Jag ska som alla andra ställa några frågor här, en diskussion som kan leda till någonting,
jag har alltid gillat lantlivet och att jobba med djur, nu är jag ju lite av en enstöring, skulle
jag satsa på nått ska jag helst klara av att sköta gården själv, gärna med nån mentor eller
konsult som kan stötta upp, eller varför inte gå via LRF´s föreningar där man kan träffas
och prata med andra likasinnade?
Jag har tankar på att man skulle efter utbildning ta över en gård som ligger i 3-4.miljoners nivån i pris,
vidareutveckla eller bygga upp en mjölkbesättning och då kunna leva på den verksamheten.
Men att vara bonde innebär ju många timmars arbete, helst vill man ligga något steg före så
man inte kommer efter i allt arbete men det blir nog lätt 10 timmars arbetsdagar och då är det
mjölk som är gårdens kassako då.

Men om man tänker i andra banor, man bygger upp en verksamhet med flera små inkomstkällor där
det även ingår en Gårdsbutik där man säljer allt från hund/kattmat till hemägg och mycket annat.
Detta finns redan här i min stad och jag vill inte riktigt konkurrera med dom, dom jobbar idag med kalkoner,
kanske nånting man kan satsa på? Krävs inte heller lika mycket utbildning eller utrymme som en mjölkgård,
men man ska ju kunna slakta och sköta även sådana grejer.
Man vill ju flytta, starta om på nytt, kanske hyra en gård där man kan bygga upp nånting som kan bli ens framtid,
sen kanske köpa den gården då man väl fått igång en verksamhet senare, det kunde vara möjligt för mig,
men vad kan man tjäna på och vad förlorar man på då man driver sånt här?
Vad kan skapa lönsamhet och vad är det man kommer att förlora på?
Tänk om man skulle lyckas, bygga upp en verksamhet, lägg ner 10 timmar per dag på gården
första åren och se till att alltid lega ett steg före och planera allt i god tid så kanske man kan få en god kontroll över sin verksamhet.
Vad säger ni? Ris eller ros, vad är era tankar på mitt inlägg?