Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kän äggfärgen variera mycket på en höna? och en befruktningsfråga  (läst 890 gånger)

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
Jag har ju lyckats lista ut (trodde jag i alla fall) vem av mina två Hedemora som lägger ägg med brunaktiga prickar på men nu de senaste två dagarna har det bara varit enfärgade ägg! ??? Kan hon ibland lägga ägg med prickar och ibland utan prickar? Och kan isåfall den jag trodde lade enfärgade ägg, kan hon ibland lägga prickiga ägg? Jag har den förmånen att vara hemma vissa dagar i veckan och då kan jag kolla noga vem som ligger i redet och hur ägget sedan ser ut!
Hur länge är äggen befruktade sedan tuppen har parat hönan?
Jag har två Araucana hönor som har flyttat hit för tre veckor sedan (ej befruktade ägg när de kom hit) Jag har sett att tuppen har parat en av dem i alla fall. Jag vet att det kan vara svårt med befruktningen på dem men om det lyckats, kan det då vara min tupp?
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Äggfärgen kan variera mycket på samma individ, både nyans, prickighet och storlek. Så det är inget säkert sätt att veta vilken höna som lägger vilket ägg, även om vissa hönor har hög sannolikhet för ett visst utseende.

Man säger att hönsen ska gå rasrena i 3 veckor för att man ska vara helt säker på vilken tupp som är pappa.

Typ dagen efter att en höna blivit parad med en ny tupp, så kan han vara pappa till ev kycklingar.

Om dina Araucanaägg inte var befruktade när de flyttade till dig, men är det nu, då är det ju en tupp hos dig som är pappan.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
Ok, tack för svar, har lagt in ägg på värmning i min provisoriska kläckare så om ett par dagar får jag veta då om Araucanan är befruktad och då kan jag kanske räkna med att det är min tupp som är blivande pappa.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

328 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser