Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billiga recept efterlyses  (läst 8131 gånger)

drömmer

• Gäst
Billiga recept efterlyses
« skrivet: 23 okt-06 kl 16:11 »
Har ni några tips på väldigt billiga recept? Helst under 5 kr/ portion men max 10 kr/portion.  :D

Hur mycket lägger ni ut på mat en månad? Skriv gärna om ni producerar egen mat eller måste köpa allting i affär.

Helst recept utan kött men fisk och skaldjur går bra och all vegetarisk kost.
« Senast ändrad: 23 okt-06 kl 16:21 av solros »

nettan

• Gäst
Re:Billiga recept efterlyses
« Svar #1 skrivet: 23 okt-06 kl 16:36 »
Har ni några tips på väldigt billiga recept? Helst under 5 kr/ portion men max 10 kr/portion.  :D

Hur mycket lägger ni ut på mat en månad? Skriv gärna om ni producerar egen mat eller måste köpa allting i affär.

Helst recept utan kött men fisk och skaldjur går bra och all vegetarisk kost.

hej!
billig soppa!

2st morötter
2st potatis
1st buljongtärning
ev.frusna grönssaker

morötter köper du billigt för ca 7kr/kg
potatisen ligger ganska högt än, cirka 6kr/kg just nu, men går att få billigare..
1påse (1kg)frusna grönsaker) 15kr på willys.

Eulalia

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 okt-06 kl 16:41 »

spagetti och "kött"färsås   (vegetarisk)

gör såsen på
1 lök
1 vitlöksklyfta
3-4 rivna morötter, ev byt ut nån morot mot palsternacka
stek detta i nån matsked olja tills allt är mjukt och fått lite färg

Ös över 1 burk krossade tomater
krydda efter behag

ät med spaggetti

exakta priser vet jag inte, men billigt är det! o gott
Går att variera rätt bra med diverse grönsaker i såsen.

Tillägg till Nettans soppa: lägg till en näve linser om du vill ha den lite mer mättad

Suresh

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 23 okt-06 kl 17:36 »
Grönsaksbiffar!

Ett par ägg, lite mjöl , salt och rivna grönsaker.

Förslag på grönsaker att riva: Rödbeta, morot, squash, palsternacka, rotselleri osv.

Med egenodlade grönsaker och självplockad lingonsylt kommer du nog ner i 1-2 kr per potion.  

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #4 skrivet: 23 okt-06 kl 17:42 »
Tjuvskytte.
En vettig jaktpilbåge med ett tiotal pilar bör du kunna ordna för ca 3000 kr. När du fällt ditt fjärde rådjur är du nere på i närheten av trettio kronor/kilo slaktvikt. Några rådjur till och du har riktigt låga matkostnader.
Eller gå med i hemvärnet och använd AK4an för tjuvskyttet, då är det noll kostnader, eler möjligen utgifter för den metall du använder när du bygger ljuddämpare till vapnet.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Suresh

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 23 okt-06 kl 18:08 »
Roadkills?

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 23 okt-06 kl 18:20 »
rårakor!

3 potatisar /person, skalade och rivna
½ gul lök, riven
2msk mjöl
salt
1 ägg

blanda och stek som små plättar.......ät med lingonsylt, gärna hema gjord då det blir ännu billigare............vill man slå på stort, så äter man stekt fläsk till.

skafferisoppa

vitlök
½ dl råris
1 buljongtärning
1 stor potatis
½ lök
Kålrot
morot
lite vad du har för grönsaker och rotfrukter i kylen

fräs råris (okokt) och vitlöken. Häll på en halvliter vatten, och en buljongtärning. Hacka alla grönsaker och sätt i. Koka tills allt är mjukt.

soppor är för övrigt väldigt bra mat.....och väldigt billig
Live simply......so that others may simply live.

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
« Svar #7 skrivet: 23 okt-06 kl 19:44 »
Tomatsoppa:
2 burkar krossade tomater
1 buljongtärning
Pasta
salt, peppar, oregano
Blanda tomater med lika mycket vatten i en kastrull tillsammans med buljongtärningen. Låt koka upp. Häll i pasta och kryddor. Låt koka pastans koktid. Räcker till 5 personer.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

drömmer

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 23 okt-06 kl 21:45 »
Tack för alla recept.

Soppa är en egen favort. speciellt spenatsoppa. Grönsaker och vatten går att variera i hur många olika sopprecept som helst..

meramera  :D

solkatten

• Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
« Svar #9 skrivet: 27 okt-06 kl 20:50 »
Nässelsoppa, fast det är ju inte riktigt säsong nu om man inte fryst in från i våras.

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 28 okt-06 kl 10:17 »
Gott och billigt! Vill man lyxa till receptet så kan man även lägga i rökt skinka, bacon eller dyl.

kålrotslåda

1 stor kålrot
lika mycket morötter
buljong (grönsaks)
2 ägg
salt och peppar
ströbröd

skär kålrot i bitar och koka i 15 min. Häll sedan i de tärnade morötterna. Koka tills grönsakerna mjuknat. Spara buljongen och frys in (kan användas som bas till soppa)  , mixa grönsakerna i mixer , blanda i äggen, smörj en ungsfast form, häll allt i formen, och toppa med ströbröd. Grädda i ugnen i 30 min på maxvärme ca 250 grader.
Live simply......so that others may simply live.

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 29 okt-06 kl 03:13 »
när jag behöver spara så blir det höna. det räcker till tre dagar.
1 dagen hönssoppa. kokar hönan med potatis morötter och vitlök (kryddar givetvis)
Lyfter ut hönan ur kastrulllen. Jag tar en tredjedel av köttet som jag lägger tillbaka i soppan, gott med persilja till.
2 dagen höns med cyrrysås. kokar ris, gör enn currysås och serverar med hälften av den kvarvarande hönan.
3 dagen Risotto.överblivet ris steks tillsammans med resten av hönan, lök, ärtor, ja det som finns hemma.
skrovet slänger jag i frysen- när jag har fått ihop tre fyra skrov så kokas jag buljong på det och fryser in, gött.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #12 skrivet: 29 okt-06 kl 04:32 »
Tycker man att fiska och jaga behöver man egentligen aldrig gå hungrig. Det är nästan alltid säsong på någonting och det mesta går att äta (och smakar bra) om man lär sig hur man tillagar det.
Bunkrar man bara upp lite på torrvaror (kryddor, mjöl, pasta, ris m.m) så är det inte svårt att äta billigt och gott om man behöver.
Har man desutom möjlighet att hålla lite äggvärpande höns och några kaniner blir det ännu enklare att slippa bekymra sig om matkostnader.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #13 skrivet: 29 okt-06 kl 05:05 »
Jag håller med dig fred, jag har frysen full med gädda till oss och aborre till katten.
Den sista ankungen har blivit stor nu så han hamnar också snart i frysen. Det blir ju fler till våren...två gammel hönor skall göra honom sällskap. det vore ju synd om de självdör! ;D Jag funderar faktiskt på att ta jägar examen för att dryga ut kassan ännu mera. när vi bodde utomlans så gick min äldste son ut i skogen och sköt skogsduva med slangbella...det får man ju inte göra i sverige...men så gott det var.

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 28 mar-07 kl 23:01 »
aborrpanna

om du kan, fiska aborren själv.

aborre
vetemjöl
salt
matfett till stekning

fjälla och rensa,men låt ryggbenen sitta kvar.
ta bort huvudet eller gäl-dra dem om huvudet ska vara kvar.
klipp bort fenorna och vänd fiskarna i vetemjöl och salt.
hetta upp fettet i pannan och packa fiskarna tätt i den.
stek på svag värme 5-7 minuter.
vänd sedan hela "kakan" med hjälp av ett lock och låt fiskarna glida tillbaka i pannan och stek ytterligare några minuter.
strö över mängder av klippt grönt och servera direkt ur pannan
servera,potatismor och sallad och hårt bröd och öl till.

Sommartorparn

« Svar #15 skrivet: 29 mar-07 kl 07:57 »
Försök få tag på Marianne Gillbergs "Billiga matboken, en idébok om billig och hälsosam mat, middag för fem för en femma". Den är från 70-talet, men en bra bas om man vill laga mat på rotfrukter, bönor etc.

Billig mat är också sånt du själv kan skörda, antingen i trädgården eller i skogen. Titta i örtaböcker på biblioteket. Just nu kommer nässlorna. Tala om billigt!

Köp grönsaker när det är säsong och lär dig konservera. Typ vitkål - surkål. Du kan också torka en del livsmedel och t ex koka grönsakssåser och burkkonservera. Frysen är för dyr för långtidsförvaring.

Jag gillar lins- och bönsallader med lök och annat. Vinägretten ska helst hällas över när linserna fortfarande är varma! Bra recept finns även i "Vår kokbok".

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #16 skrivet: 29 mar-07 kl 10:01 »
Rostade rotfrukter i långpanna! Saknar knappt nån "kött"  ;)

Åländsk pannkaka: Mannagrynsgröt + ihop vispad pannkakssmet. Matigare än vanlig pannkaka.

Fisksoppa : Valfri fisk+potatis+grönsaker+skvätt grädde o bulljong

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Ekris

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 19 apr-07 kl 13:16 »
Nässlor är det säsong för nu, ja. Här kommer ett par idéer för vad man gör med dem förutom nässelsoppa:

Nässellåda

Smörj en ugnsfast form med smör. Hacka råa sköljda nässlor (ca 1 dl per person) grovt med kniv på skärbrädan. Skala och grovriv potatis (ca 4-5 per person). Blanda ca tre fjärdedelar av potatisen med nässlorna och örtsalt. Lägg det i den smorda formen och sedan det rena potatisrivet överst för att inte nässlorna ska bli för knaperbrända i ugnen. Lägg på ost efter ca en kvart och låt det stå en minst en kvart till på 225 grader, beroende på hur tjock du gjort lådan. 3-4 cm tjockt lager är bäst. Om du är vegan strö istället på rivebröd och lite olja och glöm inte att servera bönor eller tofu eller något annat proteinrikt till.

Grönt potatismos

Mal de rensade och sköljda nässlorna på persiljekvarn eller kanske i mixer. När du häller av vattnet från potatismoset, häll en del av det över de malda nässlorna. Mosa potatisen med örtsalt och muskot. Häll i nässelvattnet och en rejäl sked crème fraiche och rör ihop till ett lagom krämigt mos. Serveras till exempel till tofu panerad i curry, salt och ströbröd och fräst i olja, eller marinerade bönor är extra billigt.

Smörsauterade späda nässelskott

Lägg helt enkelt späda nässelskott i stekpannan med en rejäl smörklick och låt nässlorna bli mjuka på svag värme. Dofta över lite örtsalt. Mycket gott som tillbehör till andra maträtter, men även mättande om man plockat mycket.

Annan billig mat är sådant som blev över vid tidigare måltider:

Gratäng på potatismos, ris, korngryn eller blandningar av det som finns i skåpet. Lägg detta i en smord form. Strö över bönor, linser eller något annat som finns i skåpet. Finriv morötter och blanda med crème fraiche. Salta och peppra efter behov med hänsyn till hur välkryddade ingredienserna är. Lägg på lite riven eller hyvlad ost. Låt det bli genomvarmt i ugnen på  200 - 225 grader.

Många hälsningar och smaklig måltid

Nypålandet

« Svar #18 skrivet: 21 jun-07 kl 18:46 »
Ett paket nudlar (jag brukar ha i lite tabasco), koka upp med kruddorna i. Knäck i 1-2 ägg, rör om och vänta 30 sek.

Jäkligt gott och billigt faktiskt

Dela detta:

* Inloggade just nu

165 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser