Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många ägg får jag ner i denna (Blandad storlek)  (läst 1102 gånger)

David97

• Gäst
Hur många ägg får jag ner i denna (Blandad storlek)
« skrivet: 07 mar-12 kl 10:47 »
Jag ska få ägg av en i närheten.. Och det är Dv. Kochin och Sultan x Lohmann.. Hon kan få ihop ca 10 från dvärg Kochin och c 20 från ''SuLohmann''.. Får jag ner alla de i min R-Com? Jag fick i 24 ''vanliga'' ägg (Lohmann, skånsk bollme och blandras).. O jag vet att några fått i 30 dv. ägg.. Men är osäker.. Dv. Kochin äggen är viktigast, så väljer bort några blandisar om det inte går..

Hjälp mottages snabbt.. Vi möts på Lördag o hon lämnar då äggen, så vill veta innan detta..

Mvh David

FM

• Skåne
SV: Hur många ägg får jag ner i denna (Blandad storlek)
« Svar #1 skrivet: 07 mar-12 kl 12:19 »
Kanske om du packar smart ;) Vi gjorde en 'fuling' i min Brinsea - samma storlek som din kingsuro. De äggen som vi var mest rädd om satte vi i 2 prydliga rader med mällanvägg/avskiljare sedan på andra halvan skippade vi mällanvägg och plaserade dem "huller om buller" spetsen neråt. Såg till att fylla ut områden där det var tomrum med kartongbitar. Det viktiga är att dom inte trycks för hårt mot varran så dom går sönder men att de inte sitter för löst så att när maskinen vickar, äggen trillar. Hmm kom inte ihåg hur många ägg vi fick i men typ 23 araucana och 6 andra blandstorlekar, kanske något mer?? Kan återkomma med siffra har ej maskinen hos mig :P Om något av detta är förvirrande ska jag försöka förklara bättre  ;D
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

David97

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 mar-12 kl 12:26 »
Det var ju smart! Det ska jag pröva.. Annars får jag helt enkelt ta bort något ägg :) Jag hade ju ägg i kläckaren nyss, men inget var befruktat (Coop-ägg och Dv. Kochin från min egna höna som dog), o då hade jag glömt mellanväggarna hos pappa, så jag satte i ett äggfack för 10 ägg, dv. Kochinäggen låg i sälva facken o Coop-äggen i locket.. O i locket blev det tomrum, så fyllde det med lite papper ^^ Det är bra att det finns lösningar till allt! Tack för hjälpen.. Nu får jag bara inte glömma av det ;)

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #3 skrivet: 08 mar-12 kl 19:39 »
David, vad menar du när du skriver "äggfack" är det en vanlig äggkartong eller något annat?
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser