Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att lyckas som bonde....lantbrukare  (läst 2766 gånger)

smurffarm

• Gäst
Att lyckas som bonde....lantbrukare
« skrivet: 05 mar-12 kl 04:07 »
Jag ska som alla andra ställa några frågor här, en diskussion som kan leda till någonting,
jag har alltid gillat lantlivet och att jobba med djur, nu är jag ju lite av en enstöring, skulle
jag satsa på nått ska jag helst klara av att sköta gården själv, gärna med nån mentor eller
konsult som kan stötta upp, eller varför inte gå via LRF´s föreningar där man kan träffas
och prata med andra likasinnade?

Jag har tankar på att man skulle efter utbildning ta över en gård som ligger i 3-4.miljoners nivån i pris,
vidareutveckla eller bygga upp en mjölkbesättning och då kunna leva på den verksamheten.

Men att vara bonde innebär ju många timmars arbete, helst vill man ligga något steg före så
man inte kommer efter i allt arbete men det blir nog lätt 10 timmars arbetsdagar och då är det
mjölk som är gårdens kassako då.  ???

Men om man tänker i andra banor, man bygger upp en verksamhet med flera små inkomstkällor där
det även ingår en Gårdsbutik där man säljer allt från hund/kattmat till hemägg och mycket annat.

Detta finns redan här i min stad och jag vill inte riktigt konkurrera med dom, dom jobbar idag med kalkoner,
kanske nånting man kan satsa på? Krävs inte heller lika mycket utbildning eller utrymme som en mjölkgård,
men man ska ju kunna slakta och sköta även sådana grejer.

Man vill ju flytta, starta om på nytt, kanske hyra en gård där man kan bygga upp nånting som kan bli ens framtid,
sen kanske köpa den gården då man väl fått igång en verksamhet senare, det kunde vara möjligt för mig,
men vad kan man tjäna på och vad förlorar man på då man driver sånt här?

Vad kan skapa lönsamhet och vad är det man kommer att förlora på?
Tänk om man skulle lyckas, bygga upp en verksamhet, lägg ner 10 timmar per dag på gården
första åren och se till att alltid lega ett steg före och planera allt i god tid så kanske man kan få en god kontroll över sin verksamhet.

Vad säger ni? Ris eller ros, vad är era tankar på mitt inlägg?

Nina W

• Värmland
SV: Att lyckas som bonde....lantbrukare
« Svar #1 skrivet: 05 mar-12 kl 04:30 »
Jag har ingen aning om vem du ær, men ska du generellt lyckas som lantbrukare så måste du vara mångkunnig! Med det menar jag kunna allt mellan att serva krånglande traktor och maskiner till att hjælpa kor att kalva. Sætta dig in i EU´s stødregler och bokføra smart, planera allting væl o s v. Kanske ta seminkurs och seminera sjælv också. Tio timmars arbete om dagen låter inte så mycket! Kanske om du har mjølkrobot att det kan gå... Utom under sådd och skørd før då jobbar de flesta snarare det dubbla... Om du ær ensamvarg så passar det væl inte med gårdbutik? Då måste du ju kunna ta emot folk och serva. Dessutom ha tid att hålla øppet... Jag kommer sjælv från Ångermanland och jag tycker det ær roligt om någon vågar satsa dær uppe!

smurffarm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 mar-12 kl 04:42 »
Nej jag kommer nog inte att satsa på den här orten, kommer snarare att flytta och
prova lyckan på annan ort, tack för snabbt svar också!

Mjölk är inte rätt för mig tror jag, blir nog snarare mer åt kalkon, höns,
lite snickeri, gårdsförsäljning av djurfoder o.s.v.

En gårdsbutik som innehar lite av varje, lite höns och kalkon,
kanske snickra lite parkbänkar och lite sånt på sidan om.

Kan man hyra en gård och ha en färdig affärsidé kanske detta vore möjligt
och man får ekonomin att gå ihop men första månaderna får man nog bara
räkna med utgifter, så det kan bli några svåra år första tiden.

Starta Eget bidrag funkar ju.

En annan sak man ska ta i beaktning, kanske erbjuda andra jordbruksintresserade att komma
och bo på gården, vara med i arbetet och hjälpa till, då kan man dela på arbetsuppgifterna iallafall.

Ska man kanske sätta upp en biodling, plantera bärbuskar och göra hemsylt som man säljer i sin gårdsbutik
men även har till torgförsäljning kanske, det kanske kunde vara en tanke?

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 05 mar-12 kl 05:58 »
Det finns ett talessatt som gar i dessa kretsar: "Det enda sattet att lyckas som bonde ar att vara fodd som bonde".

Inte helt sant kanske men betankansvart. For att vara bonde behover du tva saker:

1. Kunskap.
2. Jord eller kapital nog att kopa det.

Att starta upp en gard pa lanade pengar tror jag ar i stort sett omojligt, om du ens far pengar av banken att starta for. Borja med att skaffa dig kunskap genom att jobba pa ett fungerande lantbruk. Om du inte har erfarenhet nog kan du borja med att woofa eller ga praktik eller hitta nagon utbildning.

Punk 2 blir knepigare att ordna, men vem vet hur framtidens fastighetsmarknad ser ut?

smurffarm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 mar-12 kl 06:20 »
Jag tänkte man skulle försöka få tag på en mindre gård, d.v.s. en hus med lite större gräsmatta
typ hästgård, som är till uthyres, som man kan hyra vilket sedan kan övergå till köp.

Väljer man bort kor, hästar, får och gris så behöver man ju inte skörda hö och sådant,
man har höns och kalkoner och därmed köper man in foder, som man sedan kanske säljer
vidare genom en egen gårdsbutik men då ska man köpa stora kvantiteter och lagra också
så man kan få ner priserna.

Har haft praktik och sommarjobb på en liknande gård och tyckte att deras affärsidé var bra.
Men i mitt fall lutar det mer åt att hitta en gård där man kan byta arbetstimmar mot bostad och mat
och där kanske få kunskapen om hur det är att driva en gård i dagens samhälle.

Detta kan sedan leda till att man blir mer redo att ta steget ut och bygga upp någonting eget,
man kanske kunde köpa en tomtplätt, bygga sig en liten stuga och en liten gårdsbutik o.s.v.

Ja ideérna är många men tror hellre jag försöker komma till en gård än att sätta mig i skolbänken,
man kan ju bli dräng och vara med och hjälpa till på en gård.

SoloQwist

• -
« Svar #5 skrivet: 05 mar-12 kl 08:43 »
Ja du Pe4r. Det här är ju frågor som finns i dina tidigare trådar. Å svaren oxå. Så det är väl bara för dej att leta dej tillbaka i dom?   ;)
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

smurffarm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 05 mar-12 kl 10:07 »
Men vi kan ju fortsätta i denna tråd och kalla mig muffinsfarm då det är mitt nya användarnamn.

Ni får gärna idiotförklara mig och prata skit om mig men rikta inte den skiten mot mig,
har har det nog jobbigt som jag har det.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 05 mar-12 kl 10:09 »
Men vi kan ju fortsätta i denna tråd och kalla mig muffinsfarm då det är mitt nya användarnamn.

Annars kan vi kalla dig smurffarm.

Dela detta:

* Inloggade just nu

236 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser