Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Invintringsfråga (redan)  (läst 1612 gånger)

Lilla ja

• Skåne
Invintringsfråga (redan)
« skrivet: 06 mar-12 kl 09:40 »
Hej,

Min sambo vill få iväg mig på semester de två sista veckorna i augusti och de två första i september.

Hur löser jag då invintringen? Jag har tidigare gett dem foderballonger som jag bytt och fyllt ca två gånger i veckan under just aktuell period.

Någonstans i mitt huvud studsar ordet foderlåda omkring. Stämmer det att jag med en foderlåda kan ge allt vinterfoder i ett giv när jag åker iväg och plocka bort den när jag kommer hem?

/L

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Invintringsfråga (redan)
« Svar #1 skrivet: 06 mar-12 kl 09:45 »
ja

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 mar-12 kl 09:47 »
En foderlåda full räcker knappast. Brukar rymma ca 15 liter.
I ditt läge skulle jag ge dom en låda full innan jag åker och sedan en andra giva med inverterat socker när jag kom hem.
Beror kanske lite på var i landet också.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 mar-12 kl 09:59 »
Bygger man foderlådan själv gör man den lämpligen så stor att hela fodergivan går i på en gång. Jag byggde foderlådor förra året och fattar inte hur jag kunde stå ut med att stå och slabba med ballonger i ett moln av mygg. Billigare är det också.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 06 mar-12 kl 10:15 »
 ;D hahaha   ;D

Ballonger ska man ha på barn kalas  ;D

De få ballonger jag har fått har jag gett bort till en äldre biodlare som orkar hålla på med dessa , glad blev han och ville betala med jag var lika glad att bli av med eländet så jag vill inget ha  ;D

Gamla glas ballonger skulle jag vilja gör till lampor nån dag  ::)

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

tinna.m

• Skåne
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #6 skrivet: 06 mar-12 kl 10:33 »
I södra Sverige tror jag säkert att det går att ballongfodra andra halvan av september.

Ballonger har en viktig fördel och det är att fodret serveras nära bina och även svaga samhällen tar det när det börjar bli kallare. Den stora nackdelen är att det blir många vändor till bina, men har man bara bina hemma spelar det mindre roll. Och eftersom de inte är så tunga så är det ergonomiskt en bra variant.

Men har man fler samhällen och utspridda finns det effektivare metoder. Jag använder sedan 2009 själv foderplastpåse, den rymmer 20-22 kg socker i en giva. Google bildsök på "foderplastpåse" så dyker det upp några bilder jag tagit när jag använt dem.

Själv ger jag numera fodret vecka 2 och 3 i september.

Ska man ge dem foder såpass sent som 15/9 får inte samhällena vara för svaga om de ska ta foder från en låda ovanför, då börjar de klota sig och går inte upp vettigt.

olof

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 06 mar-12 kl 10:34 »

Lilla ja

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 06 mar-12 kl 12:18 »
Ja men så bra, det verkar ju inte vara några problem med lite semester då!  :)

Olof, jag tror att vi inte bor speciellt långt från varandra, troligen passerar jag ganska nära ditt ställe varje dag jag kör till och från jobbet. Om du har möjlighet att ta emot ett besök så kommer jag gärna förbi längre fram i sommar och tittar närmare på dina foderpåsar.

/L

olof

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 06 mar-12 kl 12:49 »
Det får du gärna göra. Jag bor några km utanför byn där jag satt kartnålen.

klarre

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 06 mar-12 kl 16:40 »
Bygger man foderlådan själv gör man den lämpligen så stor att hela fodergivan går i på en gång. Jag byggde foderlådor förra året och fattar inte hur jag kunde stå ut med att stå och slabba med ballonger i ett moln av mygg. Billigare är det också.

Har dragit samma slutsats som Ulric, har gjort egna foderlådor som har samma storlek som en farrar låda, skönt att bara fylla på en gång. I år måste jag göra fler, helst skulle jag vilja att alla kupor har en egen stor foderlåda så man bara behöver mata en dag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

318 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser