Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dag 21 men inget händer!!  (läst 7945 gånger)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
SV: Dag 21 men inget händer!!
« Svar #20 skrivet: 07 mar-12 kl 07:36 »
Var det inte fler hålslag? Är äggen små från unga hönor så kanske skalen är för hårda.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Lanemyr

• Småland
« Svar #21 skrivet: 07 mar-12 kl 07:49 »
Nej det var inga fler hålslag. Min sambo hade sett fel. Jo de är från unghönor men de hade ju ändå värpt någon månad innan jag änvände ägg från dom

Lanemyr

• Småland
« Svar #22 skrivet: 07 mar-12 kl 18:41 »
läste precis lite om att man ska förvara äggen med den spetsiga änden neråt vilket jag inte har gjort innan jag la i dom , kan detta påverka? Och varför i sådana fall?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #23 skrivet: 07 mar-12 kl 19:21 »
läste precis lite om att man ska förvara äggen med den spetsiga änden neråt vilket jag inte har gjort innan jag la i dom , kan detta påverka? Och varför i sådana fall?
Luftbubblan hamnar lätt fel om man inte förvarar dem så, särskilt om man inte vänder dem ofta.

Även om du ska äta äggen är det bäst att förvara dem med spetsen nedåt, det blir längre hållbarhet då.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Lurpa

• Gästrikland
« Svar #24 skrivet: 08 mar-12 kl 08:39 »
Verkar bli en totalmisslyckad kläckning det här. Bara 1 kyckling som är på väg ut. Vet inte hur det är med liv i dom andra men man tycker det borde blivit i något mer. Inne på dag 23 nu :'(

vi hade en kläck förra året som inte kläcktes förren på dag 25 så ge inte upp än.
Bor med min make, mina 3 barn, en powderpuff tik och 2 katter.
Jag samäger även några höns med min mamma (hönan-agda)

Lanemyr

• Småland
« Svar #25 skrivet: 08 mar-12 kl 19:03 »
Jag hoppas verkligen att det kommer flera, jag tror att tempen i kläckaren varit ca 1 grad för låg. Och jag tycker så synd om den stackars ensamma lilla plutten som piper i sin ensamhet :(

Den ensamma lilla

shelale

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 09 mar-12 kl 15:23 »
hur har det gått nu?

lena70

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 09 mar-12 kl 16:18 »
Låter som mitt senaste kläck, det blev ochså bara EN kyckling, jag hämtade en höna ifrån hönshuset, och hon tog hand om kycklingen. Pelle är nu över 1 månad gammal. Slutet på historian blev bättre, än början..Fick du några fler??? HOPPAS!!!???

Lanemyr

• Småland
« Svar #28 skrivet: 09 mar-12 kl 18:47 »
Det blev bara 1 tyvärr. Har förmodligen haft tempen i kläckaren fel, kontrollmätte bara med en stektermometer innan, håller på och kalibrerar den nu med 3 olika termometrar så på måndag åker de i ca 40 nya ägg. Ska åka och hämta 2 st silkeskycklingar som sällskap åt den lille imorgon så det löser dig nog

lena70

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 09 mar-12 kl 19:06 »
Vad synd..Men tur det löste sig iallafall!.Lycka till med dina nya ägg!

Dela detta:

* Inloggade just nu

246 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser