Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myskanka vs gulanka  (läst 7487 gånger)

Fru Kall

• Uppland
Myskanka vs gulanka
« skrivet: 05 mar-12 kl 10:12 »
Jag går i funderingar kring att skaffa lite ankor. Frågan är vilken? En nära vän till mig röstar på myskanka, då de inte sölar ner lika mycket och inte kräver så mycket bad utrymme. Plus att de är tysta.
Jag tror inte att kvackandet stör mig. Å andra sidan har jag inte haft ankor boende i min trädgård förut.
Myskankans utseende stör mig lite...   :-[
Gulankor är ju såååå söta. Som en levande badanka!  ;D
Vad säger ni? Myskanka eller Gulanka?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Myskanka vs gulanka
« Svar #1 skrivet: 05 mar-12 kl 10:22 »
Anka som anka. Dom sölar och låter precis lika mycket. Så väljer dom du känner mest för.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Fru Kall

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 05 mar-12 kl 11:21 »
Finns det några nackdelar med myskankor förutom att deras skinn i ansiktet gör dem lite mindre vackra (enligt min smak)?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 05 mar-12 kl 11:30 »
Finns det några nackdelar med myskankor förutom att deras skinn i ansiktet gör dem lite mindre vackra (enligt min smak)?
De flyger bra, så om man inte vingklipper dem så är de svåra att stänga inne. Och svåra att hålla borta från rabatter och odlingar. De är lite känsligare för kyla, pga den röda masken, den kan ganska lätt bli förfrusen. De är mycket ruvvilliga, så man riskerar att få många ällingar men få ägg att äta.

Fördelar med gula anka är att de flyger dåligt, så de är lätta att stänga in. De är inte särskilt ruvvilliga, så man får många ägg att äta. Nackdelen är att man kan behöva äggkläckare för att få ällingar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 05 mar-12 kl 11:44 »
Nåja, mina gulisar ruvar gärna om dom får behålla sina ägg.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Fru Kall

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 05 mar-12 kl 11:53 »
Bra, nu börjar bollarna studsa!  :D Mera åsikter tack! Om det finns några.  ;)

Brännbols ompla.

• Uppland
    • Ullis Blogg
« Svar #6 skrivet: 06 mar-12 kl 10:56 »
Myskanka myskanka myskanka!!!!!!    :P

Men som dom andra säger så kan dom flyga, det glömde jag bort. För mig var ju inte det ett problem men jag kan hjälpa dig med att vingklippa om det är så! ;)
Eftersom vi har ganska mycket rovfåglar här så måste du ju i alla fall ha tak på inhägnaden.

Men jag har ju inte haft gulisar... Dom kanske inte låter lika mycket som mina kejsarankor gjorde...

Vad du än väljer så kommer jag att komma över och ligga mitt i högen av alla ankor  ;)  ;D

Delar gård med mina hundar, katter, höns, kaniner, dotter och sambo :)
(dobermann, huskatt, holländsk dvärg, sachsegold, hermelin, dvärgvädur)

Fru Kall

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 06 mar-12 kl 11:20 »
Det får du gärna göra.  ;D

Squig

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 08 mar-12 kl 06:21 »
Gula är underbara. De låter inte mycket, och är otroligt fina att se på: som sagt, som riktiga bad-ankor!

Vi hade en hona i somras som ruvade på 13 ägg. Nu har vi 4 honor och de vill börja ruva nu...

(Jag har personligen väldigt svårt för myskankans utseende.)
Ägare till bohuslän-dals svarthöna och svensk gul anka i genbank.

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #9 skrivet: 08 mar-12 kl 07:01 »
Hej!
Jag har haft myskankor i ett år nu och är supernöjd! Jag började med tvåhonor och en hane. Båda honorna visade ruvlust,men tyvärr så störde hönsen den ena så att det "bara" blev 16 ällingar det året :). Jag tycker att de är fina med sina röda masker. Jag tycker personligen att det är bra att de vill ruva så mycket. För man får lite goda ankägg på våren, och under hösten och vintern så har man frysen fylld med läckert ankkött. Men om man inte vill att de ska ruva så är det bara att plocka in äggen.
Ja jag tycker du ska höra av dig till Svenska Lanthönsklubben och prata med de genbanksansvariga för Svensk gulanka respektive Svennsk myskanka. Hemsida: www.kackel.se
Ha det bra.
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

MittUtopia

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 08 mar-12 kl 08:06 »
Mina myskhonor är vingklippta, en relativt enkel procedur en gång om året tycker jag om man inte vill riskera att dom flyger bort. Våra drakar är så tjocka och ovilliga att flyga så dom slipper saxen :)
Men då är det ju än mer viktigt att skydda dom då dom inte kan fly naturligt vid rovdjursattack.
Jag tycker att myskankan är jättetrevlig, mina är lugna och snälla, sociala med gårdens andra djur... Tycker att det är värdemässigt mer intressant att dom är ruvvilliga så man kan slakta till hösten- ägg får jag ändå massvis av från hönsen och vaktlarna.

Visst att dom sölar ner en del (det gör nog alla ankor) men här går i princip alla djuren fritt under dagen och hönsen är fasiken inte sämre med att skräpa ner.
You let the bad in with the good! :)

-Ditt liv är summan av alla dina val-

Bullerybo

• Närke
« Svar #11 skrivet: 08 mar-12 kl 08:18 »
Jag har hört att myskankan är socialare än andra raser, men det kanske bara är en myt.

Väldigt trevliga är de i alla fall, vill vara med när det händer saker. Alltid snälla mot barnen och håller sig väl med hönsen, lätta att ha att göra med över huvud taget. De är bra födosökare också, hittar nästan all sin mat själva på sommarhalvåret och de älskar att ruva!

Visst kan de flygna men de är också väldigt revirbundna. Har aldrig varit med om att de gått över tomtgränsen (utom när grannarna hade en pool).

I mina trädgårdsland får de gärna gå för de håller så fint där, näbbar under bladen efter snigelägg och småkryp. De sprätter inte upp saker såsom hönorna gör och det håller sig utanför pallkragarna.

Fru Kall

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 08 mar-12 kl 08:53 »
Intressant.... Mycket intressant.  :) Dela med er av era tankar!
Jag har en ganska stor tomt med staket runt om det mesta. Grannarna bor låååångt bort. Dock har jag en bilväg precis utanför tomtgränsen. Ca 1 km bort finns det en jätte stor sjö. Finns det någon risk att myskankorna flyger dit?

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #13 skrivet: 08 mar-12 kl 09:06 »
Jag går i funderingar kring att skaffa lite ankor. Frågan är vilken? En nära vän till mig röstar på myskanka, då de inte sölar ner lika mycket och inte kräver så mycket bad utrymme. Plus att de är tysta.
Jag tror inte att kvackandet stör mig. Å andra sidan har jag inte haft ankor boende i min trädgård förut.
Myskankans utseende stör mig lite...   :-[
Gulankor är ju såååå söta. Som en levande badanka!  ;D
Vad säger ni? Myskanka eller Gulanka?

Håller med om att myskankor är precis lika bra på att söla som alla andra ankor. I vissa fall är de ju lite större än andra ankor och det märker man på de inte nådiga blötskitarna som de ger ifrån sig.

Jag har både myskanka och gulanka och jag tycker båda är otroligt charmiga. Min gulanka "pratar" och "skrattar" en hel del.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Jennyt

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 08 mar-12 kl 09:16 »
Det finns färre gulankor kvar än mysk.... även om det inte är så stor skillnad  ;) Själv har jag Svensk blåanka och de är fasligt trevliga :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Fru Kall

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 12 mar-12 kl 08:33 »
Ja, det där med att det finns färre gulankor är något som jag också har funderat på.... Jag hade tänkt att det ska vara en genbanks besättning. Då gör jag samtidigt en god gärning.  o:) Jag har redan Hedemorahöns i genbank.  :D

Fru Kall

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 12 mar-12 kl 08:35 »
Det som Neinor skriver om bajset än ju också något att tänka på. Barnen sparkar gärna av sig skorna och springer barfota....  :-X

Bullerybo

• Närke
« Svar #17 skrivet: 12 mar-12 kl 08:37 »
Intressant.... Mycket intressant.  :) Dela med er av era tankar!
Jag har en ganska stor tomt med staket runt om det mesta. Grannarna bor låååångt bort. Dock har jag en bilväg precis utanför tomtgränsen. Ca 1 km bort finns det en jätte stor sjö. Finns det någon risk att myskankorna flyger dit?

Det tror jag inte. Vi har ett våtmarksområde för fåglar (naturreservat) mindre än 1km bort och de har inte lockats med av alla änder och gäss som passerar på väg dit. De håller sig väldigt strikt till sitt revir upplever jag.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #18 skrivet: 12 mar-12 kl 08:41 »
Jag har myskankor och de är bara härliga.

Tysta, och det är en stor fördel.. och orädda och mutar man de med vitbröd eller vete kommer de hem varje kväll.  Släpp ut de efter de har lagt dagens ägg så slipper du har ruvande ankor överallt i trädgård ;)

Om du plockor bort en del av äggen (som är smakens) och lägger dit redägg blir det inte så manga ällingar - och alla är underbara att se sedan och forbaskat god stekta med fruktsås  ;D

Drakar flyger mindre bra är damerna.. och blir massiva köttbitar.
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Fru Kall

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 20 mar-12 kl 12:21 »
Ja, tanken är att det ska bli lite kött utav dem också. Där är det stor fördel med myskankor, har jag förstått. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

268 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser