Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lyste ägg igår - några funderingar...  (läst 5475 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Lyste ägg igår - några funderingar...
« Svar #20 skrivet: 12 mar-12 kl 07:58 »
Personligen lägger jag aldrig smutsiga ägg i kläckaren.
Jag kasserar dem.
Äggen här är för det mesta rena.
Smutsiga ägg kanske beror på att hönsen sover i redena.
Men är äggen inte alltför smutsiga, så får man ofta utmärkt resultat om man tvättar dem noga, helst med virkon-S, innan man lägger dem i kläckaren. Då tar man död på i princip alla bakterier.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Ägg
« Svar #21 skrivet: 12 mar-12 kl 08:28 »
Jag kläcker inte heller smutsiga ägg = med stora bajskluttar på, vet att såna ägg inte skulle användas till kläckning för att de redan högst troligt var bakterie infekterade. (Minns inte vilken bakterie det var eller vilken skada den gjorde på fostret sen). Men det finns säkert någon annan här som vet det.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

310 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser