Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Låta kycklingen vara kvar i kläckaren  (läst 3603 gånger)

Lanemyr

• Småland
Låta kycklingen vara kvar i kläckaren
« skrivet: 07 mar-12 kl 13:53 »
Nu har det kommit en kyckling. Frågan är Om jag ska lämna den i käckaren så länge för att kanske locka ut dom andra ur sina ägg har hört liv i åtminstone 2 till och vill ju gärna få ut åtminstone 1 till så den lille inte blir ensam 1 av 20 ägg är ju inte så bra :(

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Låta kycklingen vara kvar i kläckaren
« Svar #1 skrivet: 07 mar-12 kl 13:55 »
De kan vara i kläckaren 1-2 dygn, sen behöver de mat och vatten. Kanske kan du ställa in en liten vattenskål? Se bara till så att den inte kan dränka sig.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

claramaria

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 mar-12 kl 14:13 »
Nu har det kommit en kyckling. Frågan är Om jag ska lämna den i käckaren så länge för att kanske locka ut dom andra ur sina ägg har hört liv i åtminstone 2 till och vill ju gärna få ut åtminstone 1 till så den lille inte blir ensam 1 av 20 ägg är ju inte så bra :(
har du köpt äggen eller från egna  :'(

Lanemyr

• Småland
« Svar #3 skrivet: 07 mar-12 kl 14:39 »
Egna ägg. 18 var befruktade av de 20 jag lade i så jag vet inte vad som gått snett. Tänkte låta maskinen vara igång lite mer än 5 dagar extra då den första som kom var rätt sen så kaaaaan de ju komma någon mer kanske. Hoppet finns ju

claramaria

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 mar-12 kl 15:02 »
hände mig två gånger en gång tyckte jag att 21 dagar betyder 21 och tog bort äggen och det visade sig att flesta var bara sena men  :'( andra gg. lämnade jag en vecka extra i maskinen och det visade sig att 6 kyklingar  var bara försenade och felet var att det kom inte tillräcklig med varme i början . så ha inte så bråttom det kommer mera om du hör piper alla fall.lycka till håller upp tommarna för dig. :-*

Mimie

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 mar-12 kl 15:13 »
Jag kan inte låta bli att undra: Hur blir det med vändningen när kycklingarna är försenade en hel vecka?
Mina små ägg verkar vara lite sena (om det nu blir någonting alls...  :() och tänker då att om man ska sluta vända på dem dag 19, då blir de ju ovända i nästan 10 dagar.
Vad har ni för tankar kring det?

FM

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 07 mar-12 kl 17:15 »
Försenade en hel vecka? Men då måste vell något va fel med temperaturen i kläckarn? Lys och kolla äggen då bör du nog se om det något liv i dem  ???

mvh
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Mimie

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 07 mar-12 kl 17:26 »
Nej ClaraMaria, det är inte dags för mina än. Det är en vecka kvar så några pip är det inte dags för ännu. Men jag tänkte bara på vad du skrev om tidigare erfarenhet. Att mina lever vet jag eftersom jag genomlyst, men de verkar lite för små för att vara 14 dagar. Det var så jag tänkte. Att jag inte skulle sluta vända på dem om jag trodde att de eventuellt skulle bli försenade.
Att jag är tveksam till om det blir något överhuvud taget är att det verkar som om posten varit lite väl ovarsam med mina ägg. Flera ägg med luftblåsor som inte fanns där de skulle vara. Har några sådana kvar också. Och prognosen är ju inte så god för dem. Och dessutom har jag ett mycket tveksamt hemmabygge till kläckare.
Ville liksom bara vara med om detta lilla under att få se en kyckling kläckas jag med. Inspirerad av alla er andra!  ;D
Funkar det inte så får jag väl lov att låna en riktig kläckare, ockupera ugnen eller helt enkelt köpa vuxna hönor i sommar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

321 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser