kanske jag kan få hit en eller ett par kupor.

Hej!
Du är mycket välkommen till oss i Nyköpings Biodlare. Vi har vår otroligt fina föreningsbigård vid Lilla Kungsladugården. Jag tror att det pågår eller ska börja en nybörjarkurs nu i vår..
Hälsningar
Hans

stina j

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 08 mar-12 kl 18:09 »
Hej!
Nybörjarkursen pågår redan,men Du är välkommen att delta i Provapå kurs i biodling som vi planerar att genomföra under slutet av juni och under juli månad.Se våran annons här på alternativ.nu eller anmäl Dig på hemsidan Välkommen
MVH Kristina

Edward.

• Gästrikland
« Svar #14 skrivet: 08 mar-12 kl 18:32 »
Provapå kurs i biodling som vi planerar att genomföra under slutet av juni och under juli månad

?? Intressant , vad har ni för upplägg på den ?

Vad går ni igenom med eleverna ?

Har ni någon uppföljnings kurs efter ? , eller går de på den vanliga kurs året där på ?

Hur resonerade ni , vilken behov eller målgrupp träffar ni / uppfyller ?

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

stina j

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 08 mar-12 kl 19:50 »

?? Intressant , vad har ni för upplägg på den ?

Vad går ni igenom med eleverna ?

Har ni någon uppföljnings kurs efter ? , eller går de på den vanliga kurs året där på ?

Hur resonerade ni , vilken behov eller målgrupp träffar ni / uppfyller ?

Vi vänder oss till folk som är intresserade av biodling och vill se vad det handlar om.Det blir en träff på 3-4H liten grupp.Vi visar på bild vad vi ska titta efter i bikupan sen klär vi på oss och gör det på riktigt.Slungar honung, fikar och pratar.Sen kan De anmäla sig till nybörjar kurs om De vill.
[/quote]

Edward.

• Gästrikland
« Svar #16 skrivet: 08 mar-12 kl 20:59 »
Vi vänder oss till folk som är intresserade av biodling och vill se vad det handlar om.Det blir en träff på 3-4H liten grupp.Vi visar på bild vad vi ska titta efter i bikupan sen klär vi på oss och gör det på riktigt.Slungar honung, fikar och pratar.Sen kan De anmäla sig till nybörjar kurs om De vill.

Så med andra ord ni anordnar bi safari för att locka till sig nya bi odlare inför nästa säsong  ;D

Smart och bra idé , tror att jag ska föreslå att den lokala föreningen snor den och kör något liknande i sommar  ;D

torpjens

• Södermanland
Lästips: neonikotinoider
« Svar #17 skrivet: 01 apr-12 kl 16:01 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

400 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser