Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Drottningålder  (läst 1489 gånger)

Rolle johansson

• Småland
Drottningålder
« skrivet: 05 mar-12 kl 20:42 »
Jag har en drottning född 00 (blå), ska jag byta ut henne i år ,eller ska jag vänta till nästa år .

t_n

• Skåne
SV: Drottningålder
« Svar #1 skrivet: 05 mar-12 kl 21:31 »
12 åriga damer bör bytas ut!  :P
En skåning äter inte för han e hungrig utan för att inte BLI hungrig

Rolle johansson

• Småland
« Svar #2 skrivet: 05 mar-12 kl 21:40 »
har du inte så  gammla drottningar ibland blir det fel 10 var det tänkt .

Jano

• Halland
« Svar #3 skrivet: 05 mar-12 kl 21:46 »
Jag hade bytt henne i år.

larsanderss

• Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 05 mar-12 kl 22:45 »
Är det normalt att ha dem så länge ?? Jag hade för mig att jag läst att de började bli förbrukade efter på sin topp fem år......?? Strålande i så fall !!

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #5 skrivet: 06 mar-12 kl 07:21 »
Min erfarenhet är att de brukar göra stilla byte när hon är 3 år gammal och anledningen till det är att år 3 är där ingen fart i samhället, det är ett förlorat år. Jag har två st 2009-or kvar i år övervintrade på vinst och förlust, men de är ett fint avelsmaterial som jag gärna odlar från i sommar också om det går. Jag tycker oftast att det är såpass mycket mer fart i ettåringar att det är värt att bara köra med ettåringar, men tvååringar kan ibland vara lika bra. Treåringar däremot borde bytts ut sommaren före.

Gideon i Roslagen

« Svar #6 skrivet: 06 mar-12 kl 17:52 »
Min erfarenhet är att de brukar göra stilla byte när hon är 3 år gammal och anledningen till det är att år 3 är där ingen fart i samhället, det är ett förlorat år. Jag har två st 2009-or kvar i år övervintrade på vinst och förlust, men de är ett fint avelsmaterial som jag gärna odlar från i sommar också om det går. Jag tycker oftast att det är såpass mycket mer fart i ettåringar att det är värt att bara köra med ettåringar, men tvååringar kan ibland vara lika bra. Treåringar däremot borde bytts ut sommaren före.
Jag har en linje som helt konsekvent gör som du säger Men produktionsmässigt så är det omkring en tredjedel i tapp. Har odlat efter den här damen och det verkar bli lika på alla döttrarna.
En annan linje blir fyra till sex år gamla före byte men humöret har blivit lite sämre. Ska kolla hennes döttrar i år!

Dela detta:

* Inloggade just nu

169 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser