Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Investeringsbudget  (läst 2435 gånger)

Lars Pers Maria

• -
Investeringsbudget
« skrivet: 08 mar-12 kl 08:18 »
Jag har sökt investeringsbidrag från länsstyrelsen som tycker att jag ska göra en investeringskalkyl. Det är såååå svårt när man är en människa som har sina fakta i kroppen, huvudet, magen, intuitionen mm
Det gäller en nybyggnation av mjölkstall så antagligen ska det vara avskrivningar mm vilket jag inte har en aning om
Någon som har en mall för en investeringskalkyl? Hittar ingen på nätet. Behöver bara en enkel där det man ska ta med spaltas upp.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Existens?

• Gäst
SV: Investeringsbudget
« Svar #1 skrivet: 10 mar-12 kl 08:43 »
Är det pay-off kalkylen du menar?
Eller kostnaderna för själva bygget?

Räkna inte med att en enkel variant där du bara spaltar upp lite kostnader , duger. Dom nagelfar varenda papper, så det är lika bra du får med så mycket som möjligt på en gång.

Ek

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 12 mar-12 kl 19:58 »
När jag sökte investeringsbidrag krävdes det både affärsplan kostnadskalkyl payoffplan.Men jag gjorde det på bokföringsbyrån inte billigt . Men jag har för mig att jag fick 100% i bidrag för dom kostnaderna. 24% för själva bygget.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #3 skrivet: 14 mar-12 kl 20:43 »
Nu har jag anlitat min deklarationshjälp som gjort en bra kalkyl. Lite för bra kanske... Naturligtvis kom jag på en massa kostnader jag inte tagit med i ansökan. Kan komplettera men det har jag redan gjort en gång för markarbetena blev större än vi kunde beräkna.
Jag trodde inte jag fick pengar för beg mjölkanläggning men det får man säger Laval-killen. Och hans jobb förstås.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 mar-12 kl 08:32 »
Jo, man får investeringsstöd även för begagnad utrustning, men den upplysningen är ganska gömd får man nog säga.
Investerinsstöden är till lika mycket för övriga samhället som för dig som köper, så därför ser man helst att det köps nya grejer. och det är ju också därför man inte får ersättning för eget arbete, det ska ju även skapa jobb är tanken.

Du måste skaffa ett intyg från förra ägaren att utrustningen inte fått investeringsstöd på de senaste 6 eller 7 åren, ( minns inte exakt).
Och sen ska ju de jämförande offerterna som ska skickas in då förhoppningsvis visa att det blev billigare..

Men finns det några pengar kvar i ditt län då? Investeringspengarna i Sverige är slut sägs det, och nya kommer 2014.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #5 skrivet: 16 mar-12 kl 07:39 »
Usch - säg inte så där Existens... Jag har inte hört sådana tongångar här än men risken finns naturligtvis. Nu törs jag snart inte öppna mailen...
Jag inväntar nog svar och får se sen om jag ska lägga till för mjölkeriet. Känns så.

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 mar-12 kl 08:24 »
Usch - säg inte så där Existens... Jag har inte hört sådana tongångar här än men risken finns naturligtvis. Nu törs jag snart inte öppna mailen...
Jag inväntar nog svar och får se sen om jag ska lägga till för mjölkeriet. Känns så.

Nej, det är ett bedrövlig system.. Antingen har man ju investeringsstöd som en möjlighet, eller inte. Som det är nu så är det *om det finns pengar*.. Så dom som är snabba ut i en ny penningperiod, har störst chans att få.

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #7 skrivet: 16 mar-12 kl 08:29 »
Enligt ATL är pengarna slut i Skåne, Västra götaland, Värmland, Södermanland och Dalarnas län de andra har lite kvar att söka
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

trädman

« Svar #8 skrivet: 24 mar-12 kl 00:12 »
Det verkar variera väldigt mellan län och län. På vissa håll är pengarna mer eller mindre slut. På andra håll finns det ganska gott om pengar kvar. Dessutom verkar länen (i varje fall vårt) ha skilda budgetar för investeringsstöd till jordbrukssektorn och investeringsstöd till andra landsbygdsföretag. Kravet på pay-off kalkyl lär vara borttaget. Däremot krävs en investeringskalkyl (som visar att investeringen är lönsam)

Dela detta:

* Inloggade just nu

240 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser